یک تعزیه خوان قدیمی:

باید هنر تعزیه را به جهان ارائه کنیم

میرزا احمدی، بر ضرورت اجرای تعزیه در دیگر کشور‌ها و معرفی این هنر به مردمان دیگر نقاط جهان تاکید کرد.
کد خبر: ۶۲۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰ - 03October 2023

باید هنر تعزیه را به جهان ارائه کنیمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ابوالفضل میرزا احمدی، عضو هیات داوران بخش شبیه‌خوانی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی در گفت‌وگویی آثار رسیده به این بخش را دارای کیفیتی قابل قبول دانست و اظهار داشت: هنر تعزیه نیازمند توجهی بیشتر و اجرا در دیگر کشور‌های جهان است.

وی گفت: بیش از ۵۰ اثر در قالب نسخ تعزیه و فیلم به ستاد برگزاری جشنواره رسید و قرار بود از میان این‌ها ۱۰ گروه را انتخاب کنیم. خوشبختانه همه آثار رسیده کیفیت خوبی داشتند و تلاش کردیم بهترین‌هایشان را انتخاب کنیم. در این میان دو اثر بسیار خوب داشتیم که خوانندگان و نوازندگانی بسیار عالی داشتند.

این تعزیه‌خوان در پاسخ به این پرسش که با توجه به مناسبتی شدن هنر تعزیه، جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی چقدر می‌تواند در جلب توجه بیشتر به این هنر تاثیرگذار باشد، توضیح داد: جشنواره‌ها تاثیرگذار هستند و تعزیه هم مختص دهه عاشورا یا ماه مبارک رمضان و ایام فاطمیه نیست بلکه برای هر روز سال تعزیه داریم و هر روزی، مجلس تعزیه خود را دارد. همچنانکه از حضرت امام خمینی پرسیدند با روی کار آمدن حکومت اسلامی نیازی به تعزیه داریم یا نه که ایشان دستور دادند تعزیه‌خوانی و روضه خوانی از شعائر ملی و دینی ماست و به زمان خاصی نیاز ندارد.

میرزا احمدی ادامه داد: همانطور که تعزیه شهادت امامان را داریم، برای تولدها، شجاعت‌ها، جنگ‌ها و عروسی‌هایشان هم تعزیه‌های مخصوص داریم، ولی متاسفانه کمتر به این مجالس پرداخته می‌شود. به طوری که امروزه مردم به یکسری تعزیه‌های ثابت مانند حر و عباس و علی اکبر روی آورده‌اند، چون تعزیه‌خوانان ما این نسخه‌ها را آنقدر خوانده‌اند که از حفظ شده‌اند در حالی که باید آن مجالس دیگر را از رو بخوانند و این برایشان سخت است؛ بنابراین اکثرا این تعزیه‌ها را از یاد برده‌اند و آن‌ها را اجرا نمی‌کنند که باعث آشنایی مردم با آن نسخه‌ها شود.

وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی مجالس نو و غریب داشتیم که خوانندگان و نوازندگان توانمندی در اجرای آن‌ها حضور داشتند، درباره برگزاری بخش شبیه‌خوانی در تفرش توضیح داد: اتفاق بسیار خوبی است اگر جشنواره به صورت سالانه و هر بار در یک استان برگزار شود، چون اغلب مردم در استان‌های دیگر نمی‌توانند در منطقه خودشان تعزیه ببینند و نمی‌توانند برای تماشای تعزیه به استان‌های دیگر سفر کنند، ولی برگزاری مجالس غریب و نو در استان خودشان، باعث آشنایی آنان با این مجالس می‌شود.

میرزا احمدی با تاکید بر ضرورت اجرای گروه‌های تعزیه‌خوان کشورمان در خارج از کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم کار تعزیه هر چه بیشتر گسترش پیدا کند و مسئولان ما بیشتر به آن بها بدهند. البته در دو سه سال اخیر توجه بسیار خوبی از سوی وزیر ارشاد و مدیر کل هنر‌های نمایشی صورت گرفته که این مجالس را منعقد کردند، ولی توقع ما توجه بیشتر است. بخصوص فرستادن گروه‌های تعزیه‌خوان به دیگر کشور‌ها بسیار لازم است تا از این راه بتوانیم این هنر دینی و سنتی خود را به دیگر کشور‌ها ارائه کنیم.

وی تاکید کرد: خوب است مسئولان فرهنگی به فراخور حال، هر گروهی را که صلاح دیدند، برای اجرا به دیگر کشور‌ها بفرستند. همچنانکه پیش از این هم این سفر‌ها انجام شده و خود من در آوینیون فرانسه، ارمنستان و عراق اجرا داشته‌ام و اعتقاد دارم این سفر‌ها در معرفی هنر دینی و سنتی ما بسیار تاثیرگذار است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار