مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی:

آغاز فعالیت‌‌های هنری برای معرفی خدمات جهادسازندگی/ از هر فرصتی برای جهاد تبیین استفاده می‌کنیم

قائدعبدی با بیان اینکه از هر فرصتی برای جهاد تبیین استفاده می‌کنیم، گفت: فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌های هنری و تولید کتاب و بازآفرینی مستند در جهاد برای معرفی خدمات دوران دفاع مقدس این مجموعه شروع شده است.
کد خبر: ۶۱۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳ - 19September 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدرضا قائدعبدی» مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی به تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس وزارت جهاد کشاورزی پرداخت و به این جمله‌ حضرت امام خمینی (ره) که فرموده‌اند «نقش جهاد سازندگی در جنگ کمتر از نیرو‌های نظامی نبوده و نیست» اشاره کرد و اظهار داشت: این جمله حضرت امام خمینی (ره) بار‌ها توسط فرماندهان ارتش و سپاه مورد تایید قرار گرفته است که اگر جهاد سازندگی در جریان دفاع مقدس حضور نداشت، پیروزی با این سرعت به دست نمی‌آمد.

مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: آنچه از جهاد طی دهه‌های گذشته مغفول مانده این موضوع بوده است که با پیروزی انقلاب اسلامی جهاد نقش سازندگی خودش را با دستور حضرت امام (ره) که در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ این نهاد انقلابی تاسیس شد، به بهترین شیوه انجام داده است. فعالیت‌های جهاد با محوریت محرومیت‌زدایی از روستا‌ها و مناطق کم‌تربرخوردار بوده است که توانست نقش ارزشمند و بسزایی را در آبادانی کشور ایفا کند. همزمان با شروع جنگ تحمیلی، جهاد نقش پشتیبانی و مهندسی رزمی را برعهده گرفت ضمن اینکه نهادنظامی نبود و هیچ وظیفه سازمانی در این زمینه نداشت، اما برحسب تکلیف و با روحیه و تفکر جهادی حضور خودش را در جبهه‌های جنگ خالی دید و ضروری دانست ورود پیدا کند لذا به‌عنوان یکی از ارکان اصلی جنگ در کنار ارتش و سپاه ورود پیدا کرد.

منافقین به تاثیرگذاری جهاد سازندگی اذعان دارند

قائدعبدی خاطرنشان کرد: جهادسازندگی ارکان خودش را در دوران دفاع مقدس با تشکیل شش قرارگاه، هفت تیپ پشتیبانی، هفت تیپ مهندسی رزمی، ۴۳ گردان مهندسی رزمی و ۲۶ گردان پشتیبانی و ۲۵ ستاد پشتیبانی در سطح کشور خدمات شایسته‌ای را به مجموعه‌های مختلف نظامی ارتش و سپاه ارائه داد.

آغاز فعالیت‌ هنری برای معرفی خدمات دوران دفاع مقدس جهادسازندگی/ میز کار شهید آوینی به موزه تبدیل می‌شود

او به نقش تاثیرگذار جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس به روایت سرکردگان منافقین اشاره کرد و گفت: براساس اسناد و مدارک مستند سرکردگان منافقین اذعان داشتند که آنچه که بیشتر آن‌ها را اذیت می‌کند حضور جهاد در زمینه محرومیت‌زدایی است چراکه مردم اعتماد بی‌نظیری به این نهاد انقلابی کردند که برگرفته از خدمات صورت گرفته‌ی بود که جهاد صادقانه و مخلصانه و بی‌هیچ چشم‌داشتی به مردم ارائه می‌کرد لذا محبوبیتی در دل مردم ایجاد کرده بود که موجب آزرده خاطر شدن دشمنان و منافقین شده بود و شهدای بسیار عظیمی در این راه تقدیم انقلاب شد.

مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: جهاد با اعزام بیش از ۵۴۰ هزار نفر نیرو و تقدیم سه هزار و ۳۹۶ شهید و ۲۲ هزار و ۳۹۶ جانباز و هزار و ۸۱ آزاده دین خودش را در دوران دفاع مقدس به‌خوبی ادا کرده است.

پایه‌گذاری سوخت جامد موشک در جهاد صورت گرفت

قائدعبدی پاسداشت و زنده‌نگهداری یاد و خاطرات دوران دفاع مقدس را یک امر ضروری دانست و با تاکید براینکه این موضوع که راهبرد مقاومت در تمام شئون جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود و مورد تاکید رهبر انقلاب است، افزود: ما در هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریورماه آغاز خواهد شد و برنامه‌های سراسری دارد همانند گذشته برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کرده‌ایم. این هفته به‌مناسبت پاسداشت از تمام رشادت‌ها، ایثار‌ها و فداکاری‌های‌ست که عزیزانمان در مجموعه‌های مختلف نظامی و مردمی نقش آفرینی داشته‌اند.

او ابتکارات، خلاقیت و نوآوری برمبنای اصول علمی و دانش‌بنیان را وجه تمایز فعالیت جهاد در دوران دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: ابتکارات، خلاقیت و نوآوری مجموعه جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس در زمان خودش بی‌نظیر بوده است. اولین سوخت جامد موشک در مراکز تحقیقاتی جنگ جهاد توسط سردار شهید تهرانی‌مقدم پایه‌ریزی شد که در خاطرات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به آن اشاره شده و برادر شهید تهرانی مقدم نیز آن را بیان کرده‌اند.

آغاز فعالیت‌ هنری برای معرفی خدمات دوران دفاع مقدس جهادسازندگی/ میز کار شهید آوینی به موزه تبدیل می‌شود

مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، مبنای فعالیت جهاد در دوران دفاع مقدس را یک مبنای علمی دانست و با بیان اینکه جنگ آب علیه دشمن نمونه‌ی این ادعا می‌باشد که مورد اذعان فرماندهان نظامی رژیم بعثی عراق قرار گرفته است، افزود: پل بعثت یکی از افتخارات مجموعه مهندسی جهاد در دوران دفاع مقدس است که فرماندهان نظامی جهان نسبت به آن هنوز متعجب و همراه با سوال هستند.

برگزاری هزار و ۱۸۶ برنامه جهاد در هفته دفاع مقدس

قائدعبدی درباره برنامه‌های هفته دفاع مقدس جهاد گفت: برنامه‌های این هفته در جهاد با توجه به نقش کلیدی جهاد به‌عنوان یکی از ارکان کلیدی نظامی، این مسوولیت برعهده اداره کل امور ایثارگران قرار داده شده است و در دیگر دستگاه‌های دولتی کشور برعهده پایگاه مقاومت بسیج است. امسال هزار و ۱۸۶ برنامه را در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد و این برنامه‌ها در ۵ و ۹۰۰ فعالیت تفکیک و مشخص شده است و به سازمان‌ها اعلام شده است.

رئیس‌جمهور مهمان گردهمایی فرماندهان جهاد

او ادامه داد: بخشی از آنچه امسال مقرر شده در این هفته اجرایی کنیم بخشی ستادی و استانی است که تمام دستورالعمل‌ها برای این هفته ابلاغ شده است. در سطح ستاد وزارتخانه در این هفته گردهمایی ملی فرماندهان پشتیانی و مهندسی رزم جنگ جهاد را با حضور ۶۰۰ فرمانده و سخنرانی رئیس‌جمهور را برگزار خواهیم کرد. رونمایی از کتاب خاطرات و تاریخ شفاهی فرماندهان و دستاورد‌های جهاد در دوران دفاع مقدس و مراسم تکریم از ایثارگران و رزمندگان و برپایی نمایشگاه و روایت‌گری فرماندهان و نثار گل و عطر افشانی مزار شهدا و دیدار با خانواده‌های شهدا را نیز در پیش‌و رو خواهیم داشت.

از هر امکان و ظرفیتی برای جهاد تبیین بهره خواهیم گرفت

مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، جهاد تبیین را محوری‌ترین رسالت این مجموعه دانست و با تاکید براینکه از هر امکان و ظرفیتی برای جهاد تبیین بهره خواهیم گرفت، گفت: بحث جهاد تبیین برای ما مهم است لذا از هر وسیله و امکان و بستری برای جهاد تبیین استفاده خواهیم کرد چراکه به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی این امر یک واجب ضروری است که باید در زمینه فعالیت‌های خودمان با فضاسازی مترو و شهری انجام خواهد شد. البته بخشی از این جهاد تبیین روایت‌گری است که به‌واسطه بیان خاطرات تلخ و شیرین فرماندهان این فرهنگ را به نسل آینده منتقل خواهیم کرد.

آغاز فعالیت‌ هنری برای معرفی خدمات دوران دفاع مقدس جهادسازندگی/ میز کار شهید آوینی به موزه تبدیل می‌شود

قائدعبدی افزود: دستاورد‌های علمی و دانش‌بنیان «سنگرسازان بی‌سنگر» در راستای بیانیه گام دوم انقلاب برای نوجوانان و جوانان را در قالب یک کتاب رنگ‌آمیزی تحت عنوان کتاب «سنگرسازان بی‌سنگر» رونمایی می‌کنیم. این یک کار هنری است تا بتوانیم به بچه‌ها بگوییم جهادگران در زمانی که حتی در زمینه سیم‌خاردار تحریم بودیم، چه کار بزرگی رقم زده‌اند.

شهید آوینی و مرحوم طالب‌زاده از هنرمندان جهاد بودند

او دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با رزمندگان دوران دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در این دیدار ۱۰۰ نفر از فرمانده و خانواده‌های ایثارگر جهاد سازندگی نیز حضور خواهند داشت، ادامه داد: تدوام طرح سپاس و دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران و تکریم و آزادگان و جانبازان در سطح وزارت جهاد صورت خواهد گرفت.

مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی درخصوص فعالیت‌های فرهنگی و هنری جهاد در حوزه فیلم و کتاب برای معرفی خدمات جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس گفت: شهید سید مرتضی آوینی و مرحوم نادر طالب‌زاده از هنرمندانی هستند که عضو جهاد بوده‌اند و در دوران دفاع مقدس در مرکز رسانه‌ای جهاد مشغول فعالیت بوده‌اند. ما در این زمینه آرشیو فیلم خوبی داریم که قصد داریم آن‌ها را بازآفرینی کنیم و در این زمینه میز کار شهید آوینی را برای ایجاد موزه جهاد به ساختمان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی خواهیم برد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها