معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد مطرح کرد:

آغاز تدوین دو سند ارتقاء معیشت و جامع مددکاری ایثارگران

پاکدل گفت: در راستای رفع مشکلات ایثارگران دو سند ارتقاء معیشت ایثارگران و سند جامع مددکاری ایثارگران در دست اقدام است.
کد خبر: ۶۱۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸ - 27August 2023

آغاز تدوین دو سند ارتقاء معیشت و جامع مددکاری ایثارگرانبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محمود پاکدل» معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران، به مناسبت هفته دولت در گفت‌وگویی پیرامون چالش‌های موجود، نحوه عملکرد و برنامه‌های آتی این معاونت توضیحاتی ارائه داد.

پاکدل در خصوص شمار شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های شهدا به تفکیک آقایان و بانوان اظهار داشت: با توجه به اینکه حوزه آمار ایثارگران مربوط به معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی است، ضروریست آماری از جامعه ایثارگری را به اطلاع مخاطبان برسانم. لازم به ذکر است براساس آمار‌های رسمی، شمار کلی شهدا تا به امروز ۲۲۸۷۱۲ نفر است که از این تعداد ۷۴۳۵ نفر را بانوان شهید تشکیل داده اند. همچنین از مجموع ۶۳۰۱۹۴ جانباز ۷۶۶۱ نفر را بانوان و از ۴۳۴۴۸ آزاده‌ای که به ثبت رسیده ۵۸ نفر را بانوان تشکیل داده اند. براساس آمار‌های رسمی مجموع خانواده‌های ایثارگر تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران که در قید حیات هستند تا این لحظه ۳۴۲۲۲۶۶ نفر اعلام شده است.

وی درباره پیشرفت‌های حاصله در این معاونت افزود: در ابتدای دولت سیزدهم یک سند تحول تدوین و چشم‌انداز و اهدافی برای آن تعریف شد که در واقع رسیدن به این چشم‌انداز و اهداف آن مستلزم ایجاد چرخش در حوزه ایثارگران بود. در واقع از عمده چرخش‌های مد نظر دولت؛ خروج از تمرکز حاکمیتی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت و حرکت به سمت اقدامات مردم پایه است. از طرفی نیاز بود نگاه به خانواده شهدا از دریافت کننده خدمات به نقش‌آفرین در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت تبدیل شود. به نحوی که نگاه اذهان عمومی به بنیاد از یک سازمان ارائه دهنده خدمات مددکاری و حامی‌پرور به یک نهاد تضمین کننده خدمات عزتمندانه، عادلانه و توانمندساز برای خانواده‌ها بدل شود.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: ناگفته نماند چالش‌هایی در این زمینه وجود داشت که مهمترین آن‌ها ضعف در نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت، ناکارآمدی شیوه‌های ارائه خدمات، نارضایتی خانواده‌ها از نحوه ارائه خدمات و به عبارت دیگر تبعیض و بی‌عدالتی در ارائه خدمات بود. البته راهبرد‌هایی به این منظور طراحی و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرایی شد که اصلاح قوانین و مقررات در حوزه ایثارگری، مدیریت یکپارچه خدمات‌رسانی برای نیاز‌های به‌روز جامعه هدف، ایجاد بستر ارائه خدمات به صورت الکترونیک و فناور و ایجاد بستر ارائه خدمات توانمندساز و کریمانه بخشی از این راهبرد‌ها است.

پاکدل خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران در عمر دو ساله دولت مردمی سیزدهم و به ویژه مدیریت دکتر قاضی‌زاده هاشمی یک گزارش شناختی را با موضوعیت قوانینی که تا آن زمان تصویب شده بود، اما به دلایلی عملیاتی نشده را تهیه کرد. در این گزارش شناختی مشخص شد اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران کمتر از یک سوم نیاز‌هایی بود که در قوانین و مقررات مصوب شده بود؛ لذا با تلاش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران و همکاری دولت و مجلس، اعتبارات با افزایش دو و نیم برابری از ۳۰ هزار میلیارد تومان به رقمی بالای۷۰ هزار میلیارد تومان رسید. البته اعتبارات مصوب بنیاد شهید و امور ایثارگران کماکان با نیاز‌های جامعه ایثارگری و قوانین مصوب فاصله زیادی دارد.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: البته یکی دیگر از پیشرفت‌هایی که در این حوزه رقم خورد مربوط به مراجعه حضوری جامعه هدف به منظور دریافت خدمات به ستاد مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران بود که با اصلاح روش‌ها و تفیض اختیار به استان‌ها این مشکل نیز رفع شد و زین پس هرگونه خدمات مورد نیاز ایثارگران با تفویض اختیار به استان‌ها در بستر الکترونیک و یا سازمان‌های تابعه و مراکز طرف قرارداد در محل سکونت آنان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال در این دوره بسیاری از دستورالعمل‌هایی که نیازمند بازنگری و اصلاح بود با توجه به تفویض اختیار به استان‌ها اصلاح و ابلاغ شد. مانند دستورالعمل نحوه تطبیق مصادیق ایثارگری (با هدف تعیین تکلیف پرونده‌ها در استان‌ها به جای تهران). در نهایت برنامه عملیاتی تدوین و طی دو سال گذشته اجرایی شد و با این چهارچوب و تغییرات در وظایف ستاد و استان‌ها، ساختار سازمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران تغییر پیدا کرد. یعنی واحد‌های ستاد مرکزی بنیاد به واحد‌هایی تبدیل شدند که وظایف برنامه‌ریزی، تدوین راهبرد‌ها و نظارت بر اقدامات استان‌ها و موسسات طرف قرارداد را برعهده دارند. در این راستا بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین در حوزه مددکاری و مشاوره دستورالعمل‌های طرح سپاس کمیسیون‌های موارد خاص و مداخله در بحران را به‌روزرسانی کرد. این‌ها مواردی بود که سبب شد در طول این دو سال زمینه خوبی برای اجرای سیاست‌های دولت مردمی فراهم شود.

پاکدل درباره مهمترین چالش پیش روی فعالیت معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: درحال حاضر اصلی‌ترین فعالیت معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران مربوط به حوزه معیشت ایثارگران مانند حقوق حالت اشتغال، حق پرستاری، حق نگهداری، مستمری والدین و حقوق بازنشستگی شهدا و جانبازان است. متاسفانه بسیاری از قوانین موجود خصوصا فصل ششم قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران فاقد آیین‌نامه بوده و دارای ابهامات فراوان است؛ لذا طی دو سال گذشته تلاش‌های بسیاری در این حوزه انجام و مصوباتی در دولت در این حوزه داشتیم که مهمترین آن مقرر شد در برنامه هفتم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور قوانین مربوط به حوزه ایثارگری اصلاح شود و به طبع آن آیین نامه‌های مربوط به این قوانین تدوین و تصویب شود. اگرچه طی این مدت دو ساله چندین آیین‌نامه تدوین شد و ایثارگران از مزایای آن بهره‌مند شدند.

وی پیرامون تلاش‌های این معاونت برای تحقق شعار «ما می‌توانیم» گفت: یکی از اهداف ما در سند تحول این است که بنیاد، فرهنگ ایثار و شهادت را از نگاه حاکمیتی به نگاه مردم پایه منتقل کند. کما اینکه جامعه ایثارگری در اکثر موضوعات حضور پررنگ داشته و کمک کننده بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و هستند. به همین منظور در ساختار جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران، یک اداره کل تحت عنوان اداره کل تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی به صورت خاص ایجاد شد تا بر اساس این شعار تشکل‌های فعال در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، از خدمات اجتماعی و خدمات عمومی حمایت شوند. به عنوان نمونه اکنون که در آستانه راهپیمایی اربعین حسینی قرار داریم بسیاری از تشکل‌های ایثارگری با برپایی موکب از مرز تا کربلای معلی در حال خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی هستند. همانطور که مستحضرید ساختار سازمانی همه دستگاه‌ها از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران تابع قوانین بالادستی است؛ لذا با الکترونیکی شدن فرآیند‌ها بدنه دولت کوچک می‌شود.

پاکدل افزود: با توجه به اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران مسئول ساماندهی ارائه خدمات گسترده فرهنگی و اجتماعی است، در سند جامع مددکاری دنبال ایجاد شبکه عظیم مددکاری از خود جامعه ایثارگری و خادمین آن‌ها به ویژه همکاران بازنشسته هستیم. قرار است بنیاد شهید و امور ایثارگران در ابتدای کار از طریق آموزش قوانین و مقررات به جمعیت ۱۵ هزار نفری معتمدین معین، سیستم ارجاع را به خوبی پیش ببرد.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت:  ما با هماهنگی روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران یک سری نشست‌های خبری را به صورت فصلی و با هدف اطلاع رسانی با نمایندگان رسانه برگزار می‌کنیم. همچنین با حضور در سفر‌های استانی رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثاگران در استان‌ها یا در ستاد مرکزی جلسات و دیدار‌هایی را با هدف ارائه گزارش عملکرد، احصای مشکلات و مشورت گرفتن خصوصا در مورد قانون برنامه هفتم توسعه با تشکل‌ها و جامعه ایثارگری به صورت چهره به چهره داشتیم.

وی اعلام کرد: سال گذشته توانستیم با پایش ۱۵ هزار نفر از جانبازان دهک‌های پایین و والدین شهدایی که مستمری دریافت نمی‌کردند، برای قریب به ۱۰ هزار نفر از واجدان این جمعیت، شرایط را برای واریز مستمری و کمک معیشت مساعد کنیم و اقدام عملی انجام دهیم. با توجه به افزایش سن والدین، همسران شهدا و جانبازان، طی دو سال گذشته توانستیم برای قریب به ۲۰ هزار نفر از مشمولین که حق پرستاری آنان در کمیسیون‌های پزشکی تایید شده است تعیین اعتبار کنیم و از همان محل افزایش اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران حق پرستاری این افراد پرداخت و گزارش آن خدمت جامعه ایثارگری تقدیم شد.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: استفاده از ظرفیت تشکل‌های ایثارگری، معتمدین معین و استفاده از ظرفیت‌های گروه‌های جهادی با هدف ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی از جمله اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در مسیر مردمی‌تر شدن امور است. در راستای حضور مسئولان در بین مردم ۵۸ میز خدمت در طول ۹۳ روزی که در جریان سفر‌های استانی بودیم، برگزار شده است که ۸۷ روز آن در روز‌های جمعه و تعطیل صورت گرفته است. با توجه به تحقق شعار دولت در کنار مردم و با مردم، ۳۱۳۸۶ دیدار چهره به چهره مدیران ستادی بنیاد شهید و امور ایثارگران در استان‌ها با مردم انجام شده است.

پاکدل ادامه داد: خوشبختانه با برگزاری میز‌های خدمت در استان‌ها نقش مهم بنیاد شهید و امور ایثاگران در تحقق شعار دولت مردمی نمایان شد به نحوی که مشکلات جامعه ایثارگری احصا و بررسی شد. در حقیقت از عمده‌ترین مشکلات گزارش شده در میز‌های خدمت موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران بود که به حمدالله حل و فصل شد. همچنین در همین جلسات موضوع بند ج ماده ۸۷ استخدام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد نیز عملیاتی شد.

وی گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که بخش عمده‌ای از قوانین ما در دستگاه‌های اجرایی باید عملیاتی شود، لذا اداره‌کل امور مشاوران ایثارگران در بنیاد تشکیل و با هماهنگی سازمان اداری استخدامی یک شرح وظیفه ۱۴ گانه تدوین و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد. از این رو هر ماه جلساتی با وزرا، رؤسای دستگاه‌های ملی و استانداران با هدف حل و فصل مشکلات جامعه ایثارگری در بخش‌های دولتی برگزار می‌شود. همچنین در حوزه‌های دستگاه‌های غیر دولتی به دنبال آموزش و توانمندسازی تشکل‌ها هستیم تا بتوانیم از ظرفیتشان نهایت استفاده را ببریم. در تلاشیم پس از کسب موفقیت‌های اولیه طرح مسجد محور و محله محور خانه‌های فرهنگی ایثار و شهادت را تا پایان سال جاری یا نهایتا سال آینده اجرایی و در محلات مختلف مستقر کنیم.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: همچنین در راستای رفع مشکلات ایثارگران دو سند ارتقاء معیشت ایثارگران و سند جامعه مددکاری ایثارگران در دست اقدام است. از سوی دیگر امیدواریم با اجرای طرح الکترونیکی تطبیق مصادیق، احراز ایثارگری، زمان رسیدگی و پاسخ به مطالبات ایثارگران به یک الی دو ماه کاهش یابد.

پاکدل گفت: علاوه بر آن در نظر داریم مراکز مشاوره و مددکاری که مستقیماً تحت نظر خودمان است، از این پس توسط یکی از واحد‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران اداره شود و ما صرفا نقش نظارتی ایفا کنیم تا آن‌ها بتوانند از نیرو‌های متخصص بیشتری بهره بگیرند. چرا که در چنین حالتی از محدودیت‌های موجود در بخش دولتی برای استفاده از نخبگان حوزه مددکاری و مشاوره مواجه نخواهیم بود و این مراکز می‌توانند از نیرو‌های توانمند استفاده کنند و خدمات بهتری ارائه دهند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار