سردار عبداللهی در نشست خبری اعلام کرد

انجام 150 ابر پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم/ ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات غرب آسیا/ احداث خط آهن از ایران تا کربلا

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) از انجام 150 ابر پروژه توسط این قرارگاه خبر داد و گفت: بزرگترین پالایشگاه میعانات غرب آسیا و حتی جهان را در دست ساخت داریم.
کد خبر: ۶۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲ - 14December 2015

انجام 150 ابر پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم/ ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات غرب آسیا/ احداث خط آهن از ایران تا کربلا

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار عبادالله عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت سالروز تأسیس این قرارگاه برگزار شد، گفت: امروز قرارگاه یکی از بزرگترین مجموعههای اجرایی و فنی در غرب آسیا است؛ که با داشتن نیروی انسانی و تجهیزات مدرن، حرف اول را در تمام گرایشها اعم از تأمین و اجرای پروژهها میزند.

وی افزود: قرارگاه تاکنون بیش از دو هزار پروژه استانی و ملی را در عرصههای انتقال آب، نفت و گاز، سدسازی و راهسازی به سرانجام رسانده و اکنون نیز 150 ابر پروژه را عهدهدار است.

سردار عبداللهی ادامه داد: این پروژه ها، پروژههایی حیاتی هستند؛ که شامل سد و تونلهای بزرگ، بنادر، آزادراهها، پالایشگاههای بزرگ و زیرساختهای ریلی میشود؛ در همین رابطه قرارگاه کار احداث زیرساختهای قطار سریعالسیر با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت را از اصفهان تا قم به اتمام رسانده است.   

وی در خصوص فعالیتهای قراگاه در ساخت پالایشگاه نیز عنوان کرد: در کار پالایشگاهی زمانی که شرکتهای خارجی عرصه را خالی کردند، فرزندان این انقلاب که در دوران دفاع مقدس مقابل دشمنان ایستادگی کردند، در این میدان نیز سرافرازانه حضور یافتند و با مهندسی صد در صد ایرانی توانستند فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را احداث کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) با اظهار گلایه از مسئولان نسبت به حضور نیافتن آنها برای افتتاح این دو فاز پارس جنوبی، بیان داشت: این پروژه با این عظمت، چهار ماه است که به دولت اعلام آمادگی کردیم که میتوانند این دو فاز را رسما افتتاح کنند و حتی سالن اجرای مراسم را نیز آماده کردیم؛ ولی تاکنون این خواسته ما اجابت نشده است.

وی اضافه کرد: به لطف راهاندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، روزانه 52 میلیون متر مکعب گاز به شبکه سراسری تزریق میشود؛ لذا امیدواریم طی این هفته یا هفته آینده با حضور رئیس جمهوری بتوانیم مراسم افتتاح این دو فاز پارس جنوبی را برگزار کنیم.    

سردار عبداللهی سپس در ادامه اظهار داشت: بزرگترین پالایشگاه میعانات غرب آسیا و حتی جهان به نام ستاره خلیج فارس در زمینی به مساحت 700 هکتار و با توان تولید روزانه 60 میلیون لیتر فرآورده، توسط قرارگاه در حال ساخت است؛ که یک تِرِین آن در بخش نفتا را به زودی افتتاح میکنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) با اشاره به اینکه 130 هزار متخصص داریم که در بخشهای مختلف فعالیت دارند، درباره حضور شرکتهای خارجی در بخش صنعت نفت کشورمان تأکید کرد: نباید بازار خود را بهدست خارجیها بسپاریم؛ بلکه باید از سرمایهگذاری خارجیها استفاده کنیم؛ چون نیازی به حضور آنها و حتی دانش مهندسی آنها هم نداریم.

وی همچنین به قرارداد این قرارگاه با وزارت بهداشت مبنی بر احداث بیمارستان اشاره کرد و گفت: با وزارت بهداشت توافق کردیم که تا سقف 5 هزار میلیون تومان، نسبت به ساخت بیمارستان در مناطق محروم اقدام کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در ادامه با تأکید بر اینکه در بخش ساخت پالایشگاه گاز، نفت و پتروشیمی نیازی به حضور خارجیها و حتی دانش مهندسی آنها نداریم، گفت: ما در این زمینه فقط به سرمایهگذاری خارجی نیاز داریم.

وی همچنین عنوان کرد: روزانه 157میلیارد بشکه ذخایر نفت ما در دریا است که با بهره برداری و استفاده بهینه از این سرمایه میتوان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشت؛ البته در استفاده و بهرهبرداری از پروژهها باید الویت و نیاز کشور را نیز در نظر گرفت.

سردار عبداللهی با بیان اینکه ما پروژههای زیر 100 میلیارد تومان را قبول نمیکنیم؛ درباره رابطه دولت و قراگاه تصریح کرد: دولت از زمان هاشمی تاکنون اصرار داشته از توانمندیهای قرارگاه استفاده کند؛ یعنی ما هیچ اصراری به دولت برای سپردن فعالیتهای سازندگی نداشته و نداریم؛ اما به هر حال قرارگاه این توانمندی را دارد که سالانه 20 هزار میلیارد تومان فعالیت داشته باشد.

وی همچنین افزود: با دولت کار نمیکنیم؛ بلکه فعالیتهای قرارگاه برای مجموعه نظام است؛ چون برای ما اعتماد مردم به مجموعه نظام جمهوری اسلامی اهمیت دارد.           

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در خصوص اینکه گفته شده قرارگاه تمایلی برای ادامه همکاری در ساخت آزادراه تهران شمال را ندارد، تأکید کرد: اینکه گفته میشود قرارگاه برای فعالیت در ساخت آزادراه تهران شمال تمایلی ندارد، کذب محض است؛ زیرا ما برای ساخت این آزادراه قرارداد داشتیم و حتی تجهیز کارگاه نیز صورت گرفته بود؛ اما دوستان تمایلی به فعالیت قرارگاه نشان ندادند؛ لذا کار را به گروه دیگری سپردند؛ این در حالی است که ما طی دو سال ساخت 160کیلومتر آزادراه را به اتمام رساندیم و تحویل دادیم.

وی ادامه داد: با این وجود اخیرا به سعیدیکیا مدیرعامل بنیاد مستضعفان آمادگی خود را برای ساخت این بزرگراه اعلام کردیم تا با آنها مشارکت و همکاری کنیم؛ البته ما هنوز در این پروژه قرارداد داریم؛ اما اینکه چه زمانی تصمیم بگیرند که فعالیتمان را آغاز کنیم، مشخص نیست.

سردار عبداللهی درباره نحوه وصول طلبهای قرارگاه از دولت نیز بیان داشت: طلبهایی که از دولت داریم، را سعی میکنیم از طریق تهاتر با سهام، اوراق مشارکت، املاک یا سایر موارد وصول کنیم و این در حالی است که پنج هزار پیمانکار خصوصی با ما همکاری دارند و به جهت اینکه سعی کردیم حقوق آنها را به شکلهای مختلف بپردازیم، راغب هستند با ما بیشتر همکاری داشته باشند، تا با مجموعه دولت.

وی به فعالیتهای محرومیتزدایی این قرارگاه نیز اشاره کرد و گفت: این قرارگاه در 29 استان کشور فعالیتهای سازندگی دارد که تا شعاع 70 کیلومتری این پروژهها تعداد 15 هزار پروژه محرومیت زدایی را در دست اجرا داریم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در پاسخ به سوال دفاع پرس در خصوص فعالیتهای این قرارگاه در بخش معدن هم توضیح داد: در بخش معدن کار استخراج انجام نمیدهیم؛ بلکه ساخت معادن را عهدهدار شدیم؛ که بهعنوان مثال میتوان به احیای فولاد بافت کرمان یا مس «سونگون» تبریز که سالیانه 15 هزار تن کنسانتره از آنجا استخراج میشود، اشاره کرد؛ به هر حال این قرارگاه اکنون با چهار مؤسسه در این عرصه مشغول فعالیت است.

وی در پاسخ به سوال دیگر دفاع پرس درباره دور زدن تحریمها در ساخت پالایشگاه نیز تصریح کرد: بخش عظیمی یعنی بالغ بر 60 درصد ساخت پروژههای پالایشگاهی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در داخل صورت گرفته و بخشهایی هم که توان و امکان ساخت آنها را در کشور نداشتیم از کشورهای مختلف وارد کردیم.

سردار عبداللهی همچنین گفت: در مهار آبهای روان نیز فعالیتهایی داریم؛ به نحوی که میتوانیم در صورت تکمیل این پروژه، 230 هکتار از زمینهای دیم را به آبی تبدیل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیتهای این قرارگاه در خارج از کشور هم تأکید کرد: برای فعالیت در بخش خارج از کشور نیز اعلام آمادگی کردیم؛ که چنانچه شرایط مساعد باشد میتوانیم فعالیتهای سازندگی انجام دهیم؛ البته در عراق از گذشته فعالیتهایی در بخشهای تصفیهخانه، خطوط انتقال و راه داشتیم؛ که همچنان فعال هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در ادامه عنوان کرد: آمادگی داریم که در صورت رفع برخی مشکلات فرا روی قرارگاه، فازهای 22، 23، 24 و 13 را تا پایان سال 95 راهاندازی کنیم و در سال 96 آنها را به بهرهبرداری کامل برسانیم.

وی در ادامه بیان کرد: قطعه چهار کمربندی جنوب تهران نیز آماده اسفالتریزی است و کل پروژه هم در مدت 2.5 سال به بهرهبرداری کامل خواهد رسید.

سردار عبداللهی همچنین از آمادگی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) برای احداث خط آهن در مرز خسروی و جنوب کشور تا کربلا خبر داد و افزود: البته از کرمانشاه تا خسروی را در دست ساخت داریم و اگر مشکلات آن رفع شود، سرعت ساخت افزایش مییابد.

نظر شما
پربیننده ها