«انجمن تبلیغات اسلامی» از نگاه گوهریان منتشر شد

کتاب «انجمن تبلیغات اسلامی» به قلم رئوف گوهریان در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.
کد خبر: ۶۲۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ - 22October 2023

«انجمن تبلیغات اسلامی» از نگاه گوهریان منتشر شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «انجمن تبلیغات اسلامی (۱۳۴۰-۱۳۲۱ ش)» به چگونگی شکل‌گیری و عملکرد انجمن به‌عنوان یک تشکل دینی و مذهبی فراگیر در دوره پهلوی دوم می‌پردازد. کتاب با تبیین زمینه‌های ظهور سلطنت پهلوی و نحوه به قدرت رسیدن رضاخان، به تظاهرات شبه مذهبی او نظری می‌اندازد و فضای مذهبی ایران قبل از شهریور ۱۳۲۰ را برای خوانندگان ترسیم می‌کند.

در ادامه نویسنده، انجمن تبلیغات اسلامی را که با هدف تبلیغ دین اسلام و اشاعه توحید و تعلیم اخلاق اسلامی در ایران و سایر کشور‌های جهان شکل گرفت، همراه با منشورات انجمن به تفصیل معرفی می‌کند.

کتاب در سه فصل «مقدمات و زمینه شکل‌گیری انجمن تبلیغات اسلامی»، «شکل‌گیری و عملکرد انجمن تبلیغات اسلامی» و «فعالیت‌های مطبوعاتی-انتشاراتی انجمن تبلیغات اسلامی» به بررسی تاریخ نهاد‌ها و تشکیلات دینی در دوره پهلوی دوم می‌پردازد.

بزرگسالان به ویژه علاقه‌مندان به تاریخ مذهبی ایران معاصر، نهادها، تشکیلات دینی و مذهبی در دهه‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ شمسی می‌توانند مخاطبان اصلی کتاب باشند.

رئوف گوهریان پیش از این با نگارش فرهنگ ناموران معاصر ایران جلد ۲ و دایره‌المعارف انقلاب اسلامی جلد ۲ و ۳ با انتشارات سوره مهر همکاری داشته است.

کتاب «انجمن تبلیغات اسلامی» به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در ۳۰۴ صفحه و با شمارگان ۳۰۰ نسخه به قیمت ۲۷۵ هزار تومان در بازار کتاب موجود است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«از نگرش بانی انجمن تبلیغات اسلامی و دیدگاهش نسبت به اوضاع و احوال جامعه آن روز، می‌توان به به ضرورت تشکیل انجمن‌ها و مجامع مذهبی و به خصوص انجمن تبلیغات اسلامی پی برد. بانی انجمن در مقدمه مرام‌نامه، شرایط حاکم بر جامعه را ترسیم کرده عنوان می‌دارد: «جامعه غرق در مادیات شده و فساد در آن ریشه دوانده است، از اسلام و مسلمانی ظواهری بیش نمانده، جامعه بیش از همه محتاج این است که تکانی به خود داده و از نعمت دین استفاده کند.» به اعتقاد او همه باید برای احیای دین در جامعه بکوشند و مردم را به راه راست و حقیقت اسلام فرا بخوانند که نه تنها خدمت بسیار بزرگی به جامعه کرده‌اند بلکه در پیشگاه خداوند اجر بزرگی خواهد داشت.»

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار