یادداشت/ روزبه قمصری

راهپیمایی اربعین فرصتی تاریخی برای جهان اسلام

راهپیمایی اربعین حسینی باتوجه به ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که دارد را می‌توان بزرگ‌ترین دیپلماسی فرهنگی جهان و فرصتی تاریخی برای جهان اسلام به منظور تبیین و معرفی دین مبین اسلام برای مردم جهان دانست.
کد خبر: ۶۱۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 06September 2023

راهپیمایی اربعین فرصتی تاریخی برای جهان اسلامگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ بعد از سرنگونی رژیم بعث صدام با حمله آمریکا شیعیان جهان اسلام فرصتی تاریخی و کم‌نظیر پیدا کردند تا همه ساله با برگزاری راهپیمایی بزرگ و باعظمت ضمن اینکه علاقه قلبی و ارادت خود را به دین اسلام و امام حسین (ع) نشان می‌دهند، یک پیام بزرگ و واحدی را به دنیای غرب و دشمنان اسلام مخابره می‌کنند که دنیای اسلام و محور مقاومت با جمعیتی میلیونی و دشمن‌شکن تمام قد در برابر جبهه استکبار ایستاده است.

در حقیقت می‌توان گفت راهپیمایی بزرگ و عظیم اربعین حسینی فرصتی تاریخی برای جهان اسلام و کشور‌های مسلمان است تا با به نمایش گذاشتن فرهنگ عاشورا و تبیین فلسفه واقعه کربلا به سایر ادیان الهی ضمن اعلام موجودیت خودبه عنوان دین و مذهبی که از بیش از دو میلیارد پیرو برخوردار است، از موقعیتی بسیار خوب و مناسب برای بازنمایی و تبیین دین مبین اسلام و وضعیت و شرایط فرهنگی اجتماعی کشور‌های خود بهره ببرند.

از طرف دیگر کمتر کسی است که نداند یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراسم‌ها و آئین‌های جمعی مسلمانان مراسم‌هایی است که در ایام محرم و اربعین حسینی است. زیرا خیلی خوب و دقیق به این مراسم‌ها توجه و دقت کنیم متوجه می‌شویم که این آئین‌ها از جنبه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و حتی اجتماعی برخوردار است و این موارد موضوعاتی است که هرکدام به تنهایی می‌توانند موجب تبیین و ترویج فرهنگ اسلام و به خصوص فرهنگ ایثار و شهادت شود.

ضمن اینکه در جریان برگزاری سالیانه راهپیمایی اربعین حسینی شاهد هستیم که مسلمانان بسیار زیادی نه فقط از منطقه و کشور‌های اسلامی بلکه از سراسر جهان به عراق سفر می‌کنند و در کنار سایر مسلمانان جهان به سمت کربلا حرکت می‌کنند. این در حالی است که جمعیت میلیونی مسلمانان جهان در این رویداد سیاسی و فرهنگی که با حضور اقدام و ملیت‌های گوناگون برگزار می‌شود یکی از بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین اجتماعات دیدنی و آئینی جهان را تشکیل می‌دهد.

اما در کنار سایر موارد ذکر شده باید گفت که راهپیمایی اربعین حسینی فرصتی طلایی و کم‌نظیر را برای مسلمانان جهان اسلام ایجاد کرده است تا با کمک و همراهی یکدیگر بتوانند معارف اهل بیت (ع) و فرهنگ عاشورا را در سطح جهان بسط و گسترش داده و از این طریق دیپلماسی فرهنگی دین اسلام و مسلمانان را به جهان معرفی کرده و ابعاد مختلف و گوناگون آن را برای مردم نمایش داده و به تصویر بکشند. موضوعی که ضمن به نمایش گذاشتن قدرت عظیم مسلمانان عالم می‌تواند زمینه‌های لازم برای فراهم کردن مقدمات ظهور و برپایی حکومت مهدوی را فراهم کند.

از طرف دیگر برگزاری سالیانه راهپیمایی بزرگ و عظیم اربعین حسینی می‌تواند موجب تغییر نگاه نسبت به اسلام در میان در افکار عمومی جهان شده و از همین طریق نیز بخش زیادی از تبلیغات سوء دشمنان نسبت به تفکرات و رفتار مسلمانان به خصوص شیعیان را خنثی کرده و برنامه‌ها و طرح‌های سیاه و شوم آن‌ها را نقش برآب کند.

موضوع مهم دیگر پیرامون راهپیمایی اربعین حسینی این است که برگزاری مرتب و سالیانه آن در کنار انعکاس درست و به موقع آن قدرت و توان این همایش جهانی را که بسیار وسیع و فراوان است را به نمایش می‌گذارد. ضمن اینکه هیچگاه نباید فراموش کنیم که راهپیمایی اربعین حسینی در بطن خود توانایی فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت وحدت و یکپارچگی بیشتر جهان تشیع را دارد.

اما راهپیمایی عظیم و دشمن‌شکن اربعین حسینی یک کارکرد خاص دارد که کمتر تا امروز به آن توجه شده است و آن فراهم کردن شرایط و زمینه‌های مورد نیاز برای رشد و گسترش دین مبین اسلام در میان سایر مردم جهان و سایر ادیان الهی است. این موضوعی است که نگرانی و هراس شدیدی را در میان دولتمدران کشور‌های غربی و در راس آن استکبار جهانی پدید آورده است. در حقیقت از این روی است که شاهد عداوت و دشمنی دنیای غرب با دین اسلام و به خصوص با آئین‌های اصلی و مهم آن ازجمله راهپیمایی اربعین حسینی است.

از طرف دیگر نیز شاهد هستیم که رویداد بزرگ و عظیم راهپیمایی اربعین حسینی توسط رسانه‌های زنجیره‌ای غربی به صورت کامل بایکوت خبری شده است. به صورتی اگر گشتی در میان رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و مکتوب اروپا و آمریکا بزنیم تا یکی دو روز قبل هیچ رد و اثری را از این واقعه در آن‌ها نمی‌دیدیم، ولی با توجه به خیل عظیم و گسترده جمعیت در این راهپیمایی شاهد هستیم که در روز‌های اخیر خیلی محدود و کم اثر اقدام به انتشار اخبار و گپوشش این راهپیمایی می‌کنند.

در پایان باید به این مهم اشاره کرد که راهپیمای بزرگ و عظیم اربعین حسینی، ماهیتی عدالت‌طلبانه و ظلم‌ستیزانه داشته و کشور‌های اسلامی و مسلمانان آن و همچنین محور مقاومت در منطقه می‌تواند انرژی و توان فراوان و قابل توجهی را از این رویداد دینی و آئینی به منظور ایستادگی و مبارزه با دنیای غرب و در راس آن استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل دریافت کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار