معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:

روایت‌نویسی دفاع مقدس از عرصه‌های «جهاد تبیین» است

«خزعلی» گفت: یکی از مراحل جهاد تبیین، نگارش وقایع، روایت‌نویسی و نیز ذکر حقایق است تا در غبار فریادهای استکبار رسانه‌ای که تلاش می‌کنند صدای حق به گوش مردم نرسد، از بین نرود.
کد خبر: ۶۱۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶ - 29September 2023

روایت‌نویسی جزو عرصه‌های «جهاد تبیین» استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، کتاب «امسال قبول می‌شویم» به قلم «آزاده فرزام‌نیا» در خصوص زندگی «عفت نجیب ضیاء» طی مراسمی امروز جمعه با حضور «انسیه خزعلی» معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در مشهد رونمایی شد.

انسیه خزعلی در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد شهدا اظهار داشت: این کتاب بخشی از خاطرات انقلاب و بخشی از خاطرات کشور را که شاید جزو بخش‌های مظلوم تاریخ انقلاب اسلامی بوده را ترسیم کرده است.

وی با بیان این که تاکنون شهدای بسیاری تقدیم انقلاب و نظام اسلامی شده است افزود: شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم، سلامت، علم و فناوری، هسته‌ای و مدافع امنیت از جمله این شهدا هستند. اکنون دفاع از هویت را داریم و هم اکنون در جنگی هستیم. تا وقتی زنده‌ایم و در حرکت هستیم دشمن دست از سر ما بر نخواهد داشت و اکنون زنان و خانواده را هدف گرفته است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این که مظلومترین شهدا، شهدای انقلاب اسلامی هستند چراکه در آن دوران حکومتی نبود که از آن‌ها دفاع کند و حتی گریه و عزاداری نمی‌کردند تا دشمن شاد نشوند ادامه داد: وظیفه ما به نگارش درآوردن و به بند کشیدن کلمات برای ماندگاری، ثبات و پایداری رشادت و ایثار این شهدا است.

خزعلی گفت: یکی از مراحل جهاد تبیین، نگارش وقایع، روایت‌نویسی و نیز ذکر حقایق است تا در غبار فریادهای استکبار رسانه‌ای که تلاش می‌کنند صدای حق به گوش مردم نرسد، از بین نرود.

وی تصریح کرد: بانوان ما در زمینه این نوع نگارش، بسیار قوی و درخشان ظهور کردند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از زنانی که موضوعات مقاومت و پایداری را به قلم تحریر درآوردند، تقدیر کردند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: زنان ما احساسشان را با خرد و تدبیر و با نگارش ماندگار کردند و الگوی سوم زن را در همین پیام‌رسانی‌ها نمایان کردند و نیز نشان دادند که زن ایرانی با داشتن نگاه وسیع، گفتار و نوشتار تبیین‌گر و همچنین مسولیت‌های گوناگون در خانه و اجتماع، می‌تواند برای دنیا الگوی جدیدی را ارائه دهند و نشان دهد زن می‌تواند هم خانواده را به خوبی اداره کند و هم نقش موثر تاریخ ساز و ماندگار داشته باشد.

این مسئول با بیان این که در بسیاری از جنگ‌ها در دنیاخانواده‌های رزمندگان و کشته‌شده‌ها چالش هستند اما در دفاع مقدس به دلیل نگاه ایدئولوژی، ایمان قلبی و اراده راسخ، خانواده‌های شهدا فرصت بودند و آنان انقلاب را حفظ کردند، پشتیبانی و به آن تداوم و پایداری بخشیدند، گفت: خانواده شهدای در هنگام نیاز، ایستادگی کردند و فداکاری و تحمل آن‌ها یک شهادت مستمر و یک ایثار پایدار را تصویر کرد و باید قدر آنان را دانست.

خزعلی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به نیویورک و سخنرانی در سازمان ملل در خصوص حمایت از خانواده را حرکتی بسیار خوب و یکی از نقاط عطف تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگیری و اجرایی شدن آن بتوانیم از حقوق خانواده و حقوق زنان که محور خانواده هستند دفاع کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص رویداد خانواده گفت: در این خصوص ۹ کارگروه به منظور رسیدگی به مسایل مرتبط با خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی و تثبیت بخشی از مسایل فرهنگی و فرهنگ اصیل و تمدنی ایرانی اسلامی و رفع نواقص فرهنگی در این حوزه، تشکیل شده است که امید است همه اقشار جامعه در این راستا مشارکت کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ابراز داشت: در موضوعات «خانواده و سلامت» و «خانواده و بازی» و «خانواده و مهارت‌های زندگی» و «خانواده و میراث ناملموس» و «خانواده مد و لباس» نیز اقدامات خوبی در حال انجام است که امید است مردم در این حوزه‌ها نیز مشارکت را نیز داشته باشند.

وی عنوان کرد که باید در خانواده‌ها کتابخوانی به‌عنوان یک سنت خوب پیگیری شود و در خانواده‌ها سهمیه قرائت قرار داده شود و مادران و زنان ما در این امر پیشگام خواهند بود ادامه داد: بانوان ایران اسلامی باید خود را مکلف کنند که روزانه صفحاتی از قرآن، کتاب‌هایی با موضوعات مختلف مقاومت، داستانی، اخلاقی، تربیتی، علمی و فرهنگی را قرائت کنند و پایه‌گذار این مسأله در خانواده باشند چراکه خواندن و در مرحله بعدی نگاشتن، سبب ایجاد آرامش روحی و سلامت معنوی در خانه و خانواده می‌شود.

آنچه امروز به عنوان انقلاب می‌شناسیم، محصول تفکر و رهنمودهای امام خمینی (ره) است

در ادامه حجت‌الاسلام سبزیان ضمن معرفی کتاب «امسال قبول می‌شویم»، ابراز داشت: در این کتاب به خاطرات شفاهی مردم از دوران انقلاب و دفاع مقدس توجه شده است. امیدوارم برکات این برنامه باعث شود نسل‌های پس از انقلاب به دستاوردهای انقلاب اسلامی افتخار کنند؛ چراکه آنچه امروز به‌عنوان انقلاب می‌شناسیم، محصول تفکر و رهنمودهای امام خمینی (ره) است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی این اقدامات را بدون شک بستری برای زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی(عج) عنوان کرد.

نجیب ضیاء نماینده طبقه‌ قشری از مردم ایران است که معجزه انقلاب و نفس قدسی امام خمینی (ره) را تجربه کرده است

در پایان آزاده فرزام‌نیا نویسنده کتاب «امسال قبول می‌شویم»، گفت: نجیب ضیاء مادر یکی از شهدای انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است. ۹ دی ۵۷ یکی از بزرگترین راهپیمائی‌ها در مشهد به مقصد استانداری بود. هنگامی که رژیم پهلوی با تانک به سوی مقر خانم‌های شرکت‌کننده در این راهپیمائی حرکت می‌کند؛ پنج دختر نوجوان و جوان با نام‌های «بتول چراغچی»، «مبینا سادات‌پور»، «فاطمه امیری بیرجندی»، «الهه زینال‌پور» و «مهری زارع» شهید می‌شوند. نجیب ضیاء نیز آن روز به اتفاق دو دختر خود الهه و مریم در این راهپیمائی شرکت می‌کند و در این حمله بود که الهه پس از ۳ روز شهید و مریم نیز جانباز می‌شود.

وی با بیان اینکه زندگی نجیب ضیاء نقطه عطف‌های فراوانی دارد، افزود: اما ۹ دی ۵۷ نقطه اوج زندگی ایشان است. صحنه پرشکوه، حماسه‌ای و مادرانه این ماجرا، هنگام تدفین الهه و صبوری نجیب ضیاء است.

فرزام‌نیا در خصوص علت نامگذاری این کتاب، اظهار کرد: مادر الهه و مریم دستنوشته‌های دختران خود را تا به امروز نگاه داشته و من برگی از دستنوشته‌های مریم را دیدم که بر روی آن و با حروف جدا از یکدیگر نوشته بود: «امسال قبول می‌شویم».

وی تصریح کرد: نجیب ضیاء نماینده طبقه‌ قشری از مردم ایران است که معجزه انقلاب و نفس قدسی امام خمینی (ره) را تجربه کرده است. ایشان امروز و همچنان بر این باور هستند که دوباره در آن راهپیمائی شرکت می‌کنند.

کتاب «امسال قبول می‌شویم» برگرفته از زندگی «عفت نجیب ضیاء» مصاحبه و تحقیق «آزاده فرزام‌نیا» و «مرضیه ذاکری» توسط انتشارات راه یار تهران در سال ۱۴۰۱ در ۳۰۳ صفحه به چاپ رسید.

همچنین کارت عضویت سراسری کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد به‌عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی خاورمیانه به معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز اهدا شد.

در پایان آئین رونمایی از پوستر برنامه و کتاب نیز انجام شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار