وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان:

صلح و ثبات در منطقه قفقاز خواسته دو کشور است

هاکان فیدان با بیان اینکه دو کشور ایران و ترکیه جز کشور‌های قدرتمند منطقه هستند و همین موضوع مسئولیت‌های دو کشور را گسترش می‌دهد، گفت: یکی از موضوعاتی که مورد تاکید دو کشور بود امنیت و صلح پایدار در منطقه قفقاز بود.
کد خبر: ۶۱۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶ - 03September 2023

صلح و ثبات در منطقه قفقاز خواسته دو کشور استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که ظهر امروز دوشنبه برگزار شد اظهار داشت: موضوعاتی مانند آموزش عالی، تجارت، گردشگری و .. مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت، همچنین در خصوص تروریسم در منطقه و پاکسازی جریان تروریسم توافقاتی خوبی حاصل و دو کشور بر مبارزه تا پایان تروریسم تاکید کردند.

هاکان فیدان ادامه داد: دو کشور، جز کشورهای قدرتمند منطقه هستند و همین موضوع مسئولیت های دو کشور را گسترش می دهد، یکی از موضوعاتی که مورد تاکید دو کشور بود امنیت و صلح پایدار در منطقه قفقاز بود.

وزیر امور خارجه ترکیه بیان کرد: موضوع پ ک ک موضوعی است که مقرر شد سوریه نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد، زیرا این مسئله یک موضوع حیاتی برای ترکیه محسوب می‌شود، علاوه بر این در خصوص هتاکی هایی که برخی از کشورهای اروپایی نسبت به قرآن کریم داشتند موضوعی بود که مورد نظر قرار گرفت.

هاکان فیدان خاطرنشان کرد: ما همچنین از توافق ایران و عربستان خوشنود هستیم، زیرا دو کشور از کشورهای مهم منطقه هستند، که صلح و روابط حسنه بین دو کشور می‌تواند بر کل منطقه تاثیر مثبتی بگذارد.

فیدان بیان کرد: درباره عراق و مبارزه عراق با تروریسم و اسلام هراسی با امیرعبداللهیان صحبت کردم. به عنوان ترکیه از حصول تفاهم بین ایران و عربستان بسیار خوشنود هستیم. عربستان، ایران و ترکیه کشورهای بزرگ و مسؤولیت پذیر منطقه هستند و اینکه این کشورها با هم رابطه دوستانه و صلح آمیز داشته باشند از اهمیت برخوردار است و به لحاظ ثبات منطقه هم مهم است.

وی گفت: ادامه مذاکرات برجام برای ما مهم است و اطلاعات لازم را از امیرعبداللهیان دریافت کردیم.

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سؤال خبرنگار ترکیه‌ای درباره تنش‌های رخ داده در کرکوک اظهار داشت: کرکوک از نظر قومی و مذهبی یک مدل کوچک عراق است و آرامش و ثبات در این جا به منزله آرامش و ثبات در عراق است و بر آن تاثیر می‌گذارد. کرکوک را به عنوان سمبل همزیستی مسالمت آمیز می‌دانیم. حکومت در عراق به نخست‌وزیری سودانی باعث ثبات در کشور شده است. اینکه در کرکوک که وطن هم نژادان ترک ما است در این شهر این حوادث رخ داده و باعث نگرانی ماست. نظرات خود را در مخالفت با این تنش‌ها مطرح کردیم هم با نخست‌وزیر عراق و در سطوح مختلف گفت‌وگوهایی داشتیم.

وی بیان کرد: از مقامات عراقی می‌خواهیم به موجودیت پ.ک.ک در عراق پایان دهد. تمامی اقوام کرکوک باید از حق آزادی بیان برخوردار باشند و زمینه مشارکت آنها در سطح اداری فراهم شود. حفظ حقوق ترکمن‌ها برای ما اهمیت دارد و نباید موضوع چانه‌زنی‌های سیاسی شود و ما از حقوق ترکمن‌های کرکوک همواره دفاع خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها