حجت‌الاسلام قمی در آیین افتتاحیه رزمایش «به قله نزدیک می‌شویم»:

امام محله برای ارائه حرف نو از اسلام ناب به مردم مسئول است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آیین افتتاحیه رزمایش «به قله نزدیک می‌شویم» گفت: امام محله علاوه بر دیگر وظایفیش در به میدان حل مسئله مردم منطقه، مسئول ارائه‌ی حرف نوی اسلام ناب به مردم محله‌اش نیز است.
کد خبر: ۶۲۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ - 16October 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «محمد قمی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آئین افتتاحیه رزمایش «به قله نزدیک می‌شویم» که در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از لازمه‌های مهم امامان محلات و مساجد، شناخت عمیق و به‌روز از مردم آن منطقه است و یکی از جلوه‌های این شناخت، دانستن زبان گفتگو با اهالی محله است. طبیعتاً با هر قشری می‌بایست با زبان خودش صحبت کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم گفت: نظریه‌ی پیشرفت بسیار مهم است و مبنای برنامه‌ریزی و ارزیابی‌های ما خواهد بود. در نظریه‌ی رهبر معظم انقلاب، یکی از عرصه‌های پیشرفت- در کنار اندیشه، دانش، زندگی و ابعاد سخت‌افزاری- معنویت و ایمان نقش اساسی دارد. ما باید سنجه‌هایی برآمده از دل منابع اصیل دینی برای بررسی وضعیتِ ایمان جامعه داشته باشیم تا متوجه شویم ایمان مردم رو به تقویت است یا خیر. کاری که البته به سادگی به دست نمی‌آید و پیچیدگی‌های زیادی دارد. در کنار آن هم - بنا به تعبیر امام راحل- فقیه باید نبض جامعه را در دست داشته باشیم. پس ما باید سنجه‌های پیشرفت جامعه و در این بحث احوال معنویت و ایمان جامعه را بررسی کنیم و با تفکر توحیدی و قرآنی و نگاه تمدنی و مهدوی، نقاط ضعف و قوت‌مان را در حرکت روبه جلو بشناسیم و ارزیابی کنیم که چه راهی طی شده و برای رسیدن به قله به کدام سمت باید حرکت کنیم و چقدر تا قله فاصله داریم.

وی با اشاره به اهمیت شناخت دقیق از عوامل رشد و سقوط جامعه با اشاره به خطبه ۱۹۲ حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه گفت: حضرت وقتی به دلایل رشد و سپس افول و سقوط و شکست بنی اسرائیل اشاره می‌کنند، غیر از دل‌بستگی به دنیا و ... به رخت بستن مهربانی و الفت از میان ایشان و ایجاد تفرقه در بین آنان اشاره می‌کنند، در ادامه می‌فرمایند: شما هم باید احوال آنان را مطالعه کنید و مراقبت کنید که خودتان هم به این احوال دچار نشوید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: اگر میزان‌ها و معیار‌های پیشرفت مشخص شد، تازه پای ارزیابی فنّی به میان می‌آید و در این صورت می‌توان فهمید که پیش رفته‌ایم یا خیر و چه بسا نقاط قوت و ضعف را خود را نشان می‌دهند.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به نفش امام محله در اثرگذاری بر جامعه و محله گفت: امام مسجد می‌بایست حرف‌های مهم دین را متناسب با مساله‌ی امروز مردم آن محله و با زبان خود اهالی آن محل بیان کند که این کاری پیچیده است.

وی با بیان اینکه تمایل به پیشرفت یکی از ویژگی‌های طبیعی و فطری انسان است که در این عصر به دلایلی این میل پررنگ‌تر شده است افزود: مردم می‌خواهند پیش‌رفت داشته باشند و امام مسجد و محله هم باید در این مسیر کمک او باشد و هم در این عرصه حرف برای گفتن داشته باشد. امام مسجد در خصوص این‌که این جامعه چه زمانی به قله خواهد رسید و کی پیروزی‌های اساسی محقق می‌شود باید بتواند با مردم گفتگو کند و مطلب و منطق و محتوای قوی برای ارائه داشته باشد.

این عضو شورای نهاد‌های حوزوی ابراز داشت: مردم اگر ببینید امام محله و مبلغی که منادی دین و سبک زندگی دینی است، از جنس خودشان است و برای آنان گره‌گشا است، در دل شان جا خواهد گرفت، گرچه اگر شخصی چندان، مردم‌دار و طبیب دوّار بطبه هم نبود، اما حرف حسابی داشت که نگاه مخاطب را به زندگی و رشد و پیش‌رفت و جامعه را رشد دهد، حتماً از آن استقبال خواهند کرد که لازمه آن داشتن حرف نو، تازه و راهگشاست. اما تمام آن‌گه شود و تاثیر افزون آن‌وقت دارد که این حرفِ حساب از زبان کسی صادر شود که سلوک پیامرانه در تعامل با مردم محله و منطقه دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امام محله برای ارائه حرف نو از متن اسلام ناب محمدی به مردم مسئول است و ما در این عرصه باید حرف حساب و متقن و قوی داشته باشیم. واضح است که در بسیاری از موارد (خصوصا در بحث پیش‌رفت) باید مصداقی و عینی با مردم صحبت کرد که در این راستا نحوه برخورد و روایت قرآن بهترین الگو است که موضوعات غامض را با مصداق و مثال و تصویرسازی ارائه می‌کند. باید بحث نظری به نمونه‌های عینی پیوند بخورد. سلسله مباحث "به قله نزدیکیم" زمینه‌سازی مباحثه‌ی جدی طلاب در محور نظریه‌ی پیش‌رفت و میزان پیش‌رفت امروز ما است. مسجد غیر از این‌که محور بعد نرم‌افزاری پیش‌رفت، خصوصا در محور معنویت و ایمان شود و در کنار آن باید پایگاه حل مسائل مردم محله شود، باید پایگاه مباحثه‌ی جدی و آزاد درباره‌ی پیش‌رفت و تحقق و موانع آن شود و مسجدی‌ها نتایج حاصل مباحثات را با دیگران در جامعه به اشتراک و مباحثه بگذارند.

گفتنی است در مراسم افتتاحیه رزمایش "به قله نزدیکیم" از مرکز پاسخگویی به کنشگران عرصه جهاد با عنوان "حسینیه هدایت"، مرکز جدید رسانه‌ای بنیاد هدایت رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار