یادداشت/ محمد خداکریمی

احداث مرکز فرهنگی و موزه‌ دفاع مقدس، کمترین انتظار مردم هرمزگان از مسئولان

با توجه به نقش مردم استان هرمزگان در پشتیبانی از جبهه‌ها در دوران ۸ سال دفاع مقدس و حضور فعال رزمندگان این استان در عملیات‌های مختلف ضرورت راه‌اندازی یادمان و مرکز فرهنگی و موزه‌ دفاع مقدس در استان بیش از پیش احساس می‌شود.
کد خبر: ۶۱۶۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶ - 18September 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس - محمد خداکریمی؛ به گواه تاریخ و آمارهای ارائه شده، استان هرمزگان از معدود استان‌هایی است که دارای هزار و ۵۰۰ شهید دوران قبل و حین پیروزی انقلاب اسلامی، شهدای ترور، هشت سال دفاع مقدس، شهدای مکه، عتبات عالیات، مدافع حرم حضرت زینب (س)، پهنه نیلگون خلیج‌فارس، هواپیمای مسافری ایرباس و مدافع وطن (مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر) است.

استانی که علیرغم نقش مهم و کلیدی در مبارزه با استکبار در جزایر خلیج فارس و دفاع مقدس، پایگاهی برای مرور خاطرات حماسه‌آفرینی این مردم صبور و وفادار به نظام و انقلاب ندارد.

مرداد امسال، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان با اشاره به وجود موزه دفاع مقدس در ۲۸ استان کشور، گفت: «هرمزگان جزو استان‌هایی است که از وجود مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس بی‌بهره است که امیدواریم اعتبار ساخت آن در سفر پیش روی رئیس جمهور تامین شود.»

پیش‌تر نیز «مهدی دوستی» نماینده دولت سیزدهم در هرمزگان در این خصوص تاکید کرده بود: «مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در هرمزگان باید راه اندازی شود.»

پیشینه ساخت موزه‌ دفاع مقدس به حدود ۱۵ سال پیش بر می‌گردد که در آن سال اجرای این طرح در بندرعباس کلنگ‌زنی شد اما به سرانجام نرسید.

ساخت یادمان شهدا و موزه‌ دفاع مقدس در بندرعباس مطالبه مردم هرمزگان است. با توجه به نقش مردم استان هرمزگان در پشتیبانی از جبهه‌ها در دوران ۸ سال دفاع مقدس و حضور فعال رزمندگان این استان در عملیات‌های مختلف از جمله فتح خرمشهر، کربلای ۴ و ۵ در قالب لشکر ثارالله همچنین حضور مداوم و همیشگی در دریا و حراست از خلیج همیشه ‌فارس و تنگه‌ی هرمز و نبرد مستقیم با متجاوزان و دشمنان خارجی، ضرورت راه‌اندازی یادمان و مرکز فرهنگی و موزه‌ دفاع مقدس در استان بیش از پیش احساس می‌شود.

مردم و جوانان استان هرمزگان در جنگ تحمیلی به خوبی واژه‌های ایثار، مقاومت و شهادت و… را معنا کردند. نکته‌ی مهم اینکه؛ سال‌ها پس از پایان جنگ، فرماندهان ارشد نظامی کشور، در خاطرات خود از دلاورمردان هرمزگانی در عملیات‌های آبی، خاکی به عنوان رزمندگان خط شکن به نیکی یاد می کنند.

یادمان و مرکز فرهنگی و موزه‌ی دفاع مقدس می‌تواند مکانی باشد برای زنده نگه‌داشتن رشادت‌های کسانی که برای دفاع از این سرزمین، خانه و کاشانه خود را بر سنگرهای خاکی ترجیح دادند.

 احداث یک مرکز فرهنگی و موزه‌ی دفاع مقدس در هرمزگان، کمترین انتظار مردم از مسئولان است. مکانی که می‌تواند حماسه‌ی هرمزگانی‌ها در دوران دفاع مقدس را به تصویر بکشد.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس می‌تواند به پرسش‌های مختلف نسل جوان و مردم هرمزگان در خصوص جنگ پاسخ دهد. فراموش نکنیم که این مکان می‌تواند بازگوکننده رشادت مردم هرمزگان در حفظ و حراست از خلیج ‌همیشه‌ فارس نیز باشد.

هرچند فداکاری‌ها و ازخودگذشتگی‌های هرمزگانی‌ها در حافظه‌ی بسیاری از مردم ثبت و ضبط شده و در تاریخ جهان نیز ماندگار شده، اما می‌طلبد که با احداث مرکز فرهنگی دفاع‌ مقدس این موضوعات از راه‌های مختلف و با استفاده از فن‌آوری‌های جدیدی که در ساخت پارک موزه‌های جنگی دیگر کشورها به‌کار گرفته ‌شده در معرض دید عموم به‌خصوص نسل جوان و آیندگان قرار داد.

مردم استان هرمزگان امیدوارند با توجه به نقش بسیار مهم آنها در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، روزی صاحب مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس شوند. آیا دولت سیزدهم در ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس در هرمزگان طلسم شکنی خواهد کرد؟! بی گمان آینده بیشتر در این باره سخن خواهد گفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار