نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

ظهور انقلاب اسلامی پلیس را به یک جریان محبوب مردمی تبدیل کرد

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: پلیس با ظهور انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک جریان مردمی محبوب در چشم‌ها جا افتاده است. در دنیا هیچ کشوری نیست که پلیس مردمی مثل ما داشته باشد. امروز فراجا به جایی رسیده که تابلوی آن شده تقدیم ۵۰ شهید ظرف چند ماه برای امنیت مردم، که این مطلب؛ مقام و عظمت کمی برای این سازمان نیست.
کد خبر: ۶۲۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰ - 08October 2023

ظهور انقلاب اسلامی ایران؛ پلیس را به یک جریان محبوب مردمی تبدیل کردبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دیدار با فرماندهان و کارکنان فرماندهی انتظامی استان ضمن تبریک گرامیداشت هفته فراجا طی سخنانی اظهار داشت: مسئله شناخت فرماندهی انتظامی در نظام جمهوری اسلامی باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد به عبارت دیگر؛ تبیین موقعیت امروز فراجا در پلیس جهانی در ایران باید مورد توجه قرار گیرد که شناخت این مسئله هم برای مردم و پیش از آن، برای عزیزان ایثارگر در این سازمان لازم هست.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه به بیان نحوه عملکرد پلیس در چهار دوره تاریخی در ایران پرداخت و افزود: این سازمان انتظامی باید در چهار دوره تاریخی قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و دوران جمهوری اسلامی مورد توجه قرار بگیرد. در دوران قاجار، پلیس در خراسان و مشهد به‌عنوان نوکران ایالت معروف بودند چراکه در آن زمان حکومت استبدادی در رأس کار قرار داشت و از مردمسالاری به شکل امروز خبری نبود.

وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود یادآور شد: در آن روزگار، شاه به عنوان یک عنصر مستبد در مرکز حکومت می‌کرد و نماینده شاه در این استان رئیس ایالت بود که او هم یک نیروی اجرایی داشت که با آن نیروی اجرایی فرامین مدنظر را اجرا می‌کرد. نوع برخورد اجتماعی آنان در مسائل امنیتی، این بود که اگر طرف مقابل آدم ثروتمند و صاحب قدرتی بود در مقابلش تواضع می‌کردند و اگر کسی بود که از قدرتی برخوردار نبود با خشن‌ترین و بدترین برخورد‌ها با او مواجه می‌شدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که رضاخان به‌عنوان فرمانده ژاندارمری احمد شاه، مسئله پلیس را به شکل تشکیلات درآورد، در ادامه اظهار داشت: رضاخان ژاندارمری را در مبارزه با راهزنی‌ها، دزدی‌های در جاده‌ها و روستا‌ها تشکیل داد. پلیس رضاخان چهره بالاتری از نوکران ایالت نداشت بلکه تا اندازه‌ای پایین‌تر بود؛ در حکومتی که احتمال داده می‌شد دموکراسی مشروطیت در کشور حاکم شود.

وی با بیان این مطلب که پلیس در دوره رضاخان؛ به «آجان» مبدل شد و این مأمور هم در بین مردم همانند لشکریان عمرابن سعد و یزید بود، افزود: آنان روسری از سر زنان می‌کشید و کشف حجاب اجباری را پلیس اجرا می‌کرد از این جهت تبدیل به پلیس ضد دین شد.

امام جمعه مشهد همچنین در تشریح ماهیت پلیس در دوره پهلوی دوم گفت: ساختار پلیس در دوران محمدرضا پهلوی نیز همان استبداد رضاخانی را در جهت مزدوری استعماری پیاده کرد راکه رضاخان نوکر انگلیس‌ها بود، اما در عین حال مقید بود نوکری در شکل حکومت با چهره مقتدرانه خودش اجرا شود، اما محمدرضا هم نوکر انگلیس بود هم نوکر آمریکا بود.

وی در تکمیل این بخش از صحبت خود بیان کرد: محمدرضا به عنوان یک مزدور آمریکایی بر کشور حاکم شد؛ به‌خصوص بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲. بعد از این تاریخ، چهره مزدوری خارجی برای محمدرضا، همه حکومت را تحت تأثیر قرار داد و کار به جایی رسید که در کشور ایران ۴۰ هزار مستشار آمریکایی فعالیت می‌کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که علاوه بر نیرو‌های مسلح، در تمام وزارتخانه‌ها چند مستشار آمریکایی حضور داشتند در ادامه یادآور شد: نوع مدیریت پهلوی دوم در نوکری و مزدوری خارجی متظاهر شد حتی خیلی بیشتر از رضاخان. پلیس در دوره محمدرضا به عنوان مظهر اقتدار در جریان مزدوری دشمن در مقابله با آزادی و دین عمل می‌کرد و یکی از کار‌های قوی استکبار در این دوره، تقسیم پلیس به «شهربانی» و «ژاندارمری» بود یعنی پلیس شهری و پلیس روستایی.

وی با اشاره به اینکه دستگاه استکباری سعی داشت در کشور ایران اختلاف فرهنگی به وجود بیاورد، در ادامه یادآور شد: مستکبران فکر کردند که اگر روزی بخواهد انقلابی علیه استکبار انجام شود، تنها چیزی که می‌تواند این انقلاب را به سر و سامان برساند و با هیچ قدرت فیزیکی نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند، «اتحاد مردم» است. به همین دلیل برای اجرای این فرهنگ و تثبیت اختلاف فرهنگی، پلیس را به آن شکلی که اشاره شد؛ تقسیم کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: برخوردی که عناصر امنیتی و انتظامی در آن دوره در روستا‌ها و جاده‌ها با روستاییان داشت، یک برخورد خشن و دیکتاتوری در منتهی درجه وقاهت بود، حتی مسئولیت‌های ژاندارمری نیز بر اساس رشوه‌ای تقسیم می‌شد که از روستاییان دریافت می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به عناصر مومن و انقلابی در بدنه سازمان ژاندارمری پهلوی، گفت: بسیاری از کسانی که در ژاندارمری کار می‌کردند، افراد متدین و معتقدی بودند که برخی نیز انقلابی و مبارز بودند. در این سازمان، تیمساری وجود داشت که مقلد امام خمینی (ره) بود و از همان روز‌های نخست نهضت امام؛ فعالیت انقلابی داشت. او بسیاری از مفاسد شاه را به امام خمینی (ره) خبر می‌داد.

وی در تکمیل این بخش از صحبت خود افزود: انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، اما ریشه پیروزی این انقلاب، چنین افرادی بودند که با تمام وجود سرباز امام زمان (عج) بودند.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه پلیس با ظهور انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک جریان مردمی محبوب در چشم‌ها جا افتاده است، گفت: این نگاه نه تنها در کشور بلکه در دنیا این است، در دنیا هیچ کشوری نیست که پلیس مردمی مثل ما داشته باشد. امروز فراجا به جایی رسیده که تابلوی آن شده تقدیم ۵۰ شهید ظرف چند ماه برای امنیت مردم، که این مطلب مقام و عظمت کمی برای این سازمان نیست.

وی در ادامه بیان کرد: این موقعیت هم برای خودشان و هم برای مردم باید مشخص باشد و متولیان موضوع در بدنه فراجا بایستی با تحقیق، مطالعه و ارائه اسناد، این تحول پلیس را که در دل انقلاب اسلامی رخ داده را به آحاد جامعه نشان دهند.

عضو مجلس خبرگان در بخش دیگری از صحبت خود فرازی از آیه شریفه بیست و نهم سوره فتح (مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم ۖ) را نسخ عملی پلیس در جمهوری اسلامی ایران دانست و تأکید کرد: دو ویژگی در این آیه برای سپاه اسلام در رکاب پیامبر (ص) برشمرده شده؛ ویژگی اول «بر دشمن سخت‌گیر است» و ویژگی دوم، «بین خودشان به هم محبت دارند و مهربانند». این دو خصوصیت برای پلیس بزرگترین خط راهبردی از خود قرآن است. در این آیه، «اشداء علی الکفار» مقدم بر «رحماء بی نهم» است، باید توجه داشته باشیم این دو باهم قاطی نشود، آنجا که موضوع برخورد با دشمن است باید با منتهای قدرت با نشان دادن اقتدار، پیش از اعمال قدرت عمل کنید، بین مردم افراد مراجعه کننده و آدم گرفتار هستند که رحماء بینهم باشید، اما آنجایی که بنای سخت‌گیری بر کفار به‌خصوص در توطئه‌های منافقانه است، نیروی انتظامی جلودار مقابله با این توطئه‌ها است.

وی همچنین در بخش دیگر از صحبت خود ضمن ابراز خرسندی از فراگیری رایحه خوش قرآن کریم در سازمان فراجا، ابراز امیدواری کرد: روزی که اعلام کردند سه هزار نفر کارکنان پلیس حافظ قرآن هستند، یعنی سه هزار پلیس محشور با قرآن هستند که زندگی انسان را قرآنی می‌کند. این که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اصرار دارند حفظ قرآن توسعه پیدا کند به این خاطر است که این حرکت، بزرگ‌ترین ضامن اجرای قرآنی شدن زندگی است.

آیت‌الله علم الهدی در پایان صحبت خود ضمن قدردانی از زحمات مرزبانی استان خراسان رضوی گفت: یکی از خوبی‌های ما در مرز استان، اشراف اطلاعاتی مرزبانی ما بر آن‌طرف مرزهاست که این اشراف اطلاعاتی حتی برای عزیزان ارتشی ما نیز در مرز مؤثر است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار