یادداشت/ سرهنگ ریاحی

«نظام پیشنهادات» و «ارزشیابی» بسترهایی برای توسعه ساختاری و مهارت‌های سازمان انتظامی

اقدامات دفتر نظارت همگانی ۱۹۷ پلیس نمادی از نظام پیشنهادات و تبلوری از عزم عمومی برای مشارکت فعال در ارزشیابی است؛ بر همین اساس کارکنان پلیس خدمتگزار و شهروندان قانون‌مدار هر دو بر این اساس متعهد و مکلف به همکاری و مشارکت در توسعه نظام پیشنهادات و ارزشیابی هستند.
کد خبر: ۶۲۳۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹ - 17October 2023

«نظام پیشنهادات» و «ارزشیابی» بسترهایی برای توسعه ساختاری و مهارت‌های سازمان انتظامیگروه استان‌های دفاع‌پرس‌- سرهنگ «محمود ریاحی» رئیس بازرسی فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی؛ استانداردسازی عملکرد و کیفیت‌بخشی خدمات 2 محور اساسی در تحقق اهداف عالی سازمان انتظامی است و در این مسیر توسعه و تحول ساختار و مهارت‌های سازمانی می‌تواند شاخصه اصلی هوشمندسازی پلیس حرفه‌ای باشد.

توسعه ساختار با مشارکت فعال نیروی انسانی متخصص و سرمایه‌های اجتماعی کارآمد میسر می‌شود و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای به بهبود عملکرد کارکنان و شیوه انجام کار و ارائه خدمات می‌اندیشد.

بر این اساس توجه به نظام پیشنهادات و نظام ارزشیابی جایگاه ویژه‌ای دارد.

نظام پیشنهادات، سازوکاری برای مشارکت کارکنان و دریافت پیشنهادات آنان در جهت بهبود عملکرد سازمان و ارج‌گذاری به نظرات سودبخش وتلاش برای اجرایی‌سازی موارد مثبت و رفع ایرادات و کاستی‌ها است.

می‌توانیم بگوییم توسعه نظام پیشنهادات نمادی از انتقال دانش و تجربه برای بهبود و پویایی فرآیندهای اجرایی و عملیاتی است.

با این نگرش بسترهایی به منظور دریافت نظرات نیروی انسانی متعهد و حرفه‌ای از سویی و ارائه پیشنهادات شهروندان از سوی دیگر فراهم می‌شود تا احساس مسئولیت و ایفای نقش عمومی در تعیین خط‌مشی‌ها و رویه‌های عملیاتی تبلور یابد.

توجه به نظام پیشنهادات می‌تواند افزایش کارآیی، کاهش ضایعات و خسارت‌ها، مدیریت زمان، بهبود ایمنی و کیفیت خدمات و اقدامات پلیسی را با رعایت اصل صرفه‌جویی و بهینه‌سازی منابع موجود مبتنی بر روحیه انگیزشی و ایده‌های شگرف کارکنان به نمود عینی برساند.

نظام ارزشیابی دومین محور توسعه و تحول ساختاری و مهارتی سازمان انتظامی است.

نظام ارزشیابی، فرایند شناسایی، سنجش و توان‌افزایی عملکرد کارکنان در مسیر رسیدن به اهداف و همچنین ارزیابی عملکرد، تجزیه و تحلیل موفقیت‌ها، شکست‌ها و بررسی شایستگی‌های فردی برای آموزش و ارتقای شغلی متمرکز است.

آنچه مسلم است مسئولیت کارکنان می‌بایست برابر معیارهای استاندارد انجام شود و این مهم با سنجش عملکرد، صلاحیت، خصوصیات، کیفیت، مهارت، ظرفیت و تفکر و اندیشه کارکنان درباره آینده مشخص می‌شود.

مهمترین دستاوردهای نظام ارزشیابی تجزیه و تحلیل انحرافات عملکردی نسبت به استانداردهای مشخص شده، شناسایی ابزارهای انگیزشی و سنجش واکنش افراد در وضعیت‌های بحرانی و هنگامه انجام ماموریت‌ها، کیفیت‌بخشی ارائه خدمات از یک سو و احساس مسئولیت شهروندی در تکمیل فرایند ارزشیابی از سوی دیگر است.

محورهای تعیین شده نظام پیشنهادات و ارزشیابی با عیار قوای ایمانی و اعتقادی در پلیس اسلامی از روح معنوی برخوردار می‌شود تا کارکنان انتظامی با مسئولیت‌پذیری و خودکنترلی به ایفای نقش پرداخته و شهروندان قانون‌مدار خود را مسئول و مقید به پاسداشت نعمت امنیت و ارتقای سلامت اجتماعی بدانند.

سازمان انتظامی جمهوری اسلامی ایران در کنار توجه به تخصص‌گرایی و حرفه‌ای‌مداری و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین و روز آمد، این دو محور را در قاب‌های مختلف مورد مطالعه برآوردی و برایندی قرار داده و بارزترین جلوه توجه به آن، اقدامات دفتر نظارت همگانی ۱۹۷ پلیس است که نمادی از نظام پیشنهادات و تبلوری از عزم عمومی برای مشارکت فعال در ارزشیابی است؛ بر همین اساس کارکنان پلیس خدمتگزار و شهروندان قانون‌مدار هر دو بر این اساس متعهد و مکلف به همکاری و مشارکت در توسعه نظام پیشنهادات و ارزشیابی هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها