به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، اولین روز از مهر ماه همواره یادآور دوران درس، مدرسه و دانشگاه است. به طور کلی نخستین روز از پاییز هر سال، تداعی کنندهی بازیها و شادیهای راه مدرسه و تحصیل علم و دانش در کنار دوستان و هم مدرسهای است. برخی از رزمندگان دوران حماسه و جهاد دفاع مقدس از دانش آموزان و دانشجویانی بودند که در سنگرها و پاسی از شب، به تحصیل علم میپرداختند؛ درس میخواندند تا، زیرا آینده نگر بودند به فکر روزهای و سالهای سازندگی پس از اتمام جهاد بودند.
خواندن گلچینی از خاطرات این رزمندگان و چگونگی تحصیلشان در دوران دفاع مقدس خالی از لطف نیست.
پرویز حیدری اهل روستای یلقون آغاج تکاب آذربایجان غربی است و در سال ۶۴ پانزده سال بیشتر نداشت. او در منطقهی عملیاتی دزفول خدمت میکرد. او در گفتوگویی خبری خاطرنشان کرد: «یکی از نکات جالب در اعزامهایمان این بود که باید کتابهای درسیمان را به جبهه میبردیم تا از درس خواندن عقب نمانیم. در هر فرصتی که پیدا میکردیم، کتاب درسیمان را میخواندیم. با توجه به اینکه ما هم به جبهه میرفتیم و هم درس میخواندیم، ۵ بار فرصت امتحان به ما میدادند. من همیشه بار اول در امتحان حضور پیدا میکردم و قبول میشدم. تا سال چهارم دبیرستان در جبهه درس خواندم.»
پرویز حیدری در سال ۱۳۶۸ در رشتهی علوم دینی و عربی قبول شد و امروز در آموزش و پرورش شهرستان تکاب خدمت میکند.
دکتر محمد افشار، مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کاشان در قالب سلسله نشستهای گفتگوهای خودمانی گفت: «دوران دانشجویی من مصادف بود با زمان جنگ تحمیلی و ناگزیر من هم مقطعی از تحصیلات خود را در جبهه گذراندم که با مشکلات فراوانی روبرو بودم. وی ادامه داد:، اما در این زمان و در این مقطع از انقلاب درس خواندن برای جوانان کار سختی نیست. تمامی امکانات اعم از اساتید باتجربه، دانشگاههایی با سطح علمی بالا، خوابگاه و ... برای دانشجویان فراهم است.»
در کتاب «بر فراز آسمان» زندگی نامه و خاطرات سرلشکر شهید علی اکبر شیرودی به قلم گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی دربارهی علاقهی شهید شیرودی آمده است: «علی اکبر خیلی به درس علاقه داشت. ابتدایی که میرفت، چون توی کلاس از همه بچهها درشتتر بود، معلم گفته بود از بچهها درسها را بپرس تا من برسم. بچه بیشتر از معلم از او حساب میبردند.
وقتی هم که به خانه بر میگشت، خواهرانش را دور هم جمع میکرد و درسهای روز را مثل آقا معلم برایشان تکرار میکرد، تا آنها هم یاد بگیرند. غروبها هم کنار خانه برای بچهها کلاس میگذاشت و مشکلات درسی شان را حل میکرد. شبها هم با وجودی که برق نداشتیم، وقتی همه میخوابیدند زیر نور فانوس درس هایش را میخواند.»
ماجرای نمرهی ۲۱.۵ شهید چمران برگرفته از کتاب چمران مظلوم بود اثر علی اکبری
مهندس بازرگان به ما درس ترمو دینامیک درس میداد. یک بار در امتحان به مصطفی نمره ۲۱/۵ داده بود. صدای اعتراض بچهها درآمده بود. استاد گفت: نمره برگه امتحانی ۱۸ هست و نمره جزوه ۲، اما این جزوه آن قدر زیباست که استحقاقش بیش از نمره دو است.
چنانچه از خاطرات شهدا و ایثارگران پیداست، اگر نگوییم همه، ولی اکثر شهدا اهل تحصیل علم بوده و در دوران رزمندگی خود تحصیلات خود را در مقاطع مختلف ادامه داده و به اتمام رساندند.
امروزه رسالت اصلی دانش آموزان و دانشجویان این است که در سنگرهای علم دانش که همان مدارس و دانشگاهها باشند، آگاهانه و هوشیارانه به دانش اندوزی خود ادامه دهند و در راه اعتلای سرزمین خود کوشا باشند.
انتهای پیام/ ۱۳۳