حماس چگونه رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد؟

آنچه در سرزمین‌های اشغالی در قالب عملیات «طوفان الاقصی» رخ داده است تحولی بزرگ در موضوع فلسطین به شمار می‌رود که بزرگ‌ترین قربانی سیاسی آن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود.
کد خبر: ۶۲۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰ - 14October 2023

حماس چگونه رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، جهانیان ۱۵ مهر با عملیات گسترده و شگفت آور گروه‌های فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی شوکه شدند. در ویرانگری عملیات گسترده و موفق «طوفان الاقصی» این اشارت کافی است، در روز نخست بیش از ۷۰۰ صهیونیست کشته شدند تا آمار کشته شدگان صهیونیست از مجموع کشته شدگان این رژیم در جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷ میلادی با ارتش‌های مصر، سوریه و اردن فراتر رود.

در بیان دلایل غافلگیری دستگاه‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی می­توان به موارد ذیل پرداخت:

حالت آماده ­باش همیشگی نیرو‌های صهیونیستی: رژیم صهیونیستی تنها نقطه­‌ای از جهان است که ساختار­های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی آن همواره در حالت آماده باش قرار دارند و این سطح از فشار بر نیرو‌ها (به ویژه در ماه‌های گذشته که شاهد اوج گیری تنش­های داخلی رژیم صهیونیستی بودیم) طبعاً باعث فرسودگی و کاهش توانایی تحلیلی آنان در ارزیابی صحیح داده ­های وارد شده می­شود.

عملیات فریب حماس: نوع رفتار‌های گروه حماس این باور را در ذهن تحلیلگران و ناظران صهیونیست ایجاد کرده بود مقاومت فلسطین به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در نوار غزه، هیچ قصدی برای درگیری با رژیم صهیونیستی ندارد. این تحلیل اشتباه در جریان عملیات گسترده­ اردیبهشت ماه سال جاری علیه گروه جهاد اسلامی و ترور رهبران ارشد آن بیش از پیش مشخص شد؛ چه اینکه رهبران حماس عملاً از ورود به درگیری اجتناب کردند تا مقام‌های رژیم صهیونیستی بیش از گذشته در چمبره­ این تحلیل غلط خود گرفتار شوند؛ غافل از آنکه رهبران حماس و متحدان آن هوشمندانه در حال اجرای عملیات فریب بودند.

جلب توجه مقام‌های رژیم صهیونیستی به تحولات کرانه­ باختری: رژیم صهیونیستی در تاکتیک نیرو‌های جبهه مقاومت که سیاست مسلح کردن کرانه­ باختری را فریاد می­زنند، گرفتار شد و توجه خود را از تحولات غزه به کرانه باختری معطوف کرد. این در حالی است که یکی از مقام‌های دستگاه امنیتی مصر به تازگی در مصاحبه با آسوشیتدپرس تأکید کرد، سازمان اطلاعاتی مصر در هفته­‌های گذشته بار‌ها به رژیم صهیونیستی هشدار داده بود در نوار غزه تحولی عجیب و بزرگ در حال وقوع است، ولی مقام‌های صهیونیست ترجیح دادند بر تحولات کرانه­ باختری متمرکز شوند.

اختلافات داخلی رژیم صهیونیستی: در ماه‌های گذشته دستگاه­های امنیتی رژیم صهیونیستی از سویی با عملیات­های مختلف فلسطینیان ساکن اراضی ۱۹۴۸ میلادی درگیر بودند و از سوی دیگر تظاهرات هر روزه مخالفان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در اعتراض به سیاست­های جنجالی وی بخشی از توان این نیرو‌ها را به خود جذب کرده بود.

دست کم گرفتن مقاومت: آنچه ۱۵ مهر رخ داد، نتیجه­ مباهات غلط رژیم صهیونیستی به توانایی دستگاه­های امنیتی و نظامی خود بود. در واقع مقام‌های صهیونیست با توجه به اینکه بیشتر در نبرد‌های اطلاعاتی و نظامی بودند، دچار این سوء برداشت شدند با دشمنی ضعیف مواجه می­باشند.

در هر صورت آنچه رخ داده است تحولی بزرگ در نزاع رژیم صهیونیستی – فلسطین به شمار می­رود که بزرگترین قربانی سیاسی آن نتانیاهو خواهد بود. بی ­تردید نتانیاهو تنها صهیونیستی است که استمرار و طولانی شدن هر چه بیشتر جنگ به منزله روزنه­‌ای کوچک برای بقای بیشتر وی در کابینه است و با پایان قریب الوقوع درگیری­ها و آغاز فرآیند تبادل اسیران، باید در فکر خداحافظی از دفتر نخست وزیری و چه بسا عرصه­ سیاسی رژیم صهیونیستی باشد.

منبع: راهبرد معاصر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار