داور دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار:

رسانه در پخش و معرفی موسیقی‌های محلی نقش مهمی دارد

«اخشابی» گفت: رسانه در پخش و معرفی موسیقی‌های محلی نقش مهمی دارد و صرفا پخش موسیقی کافی نیست بلکه باید اثر تفسیر و پیشینه آن معرفی شود.
کد خبر: ۶۲۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴ - 05October 2023

رسانه در پخش و معرفی موسیقی‌های محلی نقش  مهمی داردبه گزارش دفاع‌پرس از خرم آباد، «مجید اخشابی» داور دومین جشنواره بین المللی موسیقی ایثار، در جمع خبرنگاران در خصوص کیفیت اجرای گروه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره با بیان اینکه  این میزان از کیفیت در اجرا دور از انتظار بود، اظهار  داشت: مهارت فوق‌العاده قابل توجه شرکت‌کنندگان ستودنی است.

وی  افزود: موسیقی محلی لرستان فوق‌العاده است؛ مگر می‌شود این موسیقی اصیل را شنید و از آن لذت نبرد و تحت تاثیر آن قرار نگرفت.

داور دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار-نوای مهر گفت: علاقه مردم لرستان اهمیت زیبایی موسیقی این دیار را دو چندان کرده است و جای تقدیر دارد که اینگونه از موسیقی خود حمایت می‌کنند.

اخشابی بیان کرد: همه جا موسیقی محلی لرستان پابرجاست و این خیلی ارزشمند است و امیدواریم اقوام دیگر مانند قوم بزرگ لر نیز از موسیقی خود حمایت کنند.

وی افزود: موسیقی دیگر اقوام ایران زمین نیز باید حفظ و بی‌کم و کاست به دست آیندگان برسد.

داور دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار-نوای مهر با بیان اینکه «دایه‌دایه» یکی از شاهکارهای موسیقی حماسی قوم بزرگ لر است، تصریح کرد: باشنیدن این ترانه در هر زمان و مکانی حس شور، مبارزه، دفاع و مقاومت در وجود آدمی برانگیخته می‌شود.

اخشابی با بیان اینکه یک قطعه موسیقی محلی را با قطعه الکترونیک اقتباس کردیم، خاطرنشان کرد: موسیقی محلی میراثی کهن بسان اقیانوسی است که پر از مروارید است و این میراث برای آهنگ‌سازهای جوانتر گنجینه‌ای که می‌توان از آن مروارید‌ها برداشت کرد و با آراستگی امروز عرضه و منتج به نتایج خیلی شگرفی شود.

وی گفت: برگزاری اینگونه جشنواره‌ها، که متمرکز بر موسیقی ایرانی است، اشاعه و فراوانی آنها می‌تواند ذائقه جوانان را به سمت موسیقی اصیل و تولیدی کشورمان سوق دهد.

داور دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار - نوای مهر تصریح‌ کرد: یکی از آیتم‌هایی که به آن امتیاز می‌دهیم و در شیوه‌نامه دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار-نوای مهر نیز تعریف شده این است که اجراها، آثار و تولیدات مبتنی بر موسیقی قومی  و ایرانی باشد.

اخشابی اضافه کرد: رسانه در پخش و معرفی موسیقی‌های محلی نقش  مهمی دارد و صرفا پخش موسیقی کافی نیست بلکه باید اثر تفسیر و پیشینه آن معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: معرفی پیشینه، تعبیر و تفسیر و تاویل در اثر موسیقایی به مثابه سایر آثار در جذب مخاطب بسیار اثرگذار بوده و اگر بتوانیم آثار را تفسیر و رمزگشایی کنیم قطعا مخاطب با دانش و توانایی ذهنی و علاقمندی بیشتر به ارزش این گنجینه‌ها پی خواهد برد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار