سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

تروریست‌های کردستان عراق باید خلع سلاح شوند/ اجلاس آتی سازمان ملل فرصتی مناسب برای مذاکرات رفع تحریم‌هاست

کنعانی با تاکید بر ضرورت خلع سلاح تروریست‌های کردستان گفت: ملت ایران در مبارزه علیه تروریسم پرچمدار و در خط مقدم مبارزه قرار دارد و از بزرگترین قربانیان مبارزه با تروریسم به شمار می‌رود.
کد خبر: ۶۱۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ - 28August 2023

تروریست‌های کردستان عراق باید خلع سلاح شوند/ اجلاس آتی سازمان ملل فرصتی مناسب برای مذاکرات رفع تحریم‌هاستبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه) که با حضور اصحاب رسانه‌ به مناسبت هفته دولت در محل نمایشگاه «روایت خدمت، وعده، وفا» در نمایشگاه بین المللی تهران  برگزار شد، اظهار داشت: نمایشگاه روایت خدمت در هفته دولت و سالروز شهادت شهید رجایی و باهنر برگزار شد که آن را گرامی می‌داریم، هفته دولت با نام این شهیدان گرانقدر زینت یافته و همه دولت‌ها تلاششان این بود که مشی این دو شهید را سرلوحه خود قرار دهند.

کنعانی گفت: امروز در تقویم ملی جمهوری اسلامی ایران با عنوان مبارزه با تروریسم هم نامگذاری شده است شاید ایران جز کمتر کشور‌هایی باشد که قربانی تروریسم بوده است، ما یکبار دیگر یاد و خاطر همه شهدای گرانقدر را گرامی می‌داریم و امیدواریم بتوانیم به عنوان دولت مشی شهیدان رجایی و باهنر را پیش بگیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص توافق ایران برای خروج تروریست‌ها از منطقه کردستان عراق، گفت: توافق ایران و عراق برای خروج تروریست‌ها از منطقه کردستان عراق توافقی شکل گرفته است و دولت عراق تعهد کرده تا ۲۸ شهریور ماه جاری اولا گروه‌های تروریستی مستقر در اقلیم را خلع سلاح کند و دوما این تروریست‌ها را از پادگان‌های نظامی خالی کند و آن‌ها را به جای دیگر ببرد.

وی افزود: ما منتظر هستیم این توافق اجرایی شود و همانطور که مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند این مدت تمدید نخواهد شد، لازم است اشاره کنیم روابط ایران و عراق دوستان و سازنده است، اما موضوع حضور نیرو‌های تروریستی در کردستان عراق یک نقطه سیاه در مناسبات دو جانبه است و انتظار ما این است که این نقطه سیاه برچیده شود. در غیر اینصورت جمهوری اسلامی ایران در راستای وظایفش در خصوص تامین امنیت اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در رابطه با تحرکات نظامی آمریکا در منطقه موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است و ما حضور نظامیان آمریکا را غیر قانون می‌دانیم تجبرع نشان داده است که حضور نظامی آمریکا تنها یک خروجی داشته و آن تنفس تروریست‌ها در سوریه است، همچنین آمریکا نیز قانونا نمی‌تواند در عراق حضور داشته باشد.

کنعانی درخصوص جمشید شارمهد گفت: دولت آمریکا باید به ملت ایران و دولت ایران پاسخ دهد که چه نسبتی با تروریست شناخته شده و محکوم در دادگاه یعنی جمشید شارمهد دارد، این فرد اقدامات تروریستی عدیده علیه ملت ایران انجام داده است و جنایات هولناکی در شیراز مرتکب شده است و صحنه‌های فجیعی را به وجود آورده است.

وی درخصوص مذاکرات هسته و رایزنی‌های قطری افزود: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه و بی اثر کردن تحریم‌ها دو رویکرد مهم دولت سیزدهم است و همواره آن را پیگیری کرده است، مذاکرات رفع تحریم‌ها به صورت غیر مستقیم از طریفگق اروپا و دولت‌های همسایه ادامه دارد، ما علاوه بر آن به مسیر بی اثر کردن تحریم‌ها که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما توافقی با دولت آمریکا در خصوص تبادل زندانیان داشتیم و در ادامه رفع انسداد دارایی‌های ایران را شاهد بودیم که تا کنون پیشرفت خوبی حاصل شده است، این رویه را مناسب می‌توانیم و امیدواریم با بازگشت همه طرفین به انجام تعهدات خود بینجامد.

کنعانی درخصوص سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر گفت: موضوع سرنوشت جناب امام موسی صدر باید عرض کنم جز موضوعات مهم جمهوری اسلامی ایران ، ایشان خدمات بسیار بزرگی به شیعیان جهان و مردم لبنان داشته اند، مشترکا این موضوع را با دولت لبنان پیگیری می کنیم و انتظار این است که دولت لیبی در این زمینه اهتمام ویژه‌ای به خرج دهد تا سرنوشت امام موسی صدر مشخص شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص توافقات با عربستان درخصوص مشکلات ورزشی گفت: ما در منطقه مشترک با ساختارهای ورزشی مشترک قرار داریم در چارچوب مناسبات جدید میان دو کشور انتظار است رخدادهای ورزش بدو کشور هم گام با روند سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرارگیرد.

وی افزود: در ریاض دو وزیر توافقات بسیار خوبی با یکدیگر داشته اند، برگزاری بازی تیمهای دو کشور در زمین کشور ثالث تصمیم فدراسیون فوتبال آسیا در زمانی رخ داد که ما شاهد انقطاع در روابط سیاسی دو کشور بودیم، اما انتظار داریم که این مشکل هر چه زودتر مرتفع شود.

کنعانی خاطرنشان کرد: بحران سوریه حاصل مداخله خارجی مختصر ظالمانه آمریکاست ما معتقدیم دولتی که یک ده در مبارزه با تروریسم بوده است اکنون با فشار موازی دیگری تحت عنوان تحریم های ظالمانه مواجه است ما نتظاز داریم که به مختصر سوریه پایان داده شود مردم سوریه وقایع دردناکی را تجربه کرده اند.

وی افزود: دولت ایران از همه ظرفیت های خود برای حمایت از ملت مظلوم سوریه استفاده خواهد کرد و ما از جامعه جهانی می خواهیم که این موضوع را به طور جد دنبال کنند و از رنج مردم سوریه بکاهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اعلام کردن دستگاه دیپلماسی به عنوان دستگاه برتر از سوی دولت گفت: خوشحالیم عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان یکی از ارکان دولت در دو سال گذشته مورد توجه دستگاه‌های نظارتی در دولت قرار گرفت و در چارچوب ارزیابی‌های دستگاهی مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ما در دستگاه دیپلماسی بر مبنای خرد جمعی و کار دسته‌جمعی عمل می‌کنیم. در رأس دستگاه، شخص وزیر و بدنه دستگاه در داخل و همه سفارت‌ها و سرکنسولگری‌ها در خارج به کار دسته جمعی و مکمل و هم افزا با همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی پایبند هستند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه اظهار داشت: موضوع همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه در چارچوب مناسبات دوجانبه و منافع مشترک مبتنی بر قوانین و مقررات شناخته شده بین‌المللی از سال‌ها قبل برقرار است و ارتباطی با برجام و اوکراین ندارد. در خصوص پهپادها شاهد استمرار فضاسازی رسانه‌ای از سوی غربی‌ها از جمله آمریکا هستیم. در مورد اوکراین همواره تأکید کردیم راهکار بحران اوکراین سیاسی است و اینکه ایران را متهم به ارسال سلاح به روسیه می‌کنند باید به گسیل حجم انبوه سلاح‌های خود به یک طرف جنگ خاتمه ببخشند.

کنعانی افزود: همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه قبل از آغاز جنگ اوکراین است و در چارچوب مناسبات دوجانبه ادامه می‌یابد و علیه هیچ طرف ثالثی نیست و به هیچ موضوع دیگری هم ارتباط ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: نشست وزرای خارجه هشت کشور ساحلی خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی به ابتکار دبیرکل این سازمان برگزار خواهد شد. در چارچوب نگاه مشترکی است که در بین کشورهای منطقه شکل گرفته که در چارچوب گفت‌وگوهای مشترک به منافع مشترک در منطقه توجه کنند.

کنعانی افزود: ایران به ابتکار دبیرکل سازمان ملل پاسخ مثبت داده است به موازات این رویکرد پیشنهاد ایران تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری با حضور هشت کشور ساحلی خلیج فارس است. 

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار