یادداشت/ سرهنگ طهماسبی

حربه شایعه در شالوده ابهام!

تهدیدشناسی در حربه شایعه و شبهه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ضعف اطلاعات مخاطبان در برخی موضوعات که ناشی از کاستی روایتگری موثر و اطلاع‌رسانی به موقع است، وجود نارضایتی‌ها و در مواردی انتظار مخاطب برای دریافت خبری مهم و اهمیت مساله، قدرت نفوذ این جریان را سرعت می‌بخشد.
کد خبر: ۶۲۲۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰ - 12October 2023

حربه شایعه در شالوده ابهام!گروه استان‌های دفاع‌پرس‌- سرهنگ «حمید طهماسبی» معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی؛ پیچیدگی جنگ ترکیبی با ابعاد مبهم و مجهول و گاه ناشناخته آن نکته‌ای است که در دفاع از کیان و هستی انقلاب و ارزش‌های اسلامی اهمیت ویژه داشته و درایت و توجه به این اصل مهم در فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جهاد تبیین و روشنگری مورد تأکید بوده و به وضوح دیده می‌شود. 

دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی و فریب‌خوردگان غافل در جریان جنگ ترکیبی از حربه شایعه و شبهه برای ایراد هجمه و تخریب و تضعیف پایه‌های مردمی حکومت در کشور ایران مقتدر بهره گرفته‌اند و در عرصه‌هایی از هجمه‌های خود از شایعه به‌عنوان پدیده اجتماعی و روانی که سابقه‌ای به عمق تاریخ اجتماعی زیستن آدمی دارد بهره می‌برند.

در واقع در این حربه اخباری فاش می‌شوند که صحت و سقم آن معلوم نیست و چون با برنامه‌ریزی گسترده در جبهه جنگی، طرح مساله شده‌اند می‌توانند با ایجاد ناامیدی، یاس، احساس ضعف و ترس و حتی علامت سوال در ذهن جامعه مخاطب و افکار عمومی، طعم زهرآگین به خود گیرند.

آنچه مسلم است سطح شیوع شایعه در جامعه فراز و نشیب دارد، گاهی کم و گاهی زیاد، زودگذر و طولانی مدت می‌شوند و کارکردهای متفاوتی پیدا می‌کنند.

این گزاره در جریان شایعه‌افکنی جنگ احد با خبر دروغ «محمد به قتل رسید» برای شکست مسلمانان دیده می‌شود و گویای اهمیت رازگونه و خطرناک خود و ضرورت تهدیدشناسی است.

در جریان جنگ ترکیبی می‌بینیم دشمنان با شایعه‌افکنی و تمرکز بر دروغ‌پردازی درصدد ایجاد گمان و باورهایی هستندکه ملاک‌های اطمینان‌بخشی برای رسیدگی به آن وجود نداشته و منابع اسنادی کمرنگی دارند.

تهدیدشناسی در حربه شایعه و شبهه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دشمن کار خودش را انجام می‌دهد و این که چه بستری می‌تواند فضای مسموم پذیرش شایعه و ابهام را متصور سازد موضوع مهمی در عملیات اجتماعی مقابله‌ای است.

ضعف اطلاعات مخاطبان در برخی موضوعات که ناشی از کاستی روایتگری موثر و اطلاع‌رسانی به موقع است، وجود نارضایتی‌ها و در مواردی انتظار مخاطب برای دریافت خبری مهم و اهمیت مساله، قدرت نفوذ این جریان را سرعت می‌بخشد.

بنا بر اظهار کارشناسان از انواع شایعه می‌توان به این موارد اشاره کرد. شایعه خزنده که به آرامی و همراه احساسی مملو از رازداری گسترش می‌یابد و از این نمونه می‌توان به شایعات غیب‌گونه در حوادث مصیبت‌بار اشاره داشت.

نوع دیگر، شایعه آتشی است که به سرعت منتشر و جامعه را در کوتاه‌ترین زمان در بر می‌گیرد.

شایعه‌های غواص که برای مدتی رواج یافته و سپس زیر آب می‌روند و با فرصت‌یابی دوباره، سر برآورده و تکرار می‌شوند.

شایعه‌های خصمانه و تفرقه‌افکنانه که شالوده آن تنفر و خصومت است و شایعه‌های هراس‌آور که بر تخیلات و ترس استوار بوده و ماهیت هشداردهنده دارند.

تهدیدشناسی و شناخت ابعاد تخریبی نفوذ شایعه‌ها و شبهه‌های ایجاد شده در جامعه که دشمنان برای برنامه‌ریزی کرده اند رسالتی خطیر در جهاد تبیین و روشنگری است و نیاز به اقدامات موثر آفندی و پدافندی مناسب دارد تا خنثی‌سازی و شفاف‌نمایی حرکت خصمانه و مغرضانه دشمنان را با سنگرسازی مناسب برای مقابله هوشمندانه همگام و همسو سازد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار