یادداشت/ رسول حسنی

اجتماع اربعین؛ تبلور اقتدار سیاسی اسلام

اجتماع عظیم اربعین در عین آنکه بی‌ثباتی جهان غرب را به سخره می‌گیرد، ثبات و اقتدار جهان اسلام به ویژه ایران را به نمایش می‌گذارد. میدان اربعین یک آیین صرف مذهبی نیست بلکه فراتر از آن آوردگاهی سیاسی برای رخ کشید اقتدار مسلمنان است، اتفاقی که برای غرب بسیار رعب‌آور و هشدار دهنده است.
کد خبر: ۶۱۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۵ - 28August 2023

اجتماع اربعین؛ آوردگاه اقتدار سیاسی اسلامگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ پیامبر عظیم الشان اسلام در حدیثی فرمودند: «برای شهادت حسین (ع) داغی در قلب‌های مومنان است که هرگز سرد نخواهد شد.» [۱]این حدیث را نباید از بعد عاطفی آن نگاه کرد، این داغ سردی ناپذیر، ویژگی‌های متعددی دارد که خصیصه بارز آن ایجاد جوشش و حرکت و تاثیرگذاری است.

این داغ عظیم است که سبب حرکت‌های ظلم ستیزانه بعد از شهادت امام حسین (ع) شد. از قیام توابین در سال ۶۱ هجری قمری تا انقلاب اسلامی ایران همه در طول هم و سلسله‌وار در پی هم شکل گرفتد تا هدف غایی حضرت سیدالشهدا (ع) را محقق کنند، هدفی که احقاق حق، کمترین نتیجه آن است. باید دانست و به حقیقت آن ایمان داشت که برای مبارزه با ظلم تنها امام هر عصر تکلیف ندارد و هر مومن مسلمانی مکلف به جهاد علیه کفر است.

این نکته که در عصر امام غائب تشکیل حکومت حرام است بدعتی است از سوی مسلمانان متحجر که از دین جز لقلقه الفاظ عربی نیاموخته‌اند. اتفاقا هر قدر که از زمان غیبت امام عصر فاصله می‌گیریم باید بیشتر برای زمینه سازی ظهور جد و جهد کنیم. امام خمینی (ره) در کسوت یک مرجع مقتدر بصیر، اولین قدم را برای تشکیل حکومت برداشتند و به تکلیف خود به بهترین شکل ممکن عمل کردند، در شرایط کنونی وظیفه آحاد جامعه علاوه بر حفظ این حکومت ارتقای اقتدار آن در همه ابعادی است که دشمن را می‌تواند ناامید کند.

مردم باید در همه میادینی که به اقتدار جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند، حضور داشته باشند. اجتماع عظیم اربعین یکی از همان میادینی است که به دلیل مردمی بودن در سطح بین‌المللی و با حضور مسلمانان کشور‌های دیگر بیش از پیش زنگ خطر سقوط غرب را به صدا در می‌آورد. این حضور اگر برگزاری یک آیین صرف مذهبی بود قطعا علیه آن از سوی معاندان و دشمنانی که منافع خود را در خطر می‌بینند حرکتی ایجاد نمی‌شد.

اما اینکه علاوه بر بایکوت خبری اجتماع اربعین به ترویج شایعه و تحریف و تهدید و ... دست می‌زنند یعنی اینکه به شدت از این رویداد احساس خطر می‌کنند. به خصوص اینکه اجتماع اربعین کاملا مردمی برگزار می‌شود و دولت‌های اسلامی نقشی حداقلی دارند. اجتماع عظیم اربعین در عین آنکه بی‌ثباتی جهان غرب را به سخره می‌گیرد، ثبات و اقتدار جهان اسلام به ویژه ایران را به نمایش می‌گذارد. میدان اربعین یک آیین صرف مذهبی نیست بلکه فراتر از آن آوردگاهی سیاسی برای رخ کشید اقتدار مسلمنان است، اتفاقی که برای غرب بسیار رعب‌آور و هشدار دهنده است.

نتیجه آنکه حضور در اجتماع اربعین فریضه‌ای کفایی است و اگر کسی توان حضور دارد باید وارد این میدان بزرگ شود و دیگرانی که از این حضور محروم هستند باید با هر ابزاری که می‌توانند به آن ضریب بدهند. نا گفته پیداست که اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه چه رسالتی یزرگ در این ایام بر دوش دارند. نوشتن و گفتن از اجتماع اربعین و پوشش رسانه آن تا حد زیادی می‌تواند بایکوت این رویداد از سوی غرب را به چالش بکشاند و در سمت و سوی تنور افکار عمومی جهان اثر گذار باشد.

[۱] مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۰، ص ۳۱۸ حسین محدث نوری

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار