دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

از «نمایش‌ و تعزیه» تا «سرود و شعر» در ادای احترام به سالار شهیدان به اربعین رسیدند

واکنش هنرمندان ایرانی در رشته‌های مختلف به موضوع اربعین در حال شکل‌دادن یک جریان هنری است؛ هنرمندان در عرصه‌های نمایش، سرود، شعر، نقاشی و هنرهای تجسمی و حتی موسیقی درباره اربعین بی‌تفاوت نبوده‌اند و آثار قابل توجهیی طی این سال‌ها خلق شده که این جریان ادامه دارد.
کد خبر: ۶۱۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۴ - 02September 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مهم‌‌ترین خبر این روزها در ایران و جهان اسلام و حتی قاره آسیا موضوع اربعین است؛ زائرین زیادی از کشورهای مسلمان‌ ایران، عراق، پاکستان، افغانستان، لبنان، کویت، ترکیه، بحرین، سوریه و دیگر نقاط مختف دنیا در سفر اربعین قرار می‌گیرند و اما افراد جامانده دیگری وجود دارد که اخبار این رویداد را دنبال می‌کنند. 

واکنش هنرمندان ایرانی در رشته‌های مختلف به موضوع اربعین در حال شکل‌دادن یک جریان هنری است؛ هنرمندان در عرصه‌های نمایش، سرود، شعر، نقاشی و هنرهای تجسمی و حتی موسیقی درباره اربعین بی‌تفاوت نبوده‌اند و آثار قابل توجهیی طی این سال‌ها خلق شده که این جریان ادامه دارد. 

همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین

«همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین» یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین برنامه‌های فرهنگی مسیر اربعین در عرصه نمایش است. گروه‌های نمایشی از سراسر ایران با عشق و علاقه در مسیرهای مختلف این رویداد را با محوریت حوزه هنری برپا می‌کنند. این همایش امسال مفصل‌تر از گذشته دنبال شده و در مرز‌های شلمچه، خسروی، باشماق، تمرچین و مهران به‌صورت گسترده برنامه‌های نمایشی داشته است.

سال‌های گذشته دو روز در نجف، چهار روز در مسیر پیاده‌روی و دو روز در کربلا اجرا‌هایی در زمینه تعزیه به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی در همایش پیاده روی اربعین صورت گرفته بود و امسال علاوه بر آن برنامه‌های نمایشی مانند نقالی، پرده خوانی، تئاتر خیابانی و مقتل‌خوانی اضافه شد. 

هنرهایی که به اربعین آمدند/

«قهرمان کوچک» نمایش مخصوص کودکان به زبان فارسی و هم به زبان عربی با موضوع و محوریت حضرت علی اصغر (ع)، در کربلا، نجف و همچنین در مسیر پیاده روی برای کودکان و نوجوانان اجرا شد.

اعزام ۱۵ گروه سرود به پیاده‌روی اربعین و آغاز پویش «حبیبی شکرا»

ستاد اربعین شهرداری تهران با همکاری اداره کل فرهنگی و حوزه هنری در یکی از ویژه برنامه‌های اربعینی خود تصمیم به اعزام گروه‌های سرود نوجوانان به کربلا و اجرای سرود در پیاده‌روی اربعین گرفت. این گروه‌ها در مناطق مختلف به اجرای سرود «حبیبی شکرا» می‌پردازند تا حال و هوای معنوی این سفر زیارتی با اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری نیز آمیخته شود.

قطعه سرود «حبیبی شکرا» برای نخستین بار در اجتماع اربعینی‌ها که در میدان آزادی برگزار شد، رونمایی و اجرا شد و بازتا‌ب‌های خوبی از سوی مخاطبان گرفت. در آستانه اربعین حسینی و راهپیمایی میلیونی اربعین، این قطعه سرود توسط ۱۵ گروه متشکل از نوجوانان در سراسر مسیر حرکت زائران اجرا می‌شود.

هنرهایی که به اربعین آمدند/

این گروه‌های سرود در نجف، کربلا، کوفه، کاظمین و مسیر پیاده‌روی روی صحنه می‌روند. در نهایت، همه گروه‌ها در شهر کربلا مستقر شده تا اجرای بزرگ ۱۵۰ نفره همزمان با اربعین حسینی توسط این نوجوانان انجام شود. این اجرای بزرگ ۱۵۰ نفره، صحنه متفاوتی از عمق ارادت و علاقه ایرانیان به امام حسین علیه السلام را به تصویر خواهد کشید.

در این بین شاعران، اهالی سینما و تلویزیون، جریان هنری در عرصه موسیقی و فعالین رسانه‌ای با برگزاری رویدادهای مختلف ادای دین به سالار شهیدان کردند و در گوشه و کنار کشورمان به موضوع اربعین واکنش نشان دادند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار