مطالبات امام خامنه‌ای از مسئولان-۳۷/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سیاست خارجی عزتمندانه صدر موفقیت‌های دولت سیزدهم

یکی از مهم‌ترین شعار‌های دولت گره نزدن سیاست خارجی کشور با سفره مردم و گسترش ارتباط با کشورهای دوست و به ویژه همسایه بوده است.
کد خبر: ۶۱۴۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷ - 05September 2023

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی که چندی پیش در جمع اعضای هیأت دولت سخانی در باب دستاوردهای دولت سیزدهم ایراد کردند، بهانه‌ای شد تا به عملکرد حجت‌الاسلام رئیسی و اعضای کابینه دولت سیزدهم بپردازیم، چرا معظم‌له در عین تمجید از عملکرد قوه مجریه نسبت انفعال در اطلاع‌رسانی و عملکرد رسانه‌ای انتقاداتی بیان فرمودند و بر همین اساس بر خود تکلیف می‌دانیم که در زمینه تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی کوشا باشیم.

شاه بیت بیانان امام خامنه‌ای در تفسیر عملکرد دوساله دولت سیزدهم به شرح ذیل است:

«بنده در این سی و چند سال از همه‌ی دولت‌ها با گرایش‌ها و توان‌های مختلف حمایت کردم. دلیلش هم واضح است؛ چرا که شرایط کشور و اهدافی که ما برای خودمان ترسیم کردیم در جمهوری اسلامی اقتضاء می‌کند که همه به قوه‌ی مجریه که وسط میدان است، کمک کنند؛ رهبری کمک کند، مردم کمک کنند، روشنفکرها کمک کنند، نخبگان کمک کنند؛ قاعده‌اش این است؛ همه‌ی دولت‌ها مستحق این کمک همه‌جانبه هستند. ما به همه‌ی دولت‌ها کمک کردیم. لکن در مورد این دولت علاوه‌ بر کمک، بنده با نگاه به این دو ساله، تمجید هم میخواهم بکنم.»

ایشان همچنین زبان دولت را برای بیان آنچه که طی این دو سال انجام گرفته است، نارسا می‌خوانند، و وقایع خوبی که در این دولت افتاق افتاده را به آن میزان که شایسته است تبیین شده نمی‌دانند. بر همین اساس در ادامه حوزه‌های مختلفی اعم از اقتصادی، سیاست خارجی، بهداشت و درمان و فرهنگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دستاوردهای اقتصادی دولت

دولت سیزدهم در شرایط بسیار نا مناسبی قوه مجریه را تحویل گرفت، به گونه‌ای که خزانه کشور خالی بود و اوراق مشارکتی بسیاری در نیمه ابتدایی سال به فروش رسیده بود که کار را برای دولت سیزدهم بسیار سخت کرد. اما دولت با انضباط مالی و پرهیز از صرف هیزنه‌های غیر ضروری توانست به خوبی در شرایط بد کرونایی و تورم افسار گسیخته کشور را مدییت کند.

سیاست خارجی عزتمندانه  صدر موفقیت‌های دولت سیزدهم

علاوه بر این در دو حوزه اشتغال و فعال شدن واحد‌های دانش بنیان شاهد بودیم، تولید شغل در کشور به آمار مد نظر قانون‌گذار رسید و در 21 استان کشور عمده مشکلات در این دو حوزه مرتفع شده است، دانش‌بنیان‌ها نیز به خوبی توانستند با حمایتی که دولت به پشتوانه قانون جهش تولید دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی داشت، در صنایع راهبری کشور بسیاری از نیاز‌های کشور را رفع کنند که مهم‌ترین مصداق آن افتتاح فاز 11 پارس جنوبی جم است.

دستاورهای دولت در سیاست خارجی

«بریکس»، «شانگهای» و «توافق با عربستان سعودی» سه محور اساسی دستاور دولت سیزدهم محسوب می‌شود، یکی از مهم‌ترین شعار‌های دولت گره نزدن سیاست خارجی کشور با سفره مردم و گسترش ارتباط با کشورهای دوست و به ویژه همسایه بوده است، به محض روی کار آمدن دولت و تغییر رویکرد سیاست خارجی کشور از غرب به سیاست متوازن شاهد بودیم که کشورهای شانگهای با عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در این سازمان بین‌المللی موافقت کردند.

سیاست خارجی عزتمندانه  صدر موفقیت‌های دولت سیزدهم

از سوی دیگر شاهد بودیم که تراز تجاری به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده است که عمده دلیل آن تقویت ارتباط تجاری با کشورهایی همسایه به ویژه کشورهای که نسبت به آن غفلت شده بود، است. به طور مثلا جمهوری اسلامی در پی سفرهای دیپلماتیکی که روئسای دو کشور ایران و ازبکستان داشتند، تواسنت، 300 درصد صادرات خود را ین این کشور افزایش دهد.

دستاوردهای دولت در زمینه بهداشت و درمان

قطعاً همه شرایط اسف‌ناک و تلخ روزهای کرونایی را به خاطر داریم، روزهایی که عزیزانمان به راحتی جان خود را از دست می‌دادند و خانواده‌های خود را عزادار می‌کردند. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم امید در دل مردم زنده شد و واکسن‌های وارداتی توانستند مردم را نسبت به ویروس کرونا مقاوم نگه دارند که همین موضوع باعث بازگشایی حداکثری بسیاری از واحدهای تولید و تجاری شد.

سیاست خارجی عزتمندانه  صدر موفقیت‌های دولت سیزدهم

دستاوردهای فرهنگی دولت

بعد از اغتشاشاتی که در سال گذشته رخ داد، شاهد بودیم که دایره طراحی دشمن بخش اعظمی از هنرمندان و سینماگران کشورمان در برگرفت به گونه‌ای که شاهد کم فروغ‌ترین جشنواره فیلم فجر از حیث حضور کمی بازیگران بودیم، با وجود اینکه بسیاری پیش بینی می‌کردند که جشنواره فیلم فجر به دلیل تحریم بخش زیادی از بدن سینمای ایران که متأثر از اغتشاشات بودند، برگزار نمی‌شود، اما دولت با درایت توانست این جشنواره را برگزار کند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها