در اولین همایش «دانشگاه و حکمرانی» مطرح شد؛

قالیباف: دانشگاه باید در خدمت مردمی سازی و کارآمدسازی حکمرانی باشد/ هرگونه مردم‌سالاری که به تحقق دین کمک نکند مردود است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کل دانشگاه باید در خدمت مردمی سازی و کارآمدسازی حکمرانی باشد، گفت: دستگاه حکمرانی کشور موظف است طبق نقشه راهنمای نهاد علم پیش برود.
کد خبر: ۶۲۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ - 08October 2023

قالیباف: دانشگاه باید در خدمت مردمی سازی و کارآمدسازی حکمرانی باشد/ هرگونه مردم‌سالاری که به تحقق دین کمک نکند مردود استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در اولین همایش «دانشگاه و حکمرانی» با بیان اینکه ما با پدیده وطن گزینی مواجه هستیم نه وطن گریزی، اظهار داشت: خیلی‌ها نمی‌خواهند و نمی‌توانند از ایران دل بکنند اما دنبال شرایط زیستی بهتر و پایدارتر هستند.

قالیباف گفت: اشکال عمده این است که در یک دهه اخیر تقریباً قوه عاقله حکمرانی کشور ما تحت تأثیر تهدیدهای سخت و نرم خارجی و داخلی بیشتر به طرح بقا و ماندگاری پرداخته تا به طرح پیشرفت و توسعه؛ بنابراین سند چشم انداز ۱۴۰۴ و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عملاً رها شده است.

وی افزود: این امر موجب شده است که نتوانستیم چشم انداز درست و روشنی را به جوانان و نخبگان ارائه کنیم. در حقیقت چشم انداز درست و روشنی را ارائه نکردیم.

قالیباف اضافه کرد: ما حتی برای پروژه‌های عمرانی هم طراحی فرهنگی داشته باشیم و سپس پیوست عمرانی و اقتصادی و غیره در آن جاری شود. هنوز بعد از ۴ دهه رد پای فرهنگی را در حکمرانی نمی بینیم و در برنامه هفتم تلاش‌کرده ایم این موضوع دیده شود.

وی افزود: در هر کاری بدون حضور مردم کارآمدی یک سراب است و در دوره هایی از تجربه حکمرانی درباره ارتباط دانشگاه با صنعت خیلی حرف زده می‌شد. امروز باید بدانیم کل دانشگاه در خدمت حکمرانی باشد و دستگاه حکمرانی هم موظف است طبق نقشه راه دستگاه علم حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این بال دیگر حکمرانی در بخش‌های عمرانی و اقتصادی به شمار می رود و حرکت بدون این دو بال محال است. وقتی حرف از حکمرانی می‌زنیم از دو موضوع تشخیص علمی و تصمیم سیاسی سخن می گوییم که ترکیب این دو یک تاثیرگذاری را در کشور در دستگاه های محتلف حکمرانی ایجاد می کند.

وی افزود: در سالهای دهه ۹۰ به حکمرانی علم محور توجهی نشد هرچند دستگاه حکمرانی ما در پهنه داخلی طراحی می‌کند اما نباید نگاهش به افق داخل محدود شود و باید درک فرامرزی از حکمرانی داشته باشیم وگرنه حتی موفق به مهار تهدیدها نخواهیم شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کل دانشگاه باید در خدمت مردمی سازی و کارآمدسازی حکمرانی باشد، گفت: دستگاه حکمرانی کشور موظف است طبق نقشه راهنمای نهاد علم پیش برود.  توانمند سازی حکمرانی یعنی این که پای مردم را به جنبه های مختلف حکمرانی باز کنیم.

وی افزود: باید درک فرامرزی از حکمرانی داشته باشیم و گرنه موفق به مهار تهدیدها و استفاده از فرصت ها نخواهیم شد. مردم سالاری پشتگرم به دین است و بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است.  هر گونه مردم سالاری که به تحقق دین کمک نکند را مردود می دانیم. هر گونه فهمی از دین که مردم سالارانه نباشد را مخدوش می دانیم.

قالیباف گفت: مردم سالاری دینی بدون مردمی سازی شکست می خورد. هیچ نظامی به اندازه جمهوری اسلامی مورد تهاجم قرار نگرفته است پس طبیعی است در مورد این حملات از خود واکنش نشان دهیم.

وی افزود: دشمن هم خوب می داند ما فقط نمی‌خواهیم بمانیم بلکه می‌خواهیم رشد کنیم. در عرصه نظامی و علمی دستاوردهایی داریم که موجب چشم روشنی است و باید در بقیه عرصه های فرهنگی و اجتماعی پیشرفت مضاعف داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید با شجاعت نقاط ضعف را بپذیریم و با عقلانیت آن ها را به نقطه قوت تبدیل کنیم. مهم ترین چالش امروز ما حکمرانی و مدیریت درست در کشور است. ما معتقد به مردم سالاری دینی و ملتزم به جمهوری اسلامی هستیم؛ این مرزبندی ما با سیاسی کاران و سیاسی بازان است.

در این مراسم ضمن اعطای نشان ملی یونسکو به مرحوم دکتر رضا روستاآزاد، از جایزه فناوری و حکمرانی دکتر روستاآزاد نیز رونمایی شد که معادل ۴۰ هزار دلار نقدی و ۲۰۰ هزار دلار تسهیلات قرض الحسنه ارزش خواهد داشت.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها