در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

رئیس حوزه هنری استان تهران: «روایت مقاومت» ویژه‌برنامه استان تهران در هفته دفاع مقدس/ معرفی مدافعان حرم ضروری است

رحیمی پرداختن به شهدای مدافع حرم و مدافعان امنیت با هدف معرفی به نسل جوان امروزی را ضروری دانست و گفت: برنامه‌های متعددی با موضوع دفاع مقدس در سطح شهرستان‌ها و دانشگاه‌های شهرستان‌های استان تهران طی هفته‌جاری طراحی شده است که با عنوان «روایت مقاومت» برگزار خواهند شد.
کد خبر: ۶۱۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰ - 26September 2023

«محسن رحیمی» رئیس حوزه هنری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بابیان اینکه استان تهران در عرصه‌های نبرد و پشتیبانی جنگ، نقش‌بسزایی در طول سال‌های دفاع مقدس داشته است، اظهار داشت: به‌واسطه‌ی پایتخت بودن تهران و همین‌طور قرار گرفتن لشکر‌های عملیاتی حضرت رسول (ص) و لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) در عرصه نبرد، تهرانی‌ها در عمده عملیات‌های شاخص دفاع مقدس نقش داشته‌اند. بسیاری از عملیات‌ها توسط یگان‌ها و گردان‌های این لشکر‌ها اتفاق افتاده است و یا در پشتیبانی عملیات‌ها و اتفاقات عرصه نبرد، نقش‌آفرینی این عزیزان وجود داشته است.

وی افزود: روایت کردن اتفاقات دوران دفاع مقدس و منتقل کردن این رویداد به نسل بعدی از ماموریت‌ها و مسئولیت‌های حوزه هنری است؛ راه‌اندازی دفتر ادبیات پایداری که از باسابقه‌ترین دفاتر حوزه هنری است، کمک شایانی به این اتفاق داشته است و می‌کند و همواره مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. ایشان در موارد متعددی از محصولات و خروجی‌های این دفتر یاد کرده‌اند و یا از شخص مرتضی سرهنگی و هدایت‌الله بهبودی از موسسین این دفتر یاد کرده‌اند. در این دفتر سعی شده است تا روایت درستی از سال‌های حماسه و دفاع صورت گیرد بخاطر همین، این دفتر مورد تاید معظم‌اله بوده است و سعی شده این دستاورد مبارک را که توانسته طی این سالیان به آن برسد را حفظ کند و کیفیت ببخشد و همواره آن را بهتر کند.

رئیس حوزه هنری استان تهران تصریح کرد: در مجموعه آثاری که در حوزه ادبیات پایداری تولید شده است، در سطح استان تهران و مرکز، تهران سهم بسزایی دارد و این مسئله بخاطر نقش یگان‌های عملیاتی استان تهران و مردم تهران در عقبه و پشتیبانی جنگ بوده است لذا سعی شده این روایت درباره استان تهران برجسته باشد. این مسئله درباره عملیات‌ها و احیاناً فرماندهان لشکر ۲۷ نیز که عموماً به‌شهادت رسیده‌اند، صدق می‌کند.

رحیمی روایت عقبه جبهه در شهرستان‌های استان تهران را موضوع مغفول مانده هشت سال دفاع مقدس معرفی کرد و با بیان اینکه بخاطر گستردگی جغرافیایی و وسعت جمعیتی که در استان تهران وجود دارد بحث عقبه جنگ در این استان به‌درستی روایت نشده است، افزود: شناسایی سوژه‌ها در سطح استان تهران شروع شده است، اما لازمه این کار تمرکز بیشتر است تا بتوانیم با یک‌محوریت عقبه و پشتیبانی جنگ هشت ساله را ببینیم. اصولاً روایت کردن خانواده‌هایی که در خط نبرد درگیر با مسئله دفاع نبوده‌اند، ولی در شهر و خانه خودشان با این مسئله درگیر و مواجه بودند را باید ما انجام دهیم که این اقدام در شهرستان‌های استان تهران شروع شده است و در مرحله ابتدایی آن یعنی شناسایی سوژه هستیم که به‌زودی به مراحل بعدی کار خواهیم رسید.

وی عدم توزیع امکانات و شرایط فرهنگی در سطح شهرستان‌های استان تهران را یک موضوع جدی دانست و با تاکید براینکه این مسئله حتی از مناطق مختلف کشور جدی‌تر است، ادامه داد: تلقی چنین است که به شهرستان‌های استان تهران که زیرمجموعه پایتخت کشور است توجه بیشتری در زمینه فرهنگ و هنر صورت می‌گیرد درحالی که این تمرکز صرفاً در شهر تهران است و این مسئله در استان تهران گسترده نشده است. ما در استان تهران شهرستان‌های بسیاری را داریم که فاقد هرگونه زیرساخت جدی فرهنگی شامل سینما، سالن تئاتر و فرهنگسرا می‌باشند که بتوان اقدام جدی فرهنگی را در آن رقم زد.

رئیس حوزه هنری استان تهران ایجاد دفاتر شهرستانی حوزه هنری را یک اقدام جدی برای پوشش دادن خلا‌های فرهنگی در شهرستان‌های استان معرفی کرد و افزود: این اتفاق به همت دوستان‌مان در حوزه هنری با یک سرعت خوبی همراه است و تاکنون ۹ دفتر فعال حوزه هنری در شهرستان‌های مختلف وجود دارد و این اقدام به بالا رفتن سرانه اتفاقات فرهنگی در سطح شهرستان‌ها کمک کرده است. ما سعی کرده‌ایم در دفاتر ادبیات پایداری در موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موضوع سوژه‌یابی را در سطح شهرستان‌ها به‌صورت جدی دنبال کنیم و از حیث شناسایی سوژه و مواردی که باید به آن‌ها بپردازیم موارد قابل توجهی از موضوعات احصاء شده است و حتی در موضوع مدافعان حرم در بسیاری از شهرستان‌های استان سوژه‌هایی شناسایی شده است که باید برای اولویت در تولید محتوا باید بررسی شودند و حتماً راه‌اندازی دفاتر شهرستانی سرعت ما را در این اتفاق بیشتر خواهد کرد.

رحیمی گفت: طی یک‌سال گذشته برنامه شب‎خاطره را در تمام شهرستان‌های تهران با رویکرد روایت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تاکید بر ظرفیت‌های شهرستان‌ها آغاز کرده‌ایم که در هفته دفاع مقدس در این خصوص برنامه‌های جدی تدارک دیده شده است. امسال به‌صورت ویژ‌ه در هفته دفاع مقدس برنامه‌ها متمرکز بر سطح شهرستان‌های استان تهران است لذا با مجموعه‌ی از برنامه‌ها که با طراحی مدیران دفاتر شهرستانی ما صورت گرفته است، رویداد‌هایی طراحی و دنبال می‌شود.

وی به تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس پرداخت و عنوان کرد: این برنامه‌ها به‌صورت عمده به روایت حماسه‌هایی خواهند پرداخت که در ایام دفاع مقدس توسط مردم همان شهرستان‌ها رقم خورده است. بخشی دیگر این برنامه‌ها به کلان‌روایت دفاع مقدس که در قالب تولیدات مکتوب و سینمایی حوزه هنری است، در سطح شهرستان‌ها خواهد پرداخت. شب خاطره با روایت هشت سال دفاع مقدس توسط رزمندگان شهرستان‌های استان تهران، محافل شعر و ادبی، پخش فیلم و مستند‌های مرتبط با موضوعات دفاع مقدس در سطح شهرستان‌ها و دانشگاه‌ها، رویداد‌های تئاتری و سرود با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی همگی از ابتدای دفاع مقدس شروع شده است و تا پایان هفته ادامه دارد که در سطح تمام شهرستان‌ها این اتفاقات با عنوان «روایت مقاومت» اتفاق خواهد افتاد.

رئیس حوزه هنری استان تهران تاکید کرد: حتماً ما این هفته را یک آغاز و شروع برای این می‌بینیم تا به تولیدات جدی در عرصه دفاع مقدس در رشته‌های مختلف هنری مکتوب، مستند، تئاتر و سرود برسیم که امیدواریم بتوانیم این فرصت را یک پله‌ی قرار دهیم تا در ماه‌های آینده تولیدات جدی‌تری را داشته باشیم.

رحیمی عنوان کرد: یکی از چیز‌هایی که برای ملموس کردن دفاع مقدس و سال‌های هشت سال جنگ تحمیلی برای مخاطب امروزی جوان و نوجوان ما بسیار مهم و حیاتی است، این است که آن حماسه‌ها را برای آ‌ن‌ها دست‌یافتنی ترسیم کنیم و فکر نکنند که این صرفاً یک اتفاق و روحیه‌یی بود که در آن سال‌ها در بین مردم و رزمندگان اتفاق افتاد و امروز این روحیه از میان برداشته شده است و در مردم نیست. یکی از چیز‌هایی که این مسئله را دست یافتنی می‌کند، پرداختن به مدافع حرم و مدافعان امنیت است. یکی از کار‌هایی که ما در شهرستان‌ها شروع کرده‌ایم و دنبال می‌کنیم تا به‌سرانجام برسد بحث مدافعان حرم شهرستان‌های استان تهران است که خیلی جدی پیگیری می‌شود و در اکثر شهرستان‌ها تعداد قابل توجهی از شهدای مدافع حرم را داریم که تاکنون هیچ روایتی درباره آن‌ها صورت نگرفته است و ما آن را از ماموریت‌ها و اولویت‌ها قرار داده‌ایم تا به آن‌ها بپردازیم.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که این مسئله را برای مخاطب امروزی ملموس‌تر می‌کند، پرداختن به مدافعان امنیت است که در سال‌های اخیر به‌شهادت رسیده‌اند. یکی از مواردی که ما سعی کردیم به آن بپردازیم و به‌زودی آثاری با همین محتوا و موضوع را در عرصه مکتوب به‌بازار عرضه خواهیم کرد، آثاری درباره شهدای مدافع امنیت است که سعی کردیم در یک روایت داستانی آن را عرضه کنیم تا مخاطب امروزی با آن ارتباط برقرار کند. به‌نظرم یکی از جا‌هایی که ما باید در سطح استان به آن بپردازیم و حتی در سطح کشور نباید از آن غفلت کرد، موضوع مدافعان امنیت است لذا رسیدن به آثار مکتوب و مستند درباره این شهدا ضروری است که یکی از جا‌هایی که می‌تواند به‌خوبی به آن‌ها بپردازد، حتماً حوزه هنری استان تهران است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار