فرماندار اردبیل:

۱۰۰ روستای اردبیل دچار تنش آبی است

«اعتماد اعجازی» گفت: از ۱۶۱ روستای اردبیل ۱۰۰ روستا دچار تنش آبی بوده و تامین آب پایدار در این روستاها نیازمند اعتبار است.
کد خبر: ۶۱۵۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵ - 12September 2023

۱۰۰ روستای اردبیل دچار تنش آبی استبه گزارش دفاع‌پرس از اردبیل، «سید محمد اعتماد اعجازی» فرماندار اردبیل امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که در سالن جلسات فرمانداری اردبیل برگزار شد اظهار داشت: منابع آب پایدار در روستا‌ها در گذشته تامین نشده ضمن اینکه مصرف بهینه آب هم کمتر مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس بیشتر روستا‌ها با کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی مواجه هستند. رویکرد دولت در تامین آب اشامیدنی روستا‌ها تامین آب پایدار و احداث منابع آب جدید توام با استفاده بهینه از آب چشمه‌ها و قنوات در روستا‌ها است.

حقابه برخی روستا‌های اردبیل مشخص نشده است فرماندار اردبیل همچنین با بیان اینکه حقابه برخی از روستا‌ها مشخص نشده است، افزود: مشخص نشدن حقابه روستا‌ها منجر به اختلاف شدید روستا‌ها به‌ویژه روستای خیارک و ثمرین شده بود، ولی با هماهنگی‌های لازم و بررسی مشکلات حقابه این ۲ روستا مشخص شد و اختلاف چندین ساله آن‌ها به پایان رسید. در حال حاضر ۲ چشمه برای تامین آب آشامیدنی این روستا ساماندهی شده و مقرر است از این ۲ چشمه فقط برای تامین آب آشامیدنی استفاده شود و هیچ یک از اهالی حق استفاده از این آن‌ها برای کشاورزی را ندارد.

اعتماد اعجازی ادامه داد: مصمم هستیم تا پایان سال مشکل حقابه روستا‌ها را برطرف کرده و در درازمدت آب پایدار در این روستا‌ها تامین شود.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه سفره‌های زیرزمین دشت اردبیل به میزان ۵۰ متر افت کرده است، تصریح کرد: این میزان افت در دشت اردبیل در ۳۰ سال گذشته اتفاق افتاده و دلایل اصلی آن استفاده بی‌رویه از منابع آب چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات بوده و علاج‌بخشی این دشت مستلزم عزم جدی مسئولان دستگاه‌های اجرایی در استان می‌باشد.

اعتماد اعجازی افزود: شهر اردبیل هم مانند روستا‌های این شهر در تنش آبی است و در صورت مصرف بی‌رویه و نبود مدیریت بهینه مشکلات آب در اردبیل دوچندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب اردبیل در کشاورزی مصرف می‌شود، ادامه داد: اصلاح الگوی کشت، پرهیز از کشت دوم، پرهیز از کشت محصولات پر آب بر و ترویج کشت گلخانه‌ای از رویکرد‌های جدید بخش کشاورزی استان در جلوگیری از تنش آبی است.

تامین ۹۲ میلیون متر مکعب آب تا افق ۱۴۲۵
فرماندار اردبیل تامین آب پایدار شهرستان اردبیل تا افق ۱۴۲۵ را یادآور شد و گفت: تا سال ۱۴۲۵ باید ۹۲ میلیون متر مکعب آب از منابع مختلف در اردبیل تامین شود.

وی افزود: علاوه بر تامین آب پایدار اردبیل جلوگیری از هدر رفت آب هم در دستور کار است و باید اذعان کرد که ۲۵ درصد آب بر اثر فرسودگی لوله‌های اردبیل هدر می‌رود و برای پیشگیری از این میزان هدر رفت آب نیاز است لوله‌های فرسوده آب از سوی آب و فاضلاب اردبیل ترمیم و اصلاح شود.

اعتماد اعجازی توسعه طرح آبیاری نوین در اراضی کشاورزی را برای مدیریت مصرف آب بسیار ضروری دانست و ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از اراضی سیب‌زمینی شهرستان اردبیل زیرپوشش آبیاری نوین قرار گرفته است.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه خشکسالی همچنان بخش کشاورزی اردبیل را تهدید می‌کند، گفت: کشاورزان علاوه بر استفاده بهینه از آب باید محصولات خود را بیمه کنند تا در صورت تداوم خشکسالی بخشی از خسارت‌های وارده از طریق صندوق بیمه کشاورزان جبران شود.

وی از اختصاص یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی اردبیل خبر داد و تصریح کرد: با تکمیل این طرح، شاهد تامین آب آشامیدنی بهداشتی در شهرستان خواهیم بود.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی شهرستان اردبیل پنج متر کمتر از میانگین سرانه کشوری است، گفت: ۳۰ درصد مدارس اردبیل توسط خیران احداث شده و برای جبران کمبود فضای آموزشی می‌توان از ظرفیت خیران استان بیش از گذشته استفاده کرد.

وی بیان کرد: برخی مدارس هسته مرکز شهر نیازمند ساماندهی و برخی دیگر هم نیازمند تغییر کاربری و بهینه‌سازی است که ضروری است مسئولان آموزش و پرورش دراین باره برنامه‌ریزی‌های لازم را عملیاتی کنند.

اعتماد اعجازی گفت: آموزش سبک زندگی سالم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس مبنای کار قرار گرفته است و مقرر است در مدارس اردبیل دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف برگزار شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها