معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد؛

افزایش میزان اجرای قوانین ایثارگری در دستگاه‌ها/ افزایش گستره تخصیص خدمات به ایثارگران

بزرگی گفت: در دوره گذشته تنها ۱۹ درصد قوانین ایثارگری اجرا شده بود اما پس از آنکه ۱۷ آیین نامه اجرایی توسط رئیس بنیاد شهید به دولت ارسال و به تصویب رسید، در نهایت درصد اجرای قوانین ایثارگری به ۳۳ رسید.
کد خبر: ۶۱۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹ - 29August 2023

افزایش میزان اجرای قوانین ایثارگری در دستگاه‌ها/ افزایش گستره تخصیص خدمات به ایثارگرانبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محسن بزرگی» معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگویی که به مناسبت هفته دولت صورت گرفت، در خصوص چالش‌های موجود، نحوه عملکرد و برنامه‌های آتی این معاونت توضیحاتی را ارائه داد.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره تغییرات در بنیاد شهید در دولت سیزدهم اظهار داشت: با توجه به اینکه تنها ۹ ماه از حضور بنده در معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌گذرد نمی‌توانم به طور کامل پاسخگوی این پرسش باشم. طبیعتا مشکلات حادی در حوزه ایثارگران بویژه در حوزه‌های حقوقی و معاضدت قضایی وجود داشته و دارد. البته تلاش بنده و همکاران همواره رفع مشکلات موجود است.  

بزرگی درباره مهمترین چالش پیش روی فعالیت معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: اگر به عقب بازگردیم، درمی یابیم که یکی از چالش‌های اصلی در بنیاد شهید و امور ایثارگران که از گذشته مطرح بوده مشکل تعارض منافع است. به طور مثال؛ برخی از مسئولین بنیاد شهید در گذشته گا‌ها به دنبال ابطال برخی آیین نامه‌ها در دیوان عدالت اداری در راستای تحقق منافع شخصی خود بودند. یکی دیگر از چالش‌های موجود بحث تراکم قوانین ایثارگری است که به علت بلامنبع بودن (عدم پیشبینی منبع مالی) بلااجرا باقی مانده است.

وی افزود: همه می‌دانیم که این روز‌ها کشور به دلیل مواجهه با شدیدترین تحریم‌ها با مشکلات متعدد اقتصادی رو به رو است؛ از این رو مراوده مستقیم مالی دولت از قبیل فروش نفت با مشکلاتی مواجه است که نتیجه آن ایجاد خسارت و تضعیف خزانه دولت است. قطعا اثر این مشکلات عدیده به جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعیت حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر باز می‌گردد و با توجه به اینکه قانون گذار حقوقی را برای این افراد طی سالیان مختلف در نظر گرفته است، بروز این مشکلات منجر به ایجاد ناراحتی، انتقادات، توقعات و مطالبات در میان این جامعه شده است.

بزرگی خاطرنشان کرد: البته جامعه ایثارگری، جامعه نجیبی است. آن‌ها در برهه‌ای از زمان که کشور به وجودشان نیاز داشت، جانشان را که عزیزترین سرمایه وجودی هر انسانی است با هدف صیانت از دین، آیین، مملک و ملت در طبق اخلاص گذاشتند و در نهایت برخی شهید، اسیر و جانباز شدند. در واقع این افراد به تعبیر رهبر معظم انقلاب به الماس‌های درخشان انقلاب اسلامی بدل شده اند. جامعه ایثارگری جامعه نجیبی است، بنابراین ما به عنوان بدنه دولت باید هرچه در توان داریم برای این جامعه انجام دهیم. منتهی گا‌ها موانع قانونی و بودجه‌ای اجازه این کار را به ما نمی‌دهد. البته از سال گذشته به لطف حضور دولت آیت الله رئیسی شاهد رشد ۹۵ درصدی بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران بودیم؛ لذا با توجه به میزان تورم و کاهش ارزش پول ملی به علت تورم ها، برخی از قوانین به دلیل تراکم موجود در بنیاد شهید بلااجرا باقی مانده است.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران  گفت: به تعبیر دکتر قاضی زاده هاشمی تا پیش از حضور ایشان در بنیاد تنها ۱۹ درصد قوانین ایثارگری اجرا شده بود؛ لذا دکتر قاضی زاده پس از حضورشان در بنیاد، موانع اجرایی قانون را شناسایی و در پی رفع آن اقدام کردند. گفتنی است یکی از مهمترین موانع، عدم تدوین بسیاری از آیین نامه‌های اجرایی است. از این رو ۱۷ آیین نامه اجرایی توسط رئیس بنیاد شهید به دولت ارسال و به تصویب رسید و در نهایت درصد اجرای قوانین ایثارگری به ۳۳ درصد رسید. در حقیقت علی رغم توجه ویژه دولت به جامعه ایثارگری و رشد دو برابری بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به سال گذشته، همچنان قوانین، امتیازات و حقوق ایثارگران به طور کامل اجرایی نشده و فاصله تا حد مطلوب بسیار است.

وی ابراز کرد: گفتنی است برای رسیدن به این حد مطلوب و اجرایی شدن تمام قوانین ایثارگری، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است. معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران تنظیم گر روابط بنیاد با قوای سه گانه است و طبیعتا تعامل بنیاد با مجلس، دولت و قوه قضاییه از مسیر این معاونت می‌گذرد. خدمت رسانی یا همان ماموریت معاضدت قضایی به عنوان یک ماموریت مشخص برای معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران تعریف شده است. البته در این حوزه نواقص بسیار زیادی وجود داشت؛ لذا پس از حضور در این معاونت با بررسی‌های صورت گرفته دریافتیم که بیش از ۱۰ سال است دستورالعمل‌های معاضدت قضایی بازنگری نشده است.

بزرگی تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته دستورالعمل‌های موجود بازنگری و تمام رقم‌های موجود در این دستورالعمل مانند حق الوکاله وکیل دادگستری برای ایثارگران از رقم یک و نیم میلیون تومان با رشدی ۱۳ برابری به رقم ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین جهش‌های دیگری صورت گرفت و شاهد تغییر اعداد و ارقام در موارد مختلفی نظیر؛ تغییر رقم محکومیت‌های مالی غیر عمد (از یک و نیم میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان) و کمک هزینه حق الزحمه کارشناسی بودیم. امیدواریم با تخصیص بودجه توسط اداره کل برنامه و بودجه بتوانیم این خدمات را به نحو خوبی به جامعه ایثارگران ارائه دهیم.

بزرگی گفت: گفته می‌شود تعداد اندکی از جامعه مطالبه گران ایثارگر در دوره‌های پیشین بنیاد شهید عواید خاصی داشتند اما دکتر قاضی زاده هاشمی پس از حضور در بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف رفع این موضوع، بودجه بنیاد را در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور توزیع کردند. به نحوی که رقمی در ستاد به بهانه کمک به ایثارگر وجود ندارد و این رقم به صف محول شد و ستاد صرفا نقش نظارتی را ایفا می‌کند. البته تعریف برنامه عملیاتی برای تمام معاونت‌ها و مکلف کردن آنان یکی دیگر از نمود‌های حضور دکتر قاضی زاده هاشمی در بنیاد شهید و امور ایثارگران است که از سال گذشته اجرایی شد. این برنامه مشخص کننده روند خارج از اقدامات روزمره هر معاونت است. به نحوی که هر معاونت فارغ از امور روزمره خود، باید چند کار ویژه و مهم را با در نظر گرفتن بودجه مشخص در قالب برنامه عملیاتی، در طی سال به سرانجام برساند.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران  درباره تحقق ظرفیت‌های عمل به  شعار «ما می‌توانیم» در این بنیاد تصریح کرد: با توجه به اینکه معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران تنظیم گر روابط میان بنیاد و سه قوه است، مبحث معاضدت قضایی به ایثارگران به این معاونت سپرده شده است. طبق قانون کارشناسان حقوقی بنیاد شهید می‌توانند به نیابت و وکالت از ایثارگران در محاکم قضایی شرکت و دفاع نمایند. با توجه به محدودیت عِده و عُده نهایتا در هر استان سه نفر نیروی حقوقی وجود داشت که این امر طی تعاملی با مرکز وکلای قوه قضاییه، کانون وکلا و بسیج حقوقدانان حل شد و در حال ارائه خدمت به ایثارگران هستیم.

بزرگی گفت: ما مرتبا با برگزاری جلساتی با تشکل‌های ایثارگری که نمایندگان جامعه ایثارگری هستند گزارش عملکردمان را ارائه و رسانه‌ای می‌کنیم. همچنین جلسات متعددی با سایر گروه‌های ایثارگری با هدف ارائه گزارش عملکرد، برگزار و در سایت معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران بارگزاری می‌شود تا جامعه ایثارگری از آن مطلع شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به اینکه مردمی بودن یکی از شعار‌های دولت است، درباره عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در این راستا بیان کرد: فعالیت‌های مردمی باید در یک قالب مشخص مانند سازمان‌های مردم نهاد تعریف شود. بالغ بر ۱۰۰ تشکل ایثارگری در بنیاد شهید و امور ایثاگران وجود دارد. همچنین ما به دنبال آن هستیم که در حوزه حقوقی و پارلمانی از این ظرفیت استفاده کنیم. به همین خاطر جلساتی را با تشکل‌هایی که در حوزه حقوقی فعالیت دارند برگزار کردیم و اکنون از وجود و ظرفیت آنان برای جامعه ایثارگران استفاده می‌شود. در واقع پس از برگزاری این جلسات، کارگروه‌هایی شکل گرفت و عزیزان ایثارگر در حوزه تنقیح قوانین و حوزه پارلمانی کمک کننده ما هستند. همچنین معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با صدور فراخوانی اعلام کرد که این معاونت در حوزه نشر کتب حقوقی آماده همراهی در چاپ کتب ایثارگران است.

وی درباره برنامه‌های آتی معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف تمرکز زدایی و چابکی نیرو‌های حاضر در صف (ادارات کل)، پرونده‌هایی که علیه بنیاد در دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود را از اوایل سال تحت نظر ستاد به استان‌ها واگذار کرده است. همچنین یک تفاهمنامه جامع با قوه قضاییه (تفاهمنامه با مرکز وکلا، کانون وکلا و بسیج حقوقدانان) در حال آماده سازی است که احتمالا طی هفته آینده به امضای دکتر قاضی زاده هاشمی و دکتر مصدق می‌رسد. ناگفته نماند آموزش نیرو‌های صف در برنامه کاری معاونت حقوقی قرار دارد و حدود یک ماه پیش نیز همایش دو روزه‌ای با این هدف در مشهد مقدس برگزار شد.

بزرگی اذعان کرد: یک ساختارسازی با هدف احقاق حقوق مصدومین شیمیایی و قربانیان ترور ذیل دفتر حقوقی ایجاد شد که اکنون در حال انجام فعالیت است. همچنین دادگاه حادثه چند سال پیش اهواز در حال پیگیری است تا پشتیبانی لازم از شاکیان پرونده به عمل آید. پشتیبانی دادگاه لاحه توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت گرفت و تعدادی از جانبازان حدود دو ماه پیش توسط معاونت حقوقی به هلند اعزام شدند و اکنون در انتظار پاسخ دادگاه و صدور رای هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه نظام قانون گذاری ما دچار تشویش است و قوانین مختلفی وجود دارد برآن شدیم تا کتابی را در حوزه مجلس تهیه کنیم که متن قوانین ایثارگری را به صورت منقح و قابل استناد در خود جای دهد. همچنین با همین هدف، سایت معاونت حقوقی و امور مجلس را به صورت رسمی راه اندازی کردیم تا مرجع قوانین و مقررات، دستورالعمل ها، آیین نامه‌ها و بخش نامه‌های نسخ نشده برای مردم و سایر دستگاه‌ها باشد. در حوزه ماده ۷۴ قانون جامع که حوزه گزارش دهی بنیاد شهید و امور ایثارگران به رئیس جمهور و مقام معظم رهبری است، ساختار و اداره‌ای ذیل دفتر مجلس و دولت با تدوین فرایند‌های اجرایی تدوین و ایجاد کردیم. قرار است در این ساختار، گزارش کار دستگاه‌های دولتی، اجرایی و وزارتخانه‌ها در اجرای قوانین ایثارگری آماده سازی و تجمیع شود و نهایتا با امضای دکتر قاضی زاده هاشمی به ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری ارائه شود. طبیعتا هر طرح و لایحه‌ای که در خانه ملت در خصوص ایثارگران مطرح شود توسط معاونت‌های تخصص بنیاد بررسی و نظرات کارشناسی آنان تجمیع و نهایتا در مجلس ارائه می‌شود.

بزرگی ادامه داد: با حضور مستمر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، درخواست‌ها و گزارش مردم را دریافت و پیگیر امور هستیم. همچنین در کمیسیون‌های دولت نیز فعالیت جدی داشته به نحوی که دو آیین نامه تکلیفی و یک آیین نامه غیر تکلیفی قانون بودجه ۱۴۰۲ (آیین نامه‌های کمک معیشت، یک درصد بودجه فرهنگ ایثار و شهاد و خودرو) پیش از مردادماه آماده و ابلاغ شد. با عنایت دکتر قاضی زاده هاشمی یک اداره کل به دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۶ افزوده شد که نهادی شبه قضایی با حضور شش عضو است که دو عضو از نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران و چهار عضو دیگر نمایندگانی از وزارت دفاع، وزارت کار، سازمان اداری و امور استخدامی و دستگاه طرف شکایت ایثارگر است. خدمت در بنیاد شهید و امور ایثارگران مقدس است و همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند بنیاد شهید و امور ایثارگران افضل بنیاد‌ها است و خدمت در آن نیز افضل خدمت‌ها است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها