معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد؛

تمرکز مدارس کشور بر ۵ فعالیت پرورشی و فرهنگی

«باقرزاده» با تأکید بر اینکه برنامه فراگیر پرورشی مدرسه بر پایه پنج محور ایمان، امید، نشاط، خردورزی و هویت تدوین شده است، گفت: چند مورد عقب‌ماندگی باعث شد که بعد از ۱۰- ۱۵ سال متوجه شوم که اگر آن کارها را نکرده بودیم اکنون وضعیت آموزش و پرورش بهتر بود که یکی از آن کارها، تربیت نیروی انسانی است.
کد خبر: ۶۲۶۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲ - 30October 2023

تمرکز مدارس کشور بر ۵ فعالیت پرورشی و فرهنگی/ وضعیت ما از نظر آسیب‌های اجتماعی خوب نیستبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، «اصغر باقرزاده» معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش امروز (دوشنبه) در دیدار با آیت‌الله «سید علیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، اظهار داشت: برنامه فراگیر پرورشی مدرسه بر پایه پنج محور ایمان، امید، نشاط، خردورزی و هویت تدوین شده است.

وی با بیان اینکه اولین برنامه در محور ایمان، تقویت نماز است و تا می‌توان باید نمازهای جماعت در مدارس تقویت شود، گفت: برخی مدارس به جهت زمان و دوشیفت بودن یا نداشتن مکان و نمازخانه امکان برپایی نماز جماعت ندارند که در این مدارس باید فعالیت‌های جانبی نماز مثل صحیح‌خوانی نماز، آشنایی با احکام و اذکار نماز و مسائل تقلید را تقویت کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به طرح «یاور نماز» یا «نماز یار» اشاره و تبیین کرد: تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر از خانواده‌های بچه‌ها ثبت نام کردند که «نماز یار» شوند و در تصحیح نماز، یاد دادن احکام و اذکار نماز به مدرسه کمک کنند که رؤسای ادارات قرآن و عترت پس از بررسی‌های لازم به این والدین دسترسی می‌دهند.

باقرزاده به محور امید اشاره و تصریح کرد: تلاش می‌شود دانش‌آموزان در سال تحصیلی حداقل دو روز اردو بروند و در اردو برنامه‌ها و مسائل تربیتی دلنشین‌تر، جذاب‌تر و مؤثرتر است و در محور نشاط نیز دانش‌آموزان حداقل در یک رویداد فرهنگی، هنری، قرآنی، علمی و ورزشی شرکت کنند و نقشی داشته باشند.

وی بیان داشت: چند مورد عقب‌ماندگی باعث شد که بعد از ۱۰ - ۱۵ سال متوجه شوم که اگر آن کارها را نکرده بودیم اکنون وضعیت آموزش و پرورش بهتر بود که یکی از آن کارها، تربیت نیروی انسانی است هم از نظر کمیت هم کیفیت غفلت شد لذا تعداد نیروهایی که لازم بود برای آموزش و پرورش به ویژه برای پرورشی پیش‌بینی نشد و نیروهای موجود نیز رها شدند یا مورد کم‌توجهی قرار گرفتند و انگیزه و دانش آن‌ها افزایش پیدا نکرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: غفلت دیگر مربوط به دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان است که به آن‌ها کار و نقش نسپردیم و این دو اتفاق یعنی بی‌توجهی و نقش نسپردن به بچه‌ها و نیروی انسانی لازم وضعیت ما را به جایی رسانده که به نظر می‌رسد ارتباط ما با دانش‌آموزان، نوجوانان و کودکان به ویژه دختران ضعیف است.

باقرزاده با بیان اینکه وضعیت ما از نظر آسیب‌های اجتماعی خوب نیست و می‌توان به‌سرعت برای بهبودی اوضاع اقدام کرد، عنوان کرد: نتایج اقدامات به‌زودی دیده نمی‌شود و زحمات همکاران در استان‌ها به‌خصوص در این استان کم‌برخوردار در پنج یا شش سال آینده جواب می‌دهد.

وی با اشاره به ویژه برنامه پرسش و پاسخ و خردورزی در مدارس اشاره کرد و گفت: مدیران مدارس تلاش کنند حداقل یک بار جلسه گفت‌وگو و پرسش و پاسخ جدی برای دانش‌آموزان برگزار شود و تاکنون بیش از ۲۰ هزار سؤال دانش‌آموزان را جمع‌آوری کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه حدود چهار هزار کارشناس که اغلب آن‌ها روحانیون هستند برای پاسخگویی به سؤالات دانش‌آموزان اعلام آمادگی کردند، اضافه کرد: چند روز پیش رسانه‌های معاند با نظام از قول من گفتند که بچه‌ها را اجبار می‌کنند صوت نمازشان را بفرستند تا ما تصحیح کنیم در حالی که این امکان در جمهوری اسلامی اولین بار به وجود آمده تا در سامانه هر کسی نمازش را بخواند و صوت آن را ارسال کند تا کارشناس مربوطه نظر دهد و برگرداند لذا هیچ اجبار و امتیاز خاصی برای این کار در نظر گرفته نشده است.

باقرزاده به وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره و توضیح داد: سالانه بین ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر خروجی آموزش و پرورش است که بازنشسته می‌شوند در ۱۰ سال گذشته، سال‌های اول پنج یا شش هزار نفر و سال‌های اخیر حدود ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان که مهم‌ترین راه تأمین و تربیت نیروی انسانی است، جذب شدند، طبیعی است در آغاز سال تحصیلی کمبود نیرو داشته باشیم و مجبور شویم آزمون استخدامی برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های مقام عالی وزارت و موافقت رئیس‌جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزایش پیدا کرد و اکنون به ۳۰ هزار نفر رسیده که هنوز برای افزایش جا دارد ولی مکان و استاد ندارد لذا اگر ظرفیت این دانشگاه تا ۵۰ هزار نفر افزایش یابد در سه چهار سال آینده تأمین نیروی آموزش و پرورش به مرحله تعادل می‌رسد و کمبوها از بین می‌رود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تدبیر دوم در حوزه نیروی انسانی روش تأمین از طریق آزمون استخدامی است و هر سال تا صدور مجوز و مراحل بعدی انجام شود به اول مهر نمی‌رسد لذا با دستور رئیس‌جمهور جذب مورد نیاز سال آینده بهمن و اسفند امسال انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار