معرفی کتاب؛

«عاشقانه‌هایی برای وطن»

 کتاب «عاشقانه‌هایی برای وطن» بررسی وطن سروده‌ها در شعر «حمید سبزواری» و «محمود درویش» است که به کوشش «آرام لک» نگاشته شده است.
کد خبر: ۶۲۶۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۶ - 04November 2023

«عاشقانه‌های برای وطن»به گزارش خبرنگار  دفاع‌پرس از خرم آباد، کتاب «عاشقانه‌هایی برای وطن»، بررسی وطن سروده‌ها در شعر «حمید سبزواری» و «محمود درویش» است که به کوشش «آرام لک» نگاشته شده است.

این کتاب 50 صفحه ای را انتشارات «هاویر» در سال 1402 با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان به چاپ رساند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

شهادت عالی‌ترین مفهوم شعر انقلاب است و تجلیل از شهیدان به عنوان کسانی که در راه عقیده خویش به جهاد برخاسته و در خون خود غلتیده اند، به عنوان یک فرهنگ اصیل و ماندگار در شعر فارسی سابقه دیرینه ای دارد و در دوره دفاع مقدس  در قالب نیمایی و سپید اشعار زیبایی با این مضامین سروده شده است. نمونه ابیات زیر از حمید سبزواری در سوگ شهیدان رجایی و باهنر.

هر دم از این رهگذر رهگذری می‌رود
وز پی مردان مرد پی سپری می‌رود

عرصه نگردد تهی گر چه ز همسنگران
گه جگری می‌درند، گاه سری می‌رود

راه رجایی به جاست، شور رهایی به پاست
گرچه زنام آوران، ناموری می‌رود

بی هنران را بگو گنج هنر زان ماست
گر چه زملک هنر با هنری می رود

از سبک شعری این شاعران مشخص است که با نگاهی امیدوارانه در هر قالب بیان می‌دارند که کشته شدگان در راه وطن  مرده نیستند بلکه فردا خواهند آمد، بنابراین با برقراری رابطه مفهومی با آیات به زنده بودن شهدا در نزد خدا اشاره دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار