دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تکذیب ادعای ترامپ درباره حمله به ایران توسط ژنرال ارشد آمریکا

ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا ادعای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور مبنی بر دستور حمله به ایران را به شدت تکذیب و به این موضوع اشاره کرد که در زمان خدمت خود در این سمت هرگز چنین دستوری نداده است.
کد خبر: ۶۱۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 15September 2023

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا شامگاه پنجشنبه ادعای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور و «مارک میدوز» رئیس دفتر او مبنی بر دستور حمله به ایران را به شدت تکذیب کرد و به این موضوع اشاره کرد که در زمان خدمت خود در این سمت هرگز چنین دستوری نداده است.

ژنرال «مارک میلی» که در یک سال و نیم پایانی دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در سمت ریاست ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا را برعهده داشته است در مصاحبه‌ای تلویزیونی که با «فرید زکریا» مجری شبکه «سی ان ان» به این موضوع اشاره کرد که «من می‌توانم به شما اطمینان دهم که تا به حال یک بار هم پیشنهاد حمله به ایران را نداده‌ام». موضوعی که آشکارا اختلافات موجود مابین مقامات سابق دولت «دونالد ترامپ» را در معرض دید عموم گذاشته و نمایش می‌دهد.

بالا گرفتن اختلاف در اردوگاه ترامپ درباره حمله به ایران

اما این ماجرا از آنجایی آغاز شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در دادگاه این کشور با اتهاماتی از قبیل خروج غیرقانونی اسناد و مدارک فوق محرمانه و سری از کاخ سفید و نگهداری آن‌ها در منزل شخصی خود روبرو شد. این اتهام نشان می‌داده است که ترامپ سندی را نزد خود نگهداشته بود که پیرامون طرحی برای اقدام نظامی علیه یک کشور خارجی بود. البته بعدا مشخص شد که نام این کشور ایران بوده است.

البته این پایان ماجرا برای ترامپ نبود چرا که در پیش نویس کتاب خاطرات «مارک میدوز» رئیس دفتر ماه‌های پایانی ریاست جمهوری ترامپ به یک سندی اشاره می‌شود که بر اساس آن ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا از «دونالد ترامپ» خواسته بود که بیش از یک بار به ایران حمله کند، اما رئیس جمهور سابق آمریکا مخالفت کرده بود.

بالا گرفتن اختلاف در اردوگاه ترامپ درباره حمله به ایران

از طرف دیگر بر اساس اسناد مدارک موجود باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که در مقدمه نسخه نهایی کتاب میدوز، «رئیس دفتر رئیس جمهور»، که اواخر سال ۲۰۲۱ منتشر شد، گفتگو در «بدمینستر» ذکر شده که بر اساس آن ترامپ «یک گزارش چهار صفحه‌ای را به خاطر می‌آورد که توسط شخص «مارک میلی» فرمانده ستاد مشترک ارتش تایپ شده بود.

حال بهتر است که برای درک و فهم هرچه بهتر این ماجرا بدانیم که در کتاب میدوز آمده است: این چهار برگ شامل طرح شخص ژنرال برای حمله به ایران و اعزام تعداد زیادی نیرو بود. او بیش از یک بار از رئیس جمهور ترامپ درخواست (حمله به ایران) را کرده بود.

بالا گرفتن اختلاف در اردوگاه ترامپ درباره حمله به ایران

تمامی این اسناد و مدارک در شرایطی منتشر و رسانه‌ای شده است که «مارک میلی» با رد ادعای ترامپ مبنی بر اینکه مدرکی درباره نقشه وی برای حمله به ایران وجود دارد، توضیح داد: «من نمی‌دانم سندی که آن‌ها در موردش صحبت می‌کنند، چیست...، اما من می‌توانم به شما اطمینان دهم که حمله نظامی به ایران یک اقدام بسیار بسیار جدی بوده [و شوخی‌بردار نیست]».

موضوع دیگر که در شرایط بغرنج «دونالد ترامپ» می‌افزاید این است که در کیفرخواستی تیم بازپرس ویژه در ماه جولای علیه ترامپ تنظیم کرده بود، آمده است که او عامدانه یک سند فوق محرمانه را پیش خود نگاه داشته بود که در آن درباره «طرحی برای اقدام نظامی علیه یک کشور خارجی» نوشته شده که سی‌ان‌ان گزارش داد آن کشور ایران بوده است.

بالا گرفتن اختلاف در اردوگاه ترامپ درباره حمله به ایران

حال در این وضعیت ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان که بخشی از آن پخش شده و نسخه کامل آن روز یکشنبه هفته آینده بر روی آنتن می‌رود، تصریح کرد: «نمی‌دانم میدوز چه نوشته است، اما با قاطعیت به شما می‌گویم که هرگز حمله گسترده به ایران را توصیه نکرده‌ام».

نکته مهم دیگر این است که وبگاه سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش خود در این رابطه آورده است که «مارک میلی» گفته است که «برای انجام این کار، فکر می‌کنم به درجه قابل توجهی از خطرکردن نیاز است که ممکن است با توجه به شرایط بخواهیم یا نخواهیم آن را بپذیریم، اما آن بخش اتفاق نیافتاد. من مطمئن نیستم که میدوز دقیقاً چه نقل قول‌هایی را گفته است، اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که می‌دانم چه کرده‌ام و توصیه به حمله به ایران نبود».

بالا گرفتن اختلاف در اردوگاه ترامپ درباره حمله به ایران

در پایان باید به این مهم اشاره کرد که ماجرا هرچه که بوده از لابه لای سخنان و حرف‌هایی که مابین «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح این کشور رد و بدل شده می‌توان به این نتیجه بسیار مهم رسید که سران و مقامات کاخ سفید علی‌رغم میل باطنی خود برای حمله نظامی به ایران، با توجه به توان و قدرت نظامی کشورمان از طرح این حمله نظامی آشکارا عقب نشینی کردند و مطمئن بودند که توان و ظرفیت لازم برای انجام یک حمله نظامی علیه کشورمان را نداشته و نخواهند داشت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها