یادداشت/ فاطمه کیایی

ضرورت موقعیت و مکان‌سنجی هوشمندانه‌تر در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

در این برهه حساس از کشور خوب است متولیان فرهنگی کشور نظارتی دقیق‌تر بر کارهای صورت گرفته در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشند و موقعیت‌سنجی و زمان‌سنجی درستی برای اقدامات ترویجی صورت گیرد.
کد خبر: ۶۲۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱ - 04October 2023

.گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سیده فاطمه سادات کیایی؛ اهمیت پرداختن به موضوع ایثار و شهادت در فرهنگ کشور و نهادینه کردن آن به عنوان مولفه‌ای از قدرت بر هیچ‌کس پوشیده نیست. چه آن زمان که رزمنده‌های دانش‌آموز با گرفتن سلاح بر دست عملا نشان دادند، ایثار و ازخودگذشتگی، چون خونی در رگ‌های جامعه باعث حیات و زندگی کشور و هویت ماست و چه زمانی که دانشمندان و علما و بزرگان این سرزمین با صرف وقت هزینه و عمر خود برای اعتلای این آب و خاک روز و شب تلاش کردند، ایثار و جهاد، چون فرهنگی ناگسستنی با هویت ایرانی اسلامی ما پیوند خورد.

آگاهی همه به این موضوع باعث شده است تا نهادی در سطح عالی حاکمیت به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تشکیل شود که «شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» کار نظارت و حمایت از اقدامات و برنامه‌های سازمان‌ها را در این موضوع برعهده دارد. همه اقداماتی که در سطح کشور به منظور اشاعه این فرهنگ چه به صورت خودجوش و چه سازمان‌یافته انجام می‌شود به نوعی پاسخ به درخواست جامعه و هدف گذاری مسئولان به این امر است.

نکته قابل توجه آن است که آیا در کنار کار‌های بزرگی که هر روز برای ترویج این فرهنگ صورت می‌گیرد و نیت‌های خالصانه‌ای که در پس بسیاری از این برنامه‌ها برای بردن نام و یادی از شهدا انجام می‌شود، اما آیا همه اقدامات مجموعه‌ها با هدف‌گذاری درست و با نیت‌های پاک است؟ در غیر این‌صورت آیا مجموعه و نهادی نظارتی بر اقدامات صورت گرفته و نتایج آن به عنوان یکی از ارزش‌های معنوی کشور دارند که اگر به اشتباه و نادرست بدان پرداخته شود قطعا نتیجه عکس بر جامعه به خصوص نسل جوان خواهد داشت.

چندی پیش رئیس بنیاد شهید در این خصوص و در مورد اقداماتی که با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام می‌شود، اما به دلیل اجرای نادرست آن بازتاب خوبی از سوی جامعه صورت نمی‌گیرد گفته بود که ما آنقدر نیرو نداریم که بتوانیم بر همه اقدامات نظارت کنیم و لذا به کار نهاد‌ها و سازمان‌ها اعتماد می‌کنیم.

به نظر می‌رسد امروز که کار فرهنگی حرکت بر لبه تیز تیغ است و یک اشتباه و خطا ممکن است باعث زیر سوال بردن همه اقدامات یک مجموعه و نهاد شود و به خصوص که دشمنان و معاندین از هر فرصتی برای ضربه زدن به ارزش‌ها استفاده می‌کنند آیا لازم نیست نظارتی دقیق‌تر بر کار‌های فرهنگی و ارزشی به ویژه کار‌هایی که در زمینه شهدا و فرهنگ شهادت انجام می‌شود، داشت؟ روزی بر دیوارهای شهر تصویر شهدا و مادران شهدا توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد و نشانی زیبا از ایثار بود، اتفاقی که در روزهای اخیر و در هفته دفاع مقدس با آوردن دیالوگ‌هایی از فیلم‌های دفاع مقدسی بر بیلبوردهای شهر تهران نشست و بازتاب خوبی هم داشت، اما باید دید استفاده از تصویر شهدا در همه جا و همه مکان‌ها ضروری و فرهنگ ساز است؟ توجه به فضا و محیط، شرایط و خرده فرهنگ‌های حاکم بر محیط هر جایی را پیش از هر اقدام فرهنگی باید مورد بررسی قرار داد و متناسبت با ظرفیت‌ها کار مناسبی هم در زمینه‌های گوناگون از جمله ایثار و شهادت انجام داد. بی‌توجهی به این نکته شاید امروزه قابل چشم پوشی باشد، اما بی شک در آینده مشکل‌ساز خواهد شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار