نشست جهاد تبیین با موضوع انتفاضه فلسطین در وزارت علوم برگزار شد

نخستین جلسه جهاد تبیین و روشنگری با موضوع بررسی ابعاد انتفاضه فلسطین با مشارکت بسیج کارکنان و دفتر شاهد و ایثارگران وزارت علوم برگزار شد.
کد خبر: ۶۲۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲ - 28October 2023

نشست جهاد تبیین با موضوع انتفاضه فلسطین در وزارت علوم برگزار شدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، نخستین جلسه جهاد تبیین و روشنگری با موضوع بررسی ابعاد انتفاضه فلسطین با مشارکت بسیج کارکنان و دفتر شاهد و ایثارگران وزارت علوم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام محمد صادق جمالی دبیر ستاد جهاد تبیین امور ایثارگران وزارت علوم به بیان اهمیت جهاد تبیین در مقطع کنونی اشاره کرد و گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، جهاد تبیین فریضه‌ای قطعی و فوری است و لازم است همه‌ی افراد خصوصاً دانشگاهیان در این زمینه فعالانه کنش‌گری اثرگذار داشته باشند.

در ادامه این نشست منوچهر رشادی، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور ایثارگران به بیان سابقه‌ انتفاضه فلسطین و آغاز سکونت یهودیان در این منطقه‌ی ‌راهبردی خاورمیانه اشاره کرد.

رشادی با اشاره با نقش انگلیس در طی سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۴۸ میلادی در زمینه‌سازی و کوچاندن یهودیان از نقاط مختلف دنیا به این منطقه و تغییر در بافت جمعیتی یهودیان فلسطین از زیر ۵ درصد به بیش از ۱۰ درصد، کمک‌های برخی از کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا در تأسیس رژیم منحوس صهیونیستی را مهم ارزیابی کرد.

وی به نقش کشورهای استکباری غربی در سال ۱۹۴۸ میلادی اشاره کرد و از رسمیت دادن به این رژیم در سازمان ملل که زمینه‌ساز تأسیس آن بود انتقاد کرد. نقش امریکا به عنوان نخستین کشوری که اسراییل را به رسمیت شناخت، بخش دیگری از پازل معادلات منطقه‌ای فلسطین در مواجهه با رژیم کودک‌کش صهیونیستی است.

مشاور وزیر در امور ایثارگران تأکید کرد: طبق همان تعهدات و برنامه‌های اولیه که بنا بود از اول ۴۵ درصد از منطقه فلسطین به اضافه قدس دراختیار فلسطینی‌ها باشد، ولی امروز نه آن ۴۵ درصد و نه کل قدس و حتی قدس شرقی نیز در اختیار کامل فلسطینی‌ها نیست.

رشادی به بیان سابقه‌ تشکیل نیروهای جهادی در فلسطین از جمله مجموعه‌ «فتح» به ریاست یاسر عرفات، و سایر مجموعه‌ها از جمله «جهاد اسلامی» و «حماس» در سال ۱۹۸۰ میلادی برای دفاع از ملت فلسطین و تمامیت ارضی آن پرداخت و به بخشی از سوابق مبارزاتی گروهای مبارز فلسطینی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه انتفاضه فلسطین روزی مسلح به سنگ بود و امروز مسلح به موشک شده است، کوتاهی‌های کشورهای عربی در دفاع از مردم مظلوم فلسطین را یادآور شد و به تشریح ابعاد حمله‌های اسراییل به کشورهای عربی از جمله سوریه، لبنان و اردن پرداخت.

رشادی با تأکید بر نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات صلح با اسراییل در طی سال‌های متمادی توسط تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست یاسرعرفات و هم اکنون به ریاست محمود عباس، راهکار اصلی موفقیت فلسطین در مقابل اسراییل را همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، مقاومت کامل و مسلح شدن مبارزان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه بیان کرد.

مشاور وزیر علوم در امور ایثارگران با بررسی ریشه‌های درگیری فلسطین و اسراییل، اشاره‌ای نیز به استراتژی ایران در حمایت از جبهه‌ مقاومت پرداخت.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار