رئیس سازمان برنامه و بودجه:

تاکید برنامه هفتم، انتظام عملی به مفاد سند ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی است

منظور با بیان اینکه تاکید برنامه هفتم توسعه، انتظام عملی به مفاد سند ابلاغی امام خامنه‌ای است، گفت: گفتمان این برنامه تغییر از برنامه‌ریزی جامع به رویکرد‌های مساله محور است.
کد خبر: ۶۱۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸ - 25September 2023

تاکید برنامه هفتم، انتظام عملی به مفاد سند ابلاغی رهبر انقلاب استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «داود منظور» رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در دفاع از کلیات برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: انجام مطالبات بخشی و دستگاهی بدون توجه به واقعیت‌ها و بدون عنایت به منابع و ظرفیت‌های کشور نمی‌تواند موفقیت‌های مورد انتظار را سبب شود.

وی ادامه داد: همچنین عدم تمرکز به پیشران‌ها، فرصت‌ها و موئلفه‌های اصلی نظام مسائل کشور به برنامه‌ها موجب شده است بحران‌ها در بخش‌های مختلف تشدید شده و مشکلات کشور به موضوعات بزرگتر و غیرقابل مدیریت تبدیل شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: تشدید در منابع پایه آب و انرژی، ناترازی‌های بودجه‌ای و بانکی و مشکلات صندوق‌های بازنشستگی از جمله مسائلی هستند که برنامه‌های توسعه قبلی نتوانسته این مشکلات را رفع کند. از طرفی تمام ظرفیت کشور صرف امورات جاری و روزمره شده بر همین اساس در لایحه برنامه هفتم توسعه تلاش شده گفتمان برنامه ریزی در کشور از برنامه ریزی جامع به برنامه ریزی مساله محور تغییر کند.

وی یادآور شد: دولت تلاش کرد ضمن تمرکز به مسائل اصلی، با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، برنامه هفتم توسعه را تدوین کند و این برنامه تفاوت اساسی در رویکرد‌ها نسبت به گذشته دارد و به انتظام عملی به مفاد سند بلند مدت کشور تاکید دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: محور اصلی برنامه هفتم مطابق سیاست‌های کلی پیشرفت اقتصادی توام با عدالت است که با مضمون رشد فراگیر و دانش بنیان، ثبات اقتصادی بر پایه اسناد آمایش سرزمین، روح حاکم بر برنامه را شکل داده است.

منظور خاطرنشان کرد: محورهای اصلی به طور خاص در این برنامه شامل رفع ناترازی‌ها و اصلاحات ساختاری به ویژه در نظام مالیاتی و بودجه‌ای، نظام بانکی، نظام اداری، صندوق‌های بازنشستگی و منابع آب و انرژی، تقویت نقش پیشران‌های اقتصادی به ویژه مسکن، ترانزیت، اقتصاد دریا محور، اقتصاد رقومی یا دیجیتال، زنجیره ارزش صنایع معدنی و انرژی، توسعه فرهنگی اجتماعی با تاکید بر نقشه رسانه، خانواده و گردشگری و میراث فرهنگی، سلامت اجتماعی نظام آموزشی، سیاست خارجی و نظام قضایی است.

وی بیان کرد: پس از تقدیم لایحه، تعامل و همکاری تنگاتنگ از سوی دولت با کمیسیون تلفیق برنامه هفتم برای تبیین و بررسی احکام پیشنهادی به عمل آمد و بنده شخصاً توفیق داشتم که در اغلب قریب به اتفاق جلسات حضور پیدا کنم. حسب ضرورت وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی هم حضور پیدا کردند و برای رفع ابهامات و ایرادات توضیحات لازم را در کمیسیون تلفیق ارائه کردند.

رییس سازمان برنامه و بودجه خطاب به نمایندگان گفت: دغدغه اصلی دولت این است که برنامه‌ای را با مشارکت شما تصویب کنیم که ضمن اینکه در نظام اجرایی کشور تحول‌آفرینی می‌کنیم این برنامه به سرنوشت برنامه‌های قبلی دچار نشود و دولت بتواند با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های کشور برنامه را به اجرا درآورد.

منظور تصریح کرد: با توجه به تعاملات خیلی خوبی که تا روزهای آخر کمیسیون تلفیق انجام شد و همکاری‌هایی که صورت گرفت اما از تاریخ اول شهریور به بعد ما شاهد اتفاقاتی بودیم که باعث شد نسخه نهایی مصوبات کمیسیون تلفیق دچار تغییرات، الحاقات و ابهاماتی شود که به نظم و انسجام لایحه تقدیمی دولت و ویژگی‌ها و رویکردهای اساسی که به آنها اشاره شد، آسیب زد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها