در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

کارشناس مسائل سیاسی: نیازمند تصویرگری مجدد از دفاع مقدس هستیم

حبیب‌زاده گفت: باید یک تصویرگری مجددی از دفاع مقدس ارائه دهیم که در آن همه سلایق و سبک و سیاق فکری جوانان کشورمان در نظر گرفته شوند تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ تصویری که واقعیت‌های دفاع مقدس را در ابعاد مختلف به جامعه منتقل می‌کند.
کد خبر: ۶۱۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ - 25September 2023

نیازمند تصویرگری مجدد از دفاع مقدس هستیم«قاسم حبیب‌زاده» کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، اظهار داشت: عمده دعواهایی که به لحاظ نظری یا فرهنگی در سطح جامعه وجود دارد تا حدودی رنگ و بوی ایدئولوژیک به خود گرفته است. در این هم‌آوردی فرهنگی جامعه اگر دفاع مقدس‌مان و کنشگران آن را در یک چهارچوب مشخص محدود و محصور کنیم نتیجه‌اش این می‌شود که بخشی از جوانان جامعه با این تصویرسازی ارتباط برقرار نمی‌کنند.

وی افزود: بنده به عنوان کسی که در دفاع مقدس از سال‌های 65 تا پایان جنگ حضور داشتم می‌توانم شهادت دهم که واقعاً آموزه‌های مذهبی و ارزش‌های اسلامی حرف اول را در جمع رزمندگان سپاه اسلام می‌زد اما امروزه که ما می‌خواهیم آن صحنه‌ها را تصویرگری کنیم اگر ذائقه‌های مختلف را در جامعه چندان به رسمیت نشناسیم طبیعی است در تولید آثار مربوط به دفاع مقدس هم مخاطبان زیادی را جذب نخواهیم کرد و یا اگر هم مخاطبی جذب شود محدود هستند.

کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: جمله‌ای را از یک صاحب‌نظر می‌خواندم که می‌گفت: «شهدا و قهرمانان دفاع مقدس را یک شخصیت دست‌نیافتنی تصویر نکنیم تا جوان امروز تصور نکند مانند او نخواهد شد» به نظر من باید در سطح کلان از تجربیات صاحب‌نظران مختلف کمک بگیریم تا به ارائه یک تصویرگری جدیدی از دفاع مقدس دست پیدا کنیم تا بخش اعظم جامعه با آن ارتباط برقرار کنند و از آن الگو بگیرند؛ مثلاً از خلاقیت‌ها و ابتکاراتی که در آن دوران رقم خورده و یا اقدامات علمی که صورت گرفته سخن گفته شود و تصویرگری انجام گیرد.

حبیب‌زاده در این رابطه با ذکر مثالی ادامه داد: اگر امروزه در بخش پهپادی به پیشرفته‌ترین پهپادها دست پیدا کرده‌ایم به خاطر این است که در زمان جنگ ابتدایی‌ترین پهپادها را خودمان تولید کردیم ولی همان ابتکارات زمان جنگ سبب شده تا دانشمندان و مهندسان ما با خودباوری دست به تولید پهپادهای مدرن بزنند. لذا اگر مفاهیم جبهه و جنگ به جوان امروزی به درستی منتقل نشود و با سبک و سیاق زندگی ما هم‌خوانی نداشته باشد جوان امروز درس و الگو نخواهد گرفت.

وی بیان کرد: پس باید یک تصویرگری مجددی از دفاع مقدس ارائه دهیم که در آن همه سلایق و سبک و سیاق فکری جوانان کشورمان در نظر گرفته شوند تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ تصویری که واقعیت‌های دفاع مقدس را در ابعاد مختلف به جامعه منتقل می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: موضوعی که وجود دارد این است مخاطبانی که باید جذب دستاوردهای دفاع مقدس شوند خیلی چشم‌گیر نیستند و در اینجا باید گفت چرا؟ دلیلش این است که بزرگترین راویان مانند صداوسیما به همه سلایق توجه ندارد و همه مخاطبان را در دایره روایتگری خود نمی‌بیند. درباره این موضوع باید خاص فکر کرد و طور دیگری نگریست و تجدیدنظری اتفاق بیفتد تا در تصویرگری بخش بیشتری از جامعه تحت پوشش قرار گیرد.

حبیب‌زاده در پایان گفت: در تمام ابعاد می‌توان تصویر الگوساز از رزمندگان دفاع مقدس ارائه کرد؛ از زحمتی که می‌کشیدند، از کاری که انجام می‌دادند، از برنامه‌ریزی که داشتند و دین‌مداری و پایبندی به مبانی دین که از خود بروز می‌دادند. می‌توان منش و رفتار رزمندگان دفاع مقدس را در سبک زندگی امروز به مرحله اجرا درآورد و از این طریق هم می‌توان مشکلات اقتصادی را رفع کرد و هم الگوی رفتاری مردم قرار گیرند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار