دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نقش آل‌سعود و صهیونیست‌ها در کشتار شیعیان عزادار نیجریه

نیروهای ارتش نیجریه به بهانه اینکه "جنبش اسلامی" قصد ترور ژنرال "توکور بوراتای"، رئیس ارتش نیجریه را داشت، به هیئت عزاداری شیعیان این کشور در زاریا حمله کرده و ده‌ها نفر را شهید و یا مجروح کردند.
کد خبر: ۶۲۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ - 14December 2015

نقش آل‌سعود و صهیونیست‌ها در کشتار شیعیان عزادار نیجریه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، نیروهای ارتش نیجریه روز شنبه به هیئت عزاداری شیعیان این کشور در حسینیه «بقیهالله» در زاریا که به مناسبت شهادت امام رضا (ع) برگزار شده بود، حمله کردند.

یک سخنگوی ارتش نیجریه در همین خصوص مدعی شد که "جنبش اسلامی" این کشور متعلق به شیعیان نیجریه قصد ترور ژنرال" توکور بوراتای"، رئیس ارتش نیجریه در شهر زاریا داشته است.

این در حالی است که شیعیان عضو جنبش اسلامی نیجریه روز شنبه مشغول برگزاری عزاداری و تشییع جنازه حدود 30 نفر از افرادی بودهاند که روز جمعه در حملهای مشکوک کشته شده بودند.

سؤال اینجاست که چرا ارتش نیجریه به جای مبارزه با گروه تروریستی بوکوحرام که آسایش و امنیت مردم نیجریه را با کشتارهای روزانه سلب کرده است به شیعیان حمله میکند؟

** توجیه رسانههای دولتی نیجریه

رسانههای دولتی نیجریه همراه با رسانههای غربی در یک توجیه احمقانه برای این کشتار وحشیانه مدعی شدهاند که کاروان رئیس ستاد ارتش در حال عبور از کنار حسینیه شیعیان در شهر زاریا بودند که طرفداران شیخ مانع عبور کاروان آنها شدهاند و نظامیان ارتش نیز به همین دلیل روی آنها آتش گشودهاند.

این در حالی است که شاهدان محلی میگویند، نیروهای ارتش با برنامه قبلی به خانه رهبر شیعیان و حسینیه یورش بردهاند.

** تداوم حملات ارتش نیجریه به شیعیان

ارتش نیجریه در ادامه دیروز یکشنبه نیز به «دارالرحمه» محل جدید و در دست احداث حرکت اسلامی حمله و آنرا ویران می کند.

دارالرحمه محل دفن شهدایی است که سال گذشته با حمله نیروهای مسلح نیجریه به مراسم روز قدس در این کشور به شهادت رسیده بودند، که در میان این شهدا سه پسر شیخ زکزاکی نیز دیده میشدند.

** تشکیل سپر انسانی

منابع خبری گزارش دادند که درگیریهای زاریا بعد از حمله به دارالرحمه دوباره به حسینیه بقیه الله و دفتر اصلی حرکت و از آنجا به اطراف محل زندگی شیخ زکزاکی کشیده شد که هواداران شیخ سعی کردند برای حمایت از او سپر انسانی در اطراف منزلش درست کنند؛ ناگفته نماند همین افراد بودند که اولین بار اتفاقات را روز شنبه به کمیسیون حقوق بشر اسلامی اطلاع می دهند.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز در همین رابطه گزارش داد که حدود 30 نفر از هواداران جنبش اسلامی از جمله سخنگوی این جنبش "ابراهیم عثمان"، معاون شیخ زکزاکی "شیخ محمد توری" و رئیس گروه پزشکی آنها "مصطفی صیدو" در درگیریهای یکشنبه کشته شدهاند. اما منابع بیمارستانی میگویند جسد 19 نفر را دریافت کردهاند.

**محاصره خانه رهبر شیعیان نیجریه


از سوی دیگر شیخ زکزاکی روز یکشنبه در یک تماس تلفنی با شبکه پرس تی وی ایران گفته است که در خانهاش عملا حبس شده و ارتش محل زندگی او را محاصره کرده است.

** اخبار ضد و نقیض در خصوص شهادت همسر و فرزند شیخ زکزاکی

برخی رسانهها نیز مدعی شده بودند که همسر و فرزند شیخ زکزاکی به شهادت رسیدهاند؛ این در حالی است که یک منبع آگاه در این خصوص اعلام کرد، اخباری که در مورد شهادت همسر و فرزند وی در رسانههای غربی منتشر شده، کذب است.

وی با اشاره به حمله نیروهای دولتی به منزل شیخ زکزاکی یادآور شد وی به همراه خانواده اش، پیش از این حمله به محل دیگری انتقال یافته است، این منبع آگاه یادآور شد اخباری که در این مورد منتشر شده، القائات رسانههای غربی و تلاش برخی از آنها برای خبرسازی دروغ در مورد تحولات نیجریه است.

از سوی دیگر یک رسانه نیجریهای در خبری به نقل از اعضای آگاه جنبش اسلامی نیجریه خبری تکان دهنده از یورش ارتش این کشور به شیعیان و تعداد بالای شهدا منتشر کرده است.
 
پایگاه «لیدرشیپ» گزارش داد: «اعضای مطلع در درون جنبش اسلامی نیجریه به لیدرشیپ گفتند همسر و پسر شیخ زکزاکی و بیش از 300 عضو شیعیان از جمله اعضای ارشد آنها توسط سربازان کشته شدند».

** برگزاری تجمعات اعتراض آمیز

گفته میشود بعد از انتشار خبرهای مربوط به اتفاقات زاریا در چند شهر نیجریه تظاهرات برگزار شده و فعالان انگلیسی هم در بیرون سفارت نیجریه در لندن تجمع اعتراض آمیز برگزار کردهاند.

شهر کانو در شمال نیجریه نیز شاهد برگزاری تظاهرات گستردهای در اعتراض به تجاوزگریهای وحشیانه ارتش این کشور در شهر زاریا و کشتار صدهاتن از اهالی این منطقه بود.

** نقش آل سعود و صهیونیستها در کشتار شیعیان عزادار نیجریه

اما از سوی دیگر ناظران سیاسی بر این باورند که رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه که دارای روابطی نزدیک با رژیم صهیونیستی است و در این اواخر سفری مخفیانه به تلآویو و دیداری با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس موساد داشته، این اقدام را به شخصه عهدهدار بوده است.

برخی کارشناسان نیز یورش اخیر ارتش نیجریه به شیعیان این کشور را با شکستهای سیاسی مستمر عربستان در خاورمیانه از عراق گرفته تا سوریه و لبنان و یمن مرتبط دانسته و تاکید میکنند، ریاض درپی ایجاد شکاف در صفوف مسلمانان آفریقاست تا بازی درگیریهای طایفهایش را به این قاره انتقال دهد، به ویژه آن که ملک سلمان و محمد بخاری رابطه نزدیکی دارند و این موجب شده، برخی بخاری را به داشتن اندیشههای سلفی وهابی و مدارا با بوکوحرام متهم کنند.

گفتنی است؛ نیجریه کشوری با 170 میلیون جمعیت که بیش از 60 درصد از مردم آن را مسلمانان و حدود 10 میلیون نفر آنها را شیعیان 12 امامی تشکیل میدهند؛ در سالهای اخیر به دلیل افزایش روز افزون شیعیان این کشور، رژیم صهیونیستی و آل سعود چنگال خود را به سمت مردم این کشور و به خصوص مسلمانان نیجریه نشانه گرفتهاند.

اکثر شیعیان نیجریه یا تازه مسلمان هستند و یا نو شیعه که توسط «شیخ ابراهیم» زکزاکی که رهبری این جامعه را برعهده دارد مسلمان شدهاند.

شیخ زکزاکی از مریدان امام خمینی (ره) است که خود به عشق امام شیعه شده بود و حالا میلیونها نفر را به تنهایی شیعه کرده است نکته جالب توجه دیگر اینکه در این کشور فقیر بسیاری از مردم ابتدا با مشاهده تصاویر حضرت امام(ره) شیعه شدهاند.

ارزش انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) در بین مردم نیجریه به قدری بالاست که گاهی شیعیان نیجریه، «خمینیون» نیز خوانده میشوند.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار