سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

ایران اجازه ناامنی در منطقه قفقاز را نمی‌دهد

کنعانی گفت: ایران قطعا از صلح و ثبات در منطقه قفقاز حمایت می‌کند و اجازه ناامنی در این منطقه را نخواهیم داد.
کد خبر: ۶۱۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱ - 11September 2023

کنعانیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه) که با حضور اصحاب رسانه‌های جمعی در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به تنش‌ها در منطقه قفقاز، اظهار داشت: نکته مورد توجه رسانه‌ها در روز‌های اخیر تنش‌ها بین ارمنستان و آذربایجان بوده است، ما هم ارتباط با دو کشور را برقرار کردیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: مقامات ارمنستان به ما اعلام کردند که بررسی‌هایشان حکایت از آماده شدن آذربایجان برای حمله به این کشور است، اما جمهوری آذربایجان در تماسی که با ایران برقرار کرد اعلام داشت که قصد درگیری نظامی با ارمنستان را ندارد، ما قطعا از صلح و ثبات در منطقه قفقاز حمایت می‌کنیم و اجازه ناامنی در این منطقه را نخواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص خبر اخیر رویترز بیان داشت: موضوع رفع انسداد از دارایی‌های مالی جمهوری اسلامی ایران و تبادل زندانیان جدای از هم هستند، ما در موضوع تبادل زندانیان اعلام کرده این که با توجه با ماهیت انسانی آمادگی لازم را برای همکاری داریم. ما خوشبین هستیم که موضوع تبادل زندانیان در آینده کوتاه نزدیک صورت بگیر.

وی گفت: درخصوص رفع انسداد براساس توافق صورت گرفته امیدواریم طی روز‌های آینده انتقال منابع ایران به صورت کامل صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران بدون محدودیت بتواند به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با این منابع همه کالا‌های غیر تحریمی را خریداری کند.

کنعانی با اشاره به حضور میلیونی مردم در اربعین حسینی امسال تصریح کرد: خدا را شاکریم که کنگره جهانی اربعین امسال با شکوه هر چه تمام‌تر با حضور گستره عاشقان حضرت اباعبدالله برگزار شد، ما برای همه زائران حضرت سید الشهدا آرزوی زیارتی مطلوب می‌کنیم، ما از پذیرایی کریمانه دولت و مردم عراق صمیمانه تشکر می‌کنیم و این تشکر از طریق گفت‌وگوی تلفنی روسای دو کشور مطرح شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد موضع ایران راجع به خروج تروریست ها از منطقه کردستان گفت: موعد پایانی برای خلع سلاح نیروهای تروریستی در خاک عراق در منطقه اقلیم ۲۸ شهریور پایان می پذیرد و به هیچ عنوان تمدید نمی شود، ما این موضوع را به دولت عراق تاکید کرده‌ایم که این توافق هرچه سریع تر باید تا موعد یاد شده اجرایی شود. بر همین اساس هم نخست وزیر عراق هم مواضع خوبی را اتخاذ کرد.

کنعانی درخصوص وضعیت نامناسب ارامنه در قره‌باغ گفت: موضع ایران موضع ثابت، روشن و شفافی است چون موضع ایران در مورد قره‌باغ که بارها به صراحت بیان شده بر کسی پوشیده نیست، قره‌باغ جزئی از خاک آذربایجان است و باید امنیتش به طور کامل برقرار شود، ایران با هرگونه تغییر مرزها و تغییر ژئوپلتیک در منطقه مختل است و این موضوع را مکرراً مطرح کرده است، ما معتقدیم هر اقدامی که می‌تواند بر اصل استقلال کشورها سایه بیاندازد مورد تایید نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص نشست شورای حکام گفت: این نشست امروز برگزار می‌شود و یکی از موضوعات مورد بررسی پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است، اما ایران براساس توافقاتی که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامات خود را تنظیم کند، ما امیدواریم کنش‌گری‌های آژانس حرفه‌ای و تخصصی باشد و مورد فشار سیاسی برخی از کشورهای غربی قرار نگیرد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه درباره تنظیم سند جامعی بین ایران و روسیه گفت که خوشبختانه مناسبات دوجانبه ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف در حال رشد و ارتقاء است و افزود: موضوعات عدیده‌ای در حوزه مسائل دوجانبه از جمله همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی و همکاری در زمینه‌های هنری و ورزشی و همکاری در حوزه‌های گردشگری بین دو کشور وجود دارد و در نشست‌های مختلف گفت‌وگوها و تبادل نظرها صورت می‌گیرد.

کنعانی ادامه داد: برای اینکه روند همکاری‌های دو کشور بتواند نقشه راه جامع و کاملی را داشته باشد و هدفگذاری درستی صورت بگیرد و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی بتوانند بر مبنای هدفگذاری انجام شده به پیگیری روابط دوجانبه با همکاران خود بپردازند، گفت‌وگوهای دو کشور برای تنظیم یک سند جامع در حال انجام است و پیش نویس سند بین طرفین تبادل شده و در کارگروه‌ها در حال بررسی برای تکمیل شدن است. مبتنی بر اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور برای توسعه روابط در همه زمینه‌های مورد علاقه، به محض تکمیل روند بررسی‌ها و توافق درباره پیش نویس سند مقدمات امضای سند جامع جدید فراهم خواهد شد که تبدیل به نقشه راه جدید برای گسترش همکار‌ی‌ها و مراودات با روسیه خواهد بود.

وی درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و حضور هیأتی از رژیم صهیونیستی در اجلاس میراث جهانی یونسکو در عربستان گفت: نگاه اصولی ایران به ماهیت جعلی و غیرمشروع رژیم صهیونیستی روشن، واضح و تغییرناپذیر است. این رژیم را جعلی می‌دانیم و حضور آن را در منطقه مخل امنیت و ثبات و آرامش می‌دانیم. حضور این رژیم را مخل اهداف و اصول تعریف شده برای همکاری‌های چندجانبه می‌دانیم.

کنعانی با بیان اینکه این اصل خدشه ناپذیر است و دیدگاه ایران در این خصوص تغییر نخواهد کرد، افزود: در همه نشست‌های دوجانبه و چندجانبه با مقامات کشورهای همسایه، عربی و اسلامی دیدگاه خود را درباره ماهیت این رژیم و مخاطرات ناشی از حضور این رژیم در ساختارهای منطقه‌ای به مقامات ذیربط این کشورها اعلام کردیم و دیدگاه‌های خود را به مقامات سعودی در تهران و ریاض به صورت روشن اعلام کردیم. 

این دیپلمات ارشد ایرانی، رژیم صهیونیستی را غاصب و اشغالگر خواند و افزود: ملت فلسطین از دولت‌های اسلامی انتظار حمایت جدی و موثر برای احقاق حقوق مسلم و طبیعی خود دارند. این مسؤولیت دولت‌های اسلامی است هم به عنوان دولت اسلامی هم به عنوان دولت‌های عضو سازمان ملل متحد که به آرمان فلسطین و حقوق تامه ملت فلسطین پایبند باشند و از اقدامی که مخل روند احقاق حق ملت فلسطین است پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در مهر ماه سالجاری و اینکه اگر این تحریم‌ها برداشته نشود واکنش ایران چه خواهد بود؟ نیز بیان کرد: درباره رفع تحریم‌ها انتظار ایران این است که کشورهای متعاهد در چارچوب برجام به تعهدات خود پایبند باشند. بارها اعلام شد در قبال هر اقدام غیرسازنده ایران این حقوق را برای خود قائل است که متناسب با هر اقدام، اقدام متقابل را صورت دهد و برای تامین حقوق و منافع خود از کسی اجازه نخواهد گرفت. اجازه دهید در موعد مقرر شرایط را بببینم و متناسب با شرایط اقدامات ایران انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره میدان نفتی آرش هم عنوان کرد: موضوع فنی است و در چارچوب مذاکرات فنی بین ایران و دولت کویت این موضوع دنبال خواهد شد. حفظ حقوق ایران حتما مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران است و در این زمینه غفلت و کوتاهی صورت نخواهد گرفت. موضوعات فنی ماهیت خود را دارند و طرح آنها در رسانه‌ها کمک کننده نیست.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار