یادداشت/هادی محمدی

اردوغان و یهودی‌سازی مناسبات در پوشش عادی‌سازی با صهیونیست‌ها

رئیس جمهوری ترکیه تلاش می‌کند نشان دهد که در پوشش عادی‌سازی روابط با اسرائیل، باید سیاست‌های منطقه‌ای ترکیه و بقیه شرکای ارتجاع عرب، یهودی‌سازی کامل شود.
کد خبر: ۶۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳ - 15December 2015

اردوغان و یهودی‌سازی مناسبات در پوشش عادی‌سازی با صهیونیست‌ها

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، هادی محمدی طی یادداشتی نوشت: اردوغان و تیم حکومتی وی فراموش نکردهاند که در اواخر دهه نود میلادی و در مباحث درونحزبی، رسیدن به قدرت سیاسی و حفظ آن را در گرو نزدیک شدن و تعامل موثر در کنار رژیم صهیونیستها و لابی صهیونیستی در آمریکا دانسته و به همین سبب داود اوغلو که مشوق این منطق بود شاید به عنوان یک عنصر نفوذی در جریان اسلامگرا مسئول ارتباط با صهیونیستها شد. از آن تاریخ تاکنون حزب عدالت و توسعه، یک اصل ثابت را در روابط قطبی با صهیونیستها، چه آشکار و چه پنهان را برای جلوگیری از سقوط از کرسی قدرت رعایت کرده است.

با اینکه تیم اردوغان و داود اوغلو گاهی دست به خیمه شببازی ضد صهیونیستی هم میزنند و ژستهای هالیوودی در مقابل صهیوینستها از خود نشان میدهند، ولی سطح روابط اقتصادی، اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و با استحکام ادامه یافته است.

در 5 سال اخیر نه تنها مناسبات در مولفههای فوق به خوبی جریان داشته، بلکه اساسا، سیاست خارجی و منطقهای ترکیه و دولت اردوغان، کاملا اسرائیلی شده و در خدمت رژیم صهیونیستی و منطبق بر آن بوده است. از منظر دیگر، اردوغان و داود اوغلو با احساس پشت گرمی از تیم آمریکایی- صهیونیستی و شرکای منطقهای ارتجاع عرب که حکم صندوق پول را برای اردوغان بازی کردهاند، دست به رفتارهای جسارتگونه زدهاند.

وارد شدن به بازی خطرناک درگیری محدود نظامی و زدن سوخوی 24 و یا رفتار تحریکآمیز کشتیهای کوچک در مسیر ناوهای جنگی روسی که به سمت مدیترانه حرکت میکنند، زمانی معنادار میشود که بدانیم برآوردهای دستگاه امنیتی ارتش صهیونیست، حضور زیردریایی راهبردی روسیه و یا ناوهای آن را محدودکننده حوزههای مانور و عملیات برای ابزارهای نظامی اسرائیلی میدانند.

ورود به شمال عراق هم در واقع، اجرای طرح و منافع آمریکایی- صهیونسیتی است که اردوغان را با شوک پرهزینه مخالفتهای عراقی، منطقهای و جهانی روبرو کرده است.

در چنین شرایطی اردوغان و بنا به آنچه روزنامه نیی شفق نقل کرده، میگوید: "منطقه نیازمند عادی شدن روابط ترکیه با اسرائیل است!" اگر این خبر درست باشد، در چارچوب واکنشهای عصبی اردوغان که منافع ترکیه را به خطر انداخته و امنیت منطقهای را مخدوش نموده قابل تفسیر است و قصد دارد تا نشان دهد که در پوشش عادیسازی روابط با اسرائیل، باید سیاستهای منطقهای ترکیه و بقیه شرکای ارتجاع عرب، یهودیسازی کامل شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار