ناگفته‌های تنها عکاس حرفه‌ای حاضر در فاجعه منا

عکاس دفاع مقدس گفت: نه‌تنها حجم فاجعه بسیار بزرگ بود بلکه برخلاف ادعای سعودی‌ها در مورد تعداد قربانی‌ها، به نظرم باید تعداد قربانی‌ها بیش از 7 هزار نفر باشد.
کد خبر: ۶۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹ - 15December 2015

ناگفته‌های تنها عکاس حرفه‌ای حاضر در فاجعه منا

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس «کمالالدین شاهرخ» از عکاسان دفاع مقدس بهعنوان تنها عکاس حرفهای که موفق شد از فاجعه منا عکاسی کند به بهانه نمایشگاه بزرگ «فراموش نخواهیم کرد» با اشاره به این موضوع گفت: آن روز زودتر از بقیه افراد کاروان به سمت منا حرکت کردم برای همین دقیقاً نیم ساعت قبل از وقوع حادثه از آن مسیر عبور کرده بودیم. ما تا حدود ساعت 11:30، زمانی که برخی از ایرانیان از محل فاجعه بازمیگشتند دقیقاً متوجه حجم فاجعه نشده بودیم و به دلیل کمکرسانی به کسانی که از محل حادثه برمیگشتند هم تا ساعت 12 نتوانستیم خود را به محل حادثه برسانیم.

وی افزود: اما وقتی به محل حادثه رسیدیم با وجود اینکه کاورهای مخصوص امداد به تن داشتیم مأموران مانع از ورود ما به محل حادثه شدند. یکی از مواردی هم که باعث میشد عکاسی از فاجعه بسیار سخت باشد برخورد شدید مأموران صعودی با کسانی بود که با موبایلها یا دوربینهای کوچک خود اقدام به تصویربرداری و عکاسی میکردند. اما با این حال موفق شدم با پنهان کردن دوربین زیر کاوری که به تن داشتم تا حدی که امکان داشت از پشت چادرها و روزنههایی که به محل اصلی وقوع حادثه مییافتم عکاسی کنم.

کمالالدین شاهرخ تصریح کرد: نهتنها حجم فاجعه بسیار بزرگ بود و بلکه برخلاف ادعای سعودیها در مورد تعداد قربانیها، به نظرم باید تعداد قربانیها بیش از 7 هزار نفر باشد و یکی از مهمترین عوامل افزایش تعداد قربانیها عدم امدادرسانی بهموقع و برخورد نامناسب با آسیبدیدهها بود. یکی دیگر از دلایلی که میتوان با استناد به آن حجم قربانیان را بیش از ارقام اعلامشده دانست مدتزمان طولانی بود که سعودیها صرف انتقال و جمعآوری اجساد حجاج کردند، به صورتی که پاکسازی محل حادثه تا ساعت 2 تا 3 بامداد روز بعد ادامه داشت. این در شرایطی بود که حادثه در کمتر از 1 ساعت و نیم رخ داده بود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم برگزاری رویدادهای فرهنگی چون نمایشگاه بزرگ «فراموش نخواهیم کرد» گفت: حادثه سال 1366 که طی آن 400 حاجی ایرانی قربانی شدند به دلیل عدم ثبت درست این واقعه و عدم وجود مستندات تا حد زیادی گمنام باقیمانده است. اتفاقی که نباید در خصوص فاجعه منا رخ بدهد. خوشبختانه به دلیل وجود گوشیهای موبایل و دوربینهای کوچک مقدار زیادی تصاویر توسط خود حجاج ضبط شده است که تعداد زیادی از این عکسها و تصاویر کیفیت قابل قبولی دارند. میشود با جمعآوری، ثبت و به نمایش گذاشتن این تصاویر نهتنها ابعاد این فاجعه را بهخوبی نشان خواهد داد بلکه در راه ثبت آن در تاریخ نیز قدمی مؤثر خواهد بود.

این عکاس دفاع مقدس با اشاره به این موضوع که توانسته است از قبل، حین و بعد از فاجعه عکسهای مناسبی را ثبت کند افزود: این نمایش و ارائه استاندارد تحت قالب نمایشگاهی گسترده، اطلاعرسانی گسترده و انتظار عکسها به شکل مکتوب در قالب یک کتاب میتواند رفتارهای مناسبی باشد که به حفظ و اطلاعرسانی هر چه بیشتر این فاجعه در نزد افکار عمومی داخلی و خارج کمک شایانی کند.

مهلت ثبت نام و ارسال آثار به نمایشگاه بزرگ «فراموش نخواهیم کرد» تا 30 آذرماه است و علاقه مندان می توانند با مراجعه به آدرس IYCS.IRنسبت به ثبت نام و ارسال عکسهای خود اقدام کنند.

نظر شما
پربیننده ها