سی‌‌و‌‌چهارمین شخصیت مانا به «ابوالقاسم سحاب» رسید

سی‌وچهارمین کتاب از مجموعه پژوهشی شخصیت‌های مانا با معرفی «ابوالقاسم سحاب» به قلم مسعود آینه‌وند به چاپ رسید.
کد خبر: ۶۲۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ - 24October 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سی‌وچهارمین کتاب از مجموعه پژوهشی شخصیت‌های مانا با معرفی «ابوالقاسم سحاب» به قلم مسعود آینه‌وند به چاپ رسید.

این کتاب، پژوهشی کوتاه دربارۀ زندگی و اقدامات علمی و فرهنگی ابوالقاسم سحاب تفرشی چهرۀ ماندگار فرهنگ ایرانی با تکیه بر مراحل مختلف حیات و بررسی اجمالی اندیشه‏‌ها و آثار او به عنوان یکی از مفاخر علمی و فرهنگی ایران در دوره متأخر قاجار و پهلوی اول و دوم است.

ابوالقاسم سحاب پدر علم نقشه‏‌کشی و جغرافیای تصویری و از بانیان دانش جغرافیای جدید بوده که بعد از تحصیل در علوم جدید، سال‌ها در وزارت معارف و مدارس مختلف کشور خدمت کرده و مدارس جدیدی هم دایر کرد. سحاب تفرشی به عنوان یک کنشگر فرهنگی برای توسعه معارف و افزایش تعداد افراد باسواد در تهران و دیگر نقاط کشور تلاش زیادی کرد و با شناخت نسبتاً عمیقی که از جامعه و حکومت ایران داشت، از یک منظر به آسیب‌شناسی اوضاع داخلی به‌ویژه ساختار وزارت معارف و نظام آموزشی و اداری کشور پرداخت.

کتاب «ابوالقاسم سحاب» از مجموعه شخصیت‌های مانا شامل سه فصل «مروری بر زندگانی ابوالقاسم سحاب»، «دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها» و «آثار و مکتوبات» است. در پایان کتاب نیز فهرست آثار و اسناد و تصاویر این شخصیت برجسته جمع‌آوری شده است.

سی‌‌و‌‌چهارمین شخصیت مانا به «ابوالقاسم سحاب» رسید

کتاب ابوالقاسم سحاب (شخصیت‌های مانا-۳۴) در ۱۷۶ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۹۴ هزار تومان در بازار نشر موجود است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«بیگاری کشیدن از اطفال، عدم حس مسئولیت آموزگار و رشوه گرفتن از محصلان از دیگر معایب نظام مکتب‏خانه‏ای بود. همین‏طور بیشتر کار‌های منزل معلم از قبیل آب آوردن، از وظایف محصلان مکتب‌خانه به‌شمار می‌رفت. در موقع استراحت، معلم در وسط مکتب دراز می‏کشید و یکی از شاگردان دستمالی به چوب بسته و با آن معلم را باد می‏زد، معلم تقاضای انعام می‏کرد و این موضوع بر دشواری کار شاگردان می‌افزود و اگر کسی از عهده‌ی آن بر نمی‌آمد، گاهی اخراج هم می‌شد.»

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار