به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس انجام شد؛

رونمایی از کتاب «بر سر سفره عهد» در مازندران/ یادواره شهدای روستای «اسرم» برگزار شد

مراسم بزرگداشت شهدای روستای اسرم با محوریت شهید «محمد گیتی نژاد» به همراه رونمایی از کتاب «بر سر سفره عهد» روایت همسر این شهید بزرگوار در مسجد سجادیه برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳ - 28September 2023

یادواره شهدای روستای «اسرم» برگزار شد/ رونمایی از کتاب «بر سر سفره عهد» در مازندرانبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، مراسم بزرگداشت شهدای روستای اسرم با محوریت شهید «محمد گیتی نژاد» به همراه رونمایی از کتاب «بر سر سفره عهد» روایت همسر این شهید بزرگوار شب گذشته در مسجد سجادیه برگزار شد.

سردار «عبدالله ملکی» مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌های شمالی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک هفته دفاع مقدس اظهار داشت: شهدا با خدا عشق بازی کردند و قبل از شهادت عاشق معبود شدند تا به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: جنگ زمانی در سال ۱۳۵۹ از طرف رژیم بعثی عراق به پشتیبانی کشور‌های ابرقدرت جهان بر کشورما تحمیل شد که انقلاب اسلامی هنوز قدرت حاکمیتی آن شکل نگرفته بود.

سردار ملکی اضافه کرد: قبل از جنگ در خوزستان بمب‌های زیادی توسط گروهک ضد انقلاب و استخبارات عراق در مجامع عمومی و خطوط انتقال نفت منفجر شد و تعدادی زیادی مجروح و شهید شدند.

مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌های شمالی با اشاره به اینکه، شهدا خاص بودند وافرادی اهل دعا، نماز شب خوان، اهل خمس و زکات، قانع، متواضع، اخلاق‌مدار و ولایت دوست بودند، گفت: شهدا قبل از شهادت با عشق به معبود شهید بودند و عاشق شهادت بودند که توانستند علاوه بر مادیات دنیا حتی از جان ارزشمندشان در راه خدا و اسلام و انقلاب بگذرند.

همسران شهدا اسطوره‌های صبر و مقاومت هستند

وی با بیان اینکه در سال ۵۸ بخش عظم شهر‌های کردنشین کردستان و آذربایجان غربی در اشغال ضد انقلاب بود، خاطرنشان کرد: هنوز ۱۹ ماه از عمر انقلاب اسلامی نگذشته بود و حاکمیت جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شروع شد.

سردار ملکی با اشاره به جنایت‌های منافقین در داخل کشور گفت: ۱۷ هزار نفر توسط منافقین کوردل به شهادت رسیدند.

این مسئول به نقش هدایتگری امام راحل و بصیرت ملت ایران در دوران دفاع مقدس اشاره و تاکید کرد: جوانان ما باید بیشتر با شهدا آشنا شوند تا فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ترویج و نهادینه شود و شهدا و آرمان هایشان الگوی جوانان شود تا همیشه ماندگار بمانند.

وی با اشاره به جنگ شناختی دشمنان تصریح کرد: باید با تبیین فرهنگ جهاد و مقاومت و ترویج سبک و سیره شهدا بویژه در فضای مجازی مجاهدت کنیم.

سردار ملکی در بخش دیگر سخنان خود به ویژگی‌های شهید «محمد گیتی نژاد» و استقامت و ایثار همسر این شهید اشاره کرد و گفت: همسر این شهید نمونه بارزی از الگوی ایثار و فداکاری است که توانست فرزندانی بابصیرت و با معرفت تحویل جامعه دهد و همسران شهدا اسطوره‌های صبر و مقاومت هستند.

در پایان این مراسم، با حضور مسئولان استانی و شهرستانی از کتاب «بر سفره عهد» روایت خاطرات همسر شهید «محمد گیتی نژاد» رونمایی شد و با اهدای لوح سپاس از سوی سرهنگ پاسدار «محمد حسن سلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران از «سیده ربابه حسینی نژاد» همسر شهید و راوی کتاب، «حدیثه صالحی» نویسنده کتاب و «سید حسین، ولی پور» پژوهشگر کتاب تجلیل به عمل آمد.

کتاب «بر سر سفره عهد» روایت «سیده ربابه حسینی‌نژاد» همسر شهید «محمد گیتی نژاد» بر اساس پژوهشی از «سید حسین، ولی پور» و تدوین «حدیثه صالحی» توسط انتشارات «سرو سرخ» وابسته به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است.

زندگی‌نامه شهید

شهید «محمد گیتی نژاد» در سال ۱۳۳۵ در روستای اسرم به دنیا آمد و تا مقطع متوسطه ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۵۶ در شرکت کشت و صنعت مشغول به کار شد.

وی از نیرو‌های انقلابی روستا بود؛ بعد از پیروزی انقلاب سه بار در سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ در قالب اردو‌های جهادی به منطقه قروه و دهگلان کردستان اعزام شد؛ و در زمینه ساخت خانه و تقسیم اراضی میان محرومین این منطقه تلاش کرد؛ در این اردو‌ها با ماشین تویوتا وانت خود شرکت می‌کرد و با آن کار می‌کرد؛ یک بار در همین اردو‌ها از سوی مالکین سرمایه‌دار و ظالم منطقه دستگیر و زندانی شد؛ نهایتا بعد از ۲۴ ساعت با گرفتن تعهد مبنی به بازگشت به شهر خود آزاد شد.

محمد از موسسین انجمن اسلامی روستای اسرم بود و دائم در فعالیت انقلابی بود. وی همچنین از موسسین پایگاه مقاومت بسیج اسرم بود و فرمانده واحد بسیج برادارن را بر عده داشت. با تاسیس واحد بسیج خواهران از خانمش خواست تا فرمانده این واحد شود که همین‌طور هم شد. فعالیت‌های گسترده فرهنگی از جمله برگزاری دعای کمیل، دعای توسل و ... برنامه‌های دائمی این زوج ایثارگر بود.

ه کمک چند نفر از هم‌محلی‌ها صندوق کمک به مستضعفین را تشکیل داد و وام‌های بلندمدت و حتی بلاعوض به محرومین روستا می‌دادند.

مسئول هیئت پاکسازی و سالم‌سازی شرکت کشت و صنعت شد و زحمات زیادی برای ایجاد جو انقلابی در شرکت و روستا متحمل شد.

با شروع جنگ مدتی به صورت مامور از شرکت کشت و صنعت به ستاد پشتیبانی جنگ استان در ساری رفت و در زمینه جذب کمک‌های مردمی و سازمانی برای جبهه‌ها تلاش می‌کرد. در این دوران شرکت به شرکت، روستا به روستا می‌رفت و در زمینه لزوم کمک به جبهه سخنرانی می‌کرد. سرکشی به خانواده‌های شهدا و ایثارگر نیز از برنامه‌های همیشگی شهید بود.

منقضی خدمت سال ۱۳۵۶ بود. با شروع جنگ، بلافاصله خودش را به هنگ ژاندارمری ساری معرفی کرد و در تاریخ ۷ مهر ۱۳۵۹ برای خدمت به جبهه غرب و کرمانشاه اعزام شد. بعد از شش ماه خدمتش به پایان رسید.

بعد از طی دوره احتیاط خدمت سربازی، به دفعات به صورت بسیجی به جبهه اعزام شد و در مناطق مختلف کردستان و جبهه جنوب خدمت کرد؛ بیش از ۲۰ ماه سابقه حضور در جبهه دارد.

در فروردین ۱۳۶۴ با اعزام به مشهد و شرکت در دوره طرح «اسامه» دوره فرماندهی دسته را سپری کرد. دو مرحله مجروح شد؛ بار دوم با اصابت تیر به ناحیه گلو و زبان، دچار آسیب جدی شد.

آخرین بار در ۹ مهر ۱۳۶۵ در قالب کاروان سپاهیان محمد (ص) به جبهه جنوب اعزام شد و در گردان یارسول (ص) لشکر ۲۵ کربلا به عنوان فرمانده دسته سازماندهی شد. نهایتا در شب عملیات کربلای ۴ در  چهارم دی ۱۳۶۵ به شهادت رسید. ۱۱ سال مفقود بود؛ در سال ۱۳۷۶ پیکر مطهرش پیدا شد و در حیاط حسینیه روستا دفن شد.

در اسفند ۱۳۵۹ با «سیده ربابه حسینی‌نژاد» ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های احمد و عطیه بود. احمد در هنگام شهادت پدر حدودا چهارساله و عطیه دو و نیم ساله بود.

شهید بی‌نهایت مخلص بود و تمام زندگی خودش را بر محور رضایت خداوند و حاکمیت اسلام قرار داده بود. در این چارچوب با هیچ گونه کج‌رفتاری سر سازش نداشت و با نزدیک‌ترین اقربای خودش نیز تعارف نداشت.

بسیار آگاهانه رفتار می‌کرد و می‌دانست که فرصت تاریخی برای حاکمیت اسلام و مسلمانان ایجاد شد لذا بسیار تلاش و تبلیغ می‌کرد که این فرصت تاریخی از سوی منافقین و منحرفین نابود نشود.

عاشق رهبران انقلاب نظیر امام و شهید بهشتی بود. در غم شهادت شهید بهشتی، با اینکه تازه داماد بود، تا چند ماه لباس سیاه به تن داشت.

غمخوار مستضعفین و محرومین بود. سرکشی از این قشر کار هر روزۀ شهید بود. بخش مهمی از درآمد خودش را به نیازمندان می‌بخشید.

همسر گرامی شهید «سیده‌ربابه حسینی‌نژاد» از یک خانواده مومن و مذهبی و انقلابی بود و در کسوت معلمی و دبیری مدارس گوناگون در ساری و نکا و روستا‌های اطراف زحمات زیاد در بزرگ‌کردن و تربیت نیکوی فرزندان کشید. بانی تدوین و چاپ کتاب حاضر بود؛ با حوصله تمام در جلسات متعدد پای مصاحبه نشست و با یادآوری خاطرات شهید زمینه‌ساز تدوین کتاب شد.

تهیه و تنظیم: حدیثه صالحی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار