در اجلاس امنیتی شیانگ شان چین؛

سرلشکر صفوی: لزوم حمایت جهانی از مردم مظلوم غزه/ فرماندهی نسل‌کشی در غزه بر عهده آمریکاست

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در اجلاس امنیتی شیانگ شان چین از نمایندگان ۹۰ کشور جهان خواست برای حمایت از مردم مظلوم غزه اقدام کنند.
کد خبر: ۶۲۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ - 31October 2023

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در دهمین اجلاس بین‌المللی شیانگ شان پکن که با حضور وزرای دفاع، فرماندهان نظامی و پژوهشگران بیش از ۹۰ کشور جهان در حال برگزاری است، اظهار داشت: این اجلاس امنیتی در حالی برگزار می‌شود که جهانیان شاهد ناامنی‌ها، نسل‌کشی‌ها، کودک‌کشی‌ها و جنایت ضد بشری در منطقه حساس غرب آسیا و فلسطین اشغالی و غزه مظلوم هستند.

سرلشکر صفوی افزود: دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، برای توقف این جنایت‌های غیرقابل تصور و تخریب صد‌ها خانه و بیمارستان و به شهادت رساندن و مجروح کردن چندین هزار نفر در چند روز گذشته و قطع آب، برق، سوخت، دارو و غذا برای مردم غیرنظامی غزه، ناتوان هستند.

سرلشکر صفوی

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا از وزرای دفاع، فرماندهان نظامی و هیئت‌های حاضر در این اجلاسیه خواست با محکوم کردن جنایت‌ها و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، برای مقابله با جنایات رژیم اشغالگر قدس و جلوگیری از قطع آب، برق، سوخت و دارو و ارسال کمک‌های فوری اقدام کنند.

فرماندهی سیاسی، نظامی نسل‌کشی در غزه بر عهده آمریکاست
وی تأکید کرد: فرماندهی سیاسی، نظامی و رسانه‌ای این کشتار عظیم و نسل‌کشی در اختیار یک دولت مستکبر به نام ایالات متحده آمریکاست.

سرلشکر صفوی در بخش دیگری از سخنان خود به شواهدی پرداخت که گویای بروز و ظهور گسل‌های فعال ژئواستراتژیک جهانی و منطقه‌ای است.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در تشریح و برشماری این علائم و شواهد خاطرنشان ساخت: شکست هژمون‌سازی قدرت و یکجانبه‌گرایی ایالات متحده آمریکا پس از اتخاذ استراتژی غلط لشکرکشی و اشغال نظامی ۲۰ ساله افغانستان و عراق از سال ۲۰۰۱ میلادی تا ۲۰۲۲ میلادی و عدم دستیابی به اهداف سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی و خروج اضطراری از افغانستان با هزینه کردن بیش از هفت تریلیون دلار و کشته و زخمی شدن چند هزار نفر از نیرو‌های نظامی آمریکا و متحدانش و کشته و زخمی کردن چندین هزار نفر از مردم بی‌گناه افغانستان و عراق و فرار و مهاجرت چند میلیون نفر به ایران و پاکستان و سایر کشور‌ها از جمله این نشانه‌هاست.

وی شکست گروه تروریستی داعش در سرنگون کردن حکومت‌های انتخابی سوریه و عراق پس از سال‌ها ایجاد رعب و وحشت و کشتار وحشیانه مردم بی‌گناه و تخریب شهر‌های سوریه و عراق که هرکدام از این کشور‌ها برای بازسازی احتیاج به چند میلیارد دلار دارند را از دیگر نشانه‌ها و علائم گسل ژئواستراتژیک جهان دانست.

سرلشکر صفوی با اشاره به تلاش سیاسی و اطلاعاتی آمریکا و اتحادیه اروپا برای توسعه قلمروی ژئواستراتژیکی ناتو به مرز‌های غربی فدراسیون روسیه و به طور خاص در اوکراین و تهدید امنیت ملی فدراسیون روسیه، تصریح کرد: حمله نظامی فدراسیون روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی به عنوان واکنش دفاعی، بزرگ‌ترین حمله نظامی متعارف پس از جنگ جهانی دوم در مرز‌های اروپا بوده و الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه و اینکه ایالات متحده آمریکا و ناتو نتوانستند و یا نخواستند که به صورت مستقیم در حوزه نظامی با روسیه درگیر شوند، نشان‌دهنده تغییر و تحولات بزرگی است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: کما اینکه همین اتفاق در شبه جزیره کریمه مارس ۲۰۱۴ و پیوستن سرزمین آن با همه‌پرسی ۱۶ مارس ۲۰۱۴ و آرای اکثریت شرکت‌کنندگان به فدراسیون روسیه اتفاق افتاد.

سه دهه مشغول شدن آمریکا به غرب آسیا موجب قدرت‌گیری چین شد
وی با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا طی بیش از سه دهه گذشته در مسائل ایران، سال ۱۹۹۱ میلادی و بیرون کردن اشغالگران بعثی عراق از کویت و درگیری ۲۰ ساله در افغانستان و عراق و سوریه، مشغول مسائل غرب آسیا شد، خاطرنشان ساخت: این موضوع موجب رشد و قدرت‌گیری و رشد خارق‌العاده اقتصادی چین شد و افزایش تولید ناخالص داخلی و رساندن به مقام دومین تولیدکننده ناخالص داخلی در جهان، فرصت انسجام سیاسی، نظامی و پیشرفت اقتصادی را برای این کشور فراهم کرد.

سرلشکر صفوی خاطرنشان ساخت: این در حالی است که ایران هزینه‌های فراوانی برای مهاجران افغانستانی در ایران و درگیری نظامی با گروه‌‎ تروریستی داعش و شکست آن‌ها در سوریه و عراق و شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از مدافعان حرم و سرانجام شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با فرمان رئیس جمهور تروریست آمریکا (ترامپ) پرداخت کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: در جهان امروز در چارچوب رقابت استراتژی‌های بحری و بری قدرت‌های بزرگ و در مقیاس کروی دو گسل بزرگ‌تر ژئواستراتژیک در غرب و شرق اوراسیا فعال است که احتمالاً سرچشمه سیاست‌های کنونی قدرت‌هاست که این گسل‌ها امنیت جهانی و قاره‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سرلشکر صفوی

وی در تشریح گسل ژئواستراتژیک غربی گفت: گسل ژئواستراتژیک غربی به مراتب آشوب‌زده‌تر و بحرانی‌تر از گسل شرقی است. بازیگران استراتژیک این گسل آمریکا و اروپا به عنوان قدرت‌های بحری با پشتوانه سازمان آتلانتیک شمالی ناتو در مقابل قدرت برّی فدراسیون روسیه در حال کشمکش و رقابت و فرآیند قلمروسازی و گسترش فضا از طریق سلطه و گسترش قدرت کنترل و حوزه نفوذ در فضا‌های جغرافیایی روسیه و تهدید مسکو و امنیت ملی روسیه با تسلط بر اوکراین و الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا و احتمالاً ناتو فعالیت می‌کنند.

سرلشکر صفوی افزود: محدوده جغرافیای این گسل از دریای بارنتز در اقیانوس منجمد شمالی و شرق فنلاند شروع می‌شود تا کشور‌های جداشده از شوروی سابق و پیوسته به ناتو تا دریای سیاه و دریای مدیترانه و شمال آفریقا و دریای سرخ و اقیانوس هند و با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو تعداد کشور‌های عضو به ۳۰ کشور رسیده است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در تحلیل گسل ژئواستراتژیک شرقی بیان کرد: این گسل میان ایالات متحده آمریکا و دولت‌های همسو در شرق آسیا و اقیانوس آرام و متحدان استراتژی بحری آمریکا برای محاصره اقتصادی چین و تسلط و کنترل تجارت دریایی شرق به غرب شکل گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: چین و روسیه به عنوان بزرگ‌ترین قدرت‌های برّی برای خروج از این چالش و شکستن محاصره و نائل آمدن به انبساط فضایی و توسعه تجارت و اقتصاد و حتی توسعه سیاسی با تمام قوا به مقابله برخاسته‌اند.

سردار صفوی سومین گسل ژئواستراتژیک را گسل مدیترانه تا غرب آسیا دانست و افزود: آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از کشور‌های غربی در یک طرح استراتژیک در شرق مدیترانه و در سرزمین فلسطین یک رژیم جعلی از سال ۱۹۴۸ میلادی ایجاد کرده‌اند که طی ۷۵ سال گذشته منشأ جنگ‌ها و کشمکش‌ها و ناامنی‌های گسترده شده که هم‌اکنون هم شاهد آن هستیم.

دستیار فرمانده معظم کل قوا افزود: اگرچه این گسل منطقه‌ای است، ولیکن افکار عمومی ملت‌های جهان اسلام و برخی از کشور‌های عربی و اسلامی و افکار عمومی آزادی‌خواهان جهان را متوجه این گسل کرده است و کشور‌ها و دولت‌های مستقل و جبهه مقاومت مردمی از دفاع مشروع فلسطینی‌ها از سرزمینشان حمایت می‌کنند و خواستار توقف این جنگ و رساندن کمک‌های همه‌جانبه به مردم مظلوم فلسطین هستند.

سرلشکر صفوی در جمع بندی این بخش از سخنان خود با تأکید بر اینکه غرب به مفهوم آمریکا و ناتو سرچشمه سیاست‌های کنونی تنش و بحران‌های امنیتی این سه گسل در قالب جنگ ترکیبی هستند، تصریح کرد: عاقلانه و منطقی است که چین، روسیه، ایران و سایر کشور‌ها و دولت‌های همفکر در قاره آسیا بر اساس فهم مشترک از تهدیدات و برای رسیدن به امنیت مشترک و صلح پایدار و منافع مشترک در قالب تقویت سازمان همکاری‌های شانگهای، روابط همه‌جانبه خودشان را افزایش دهند.

ایجاد نظم امنیتی جدید در قاره آسیا با پیوند سازمان همکاری‌های شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا
وی در بخش پایانی سخنان خود و در بیان پیشنهاداتی در جهت امنیت مشترک و صلح پایدار گفت: دولت‌ها و کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای بر اساس اهداف این سازمان برای ارتقاء سازمان همکاری شانگهای و بریکس، از یک کنشگر صرف و قاعده‌پذیر در نهاد‌های بین‌المللی به یک کنشگر قاعده‌گذار تبدیل شوند و رویکرد فعالانه در مسائل امنیتی و پی‌ریزی تدریجی نظم امنیتی جدید در قاره آسیا و یا اوراسیا اتخاذ کنند.

سرلشکر صفوی افزود: این فرایند بر اساس تفاهم نسبت به تهدیدات مشترک و منافع مشترک با هدف دستیابی به امنیت مشترک و صلح پایدار در آسیا و اوراسیا امکان تحقق دارد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: سازمان همکاری شانگهای و دولت‌های مستقل جهت مقابله با یکجانبه‌گرایی ایالات متحده از جمله استفاده از ابزار تحریم برای مقاصد سیاسی از جمله تغییر نظام‌های مشروع در نظام بین‌الملل و حذف دلار از معادلات اقتصادی و تجاری اقدام کنند.

وی با تأکید بر ضرورت همگرایی همه اعضاء شرکت‌کننده این اجلاس بین‌المللی و به‌طور خاص کشور‌های عضو شانگهای برای مقابله با تروریسم، گفت: به همه رؤسا و مسئولان و فرماندهان و نخبگان حاضر در این اجلاس بین‌المللی پیشنهاد می‌کنم که  با اتکا به اصل احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشور‌ها و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها به طور آشکار با آمریکا و دیگر کشور‌های ناقض این اصول مقابله کنند.

سرلشکر صفوی افزود: برای رسیدن به امنیت مشترک و صلح پایدار در مقیاس جهانی و منطقه‌ای پیشنهاد می‌کنم که به اعضای تصمیم‌ساز یا تصمیم‌گیر حاضر در این اجلاسیه به رهبران سیاسی خود تأکید کنند به انتخاب مردم کشور‌ها در خصوص نظام سیاسی، اجتماعی خودشان و سازوکار‌های توسعه‌ی کشور‌ها احترام بگذارند و با قدرت‌های سلطه‌گر جهت استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری، تحریم‌ها و فشار‌های بین‌المللی برای تغییر نظام‌های سیاسی منتخب مردم مخالفت کنند.

سرلشکر صفویدیدار سرلشکر صفوی با وزیر دفاع بلاروس و معاون صلیب سرخ جهانی
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا همچنین در حاشیه برگزاری دهمین اجلاس بین‌المللی شیانگ شان چین، با وزیر دفاع بلاروس و قائم‌مقام صلیب سرخ جهانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در دیدار با «ویکتور خرنین» وزیر دفاع بلاروس درباره مسائل مربوط به همکاری نظامی دوجانبه، تحولات جهانی از جمله جنگ روسیه و اوکراین، جنایات و نسل کشی رژیم صهیونستی در غزه گفت‌وگو کرد.

سرلشکر صفوی همچنین با معاون صلیب سرخ جهانی ضمن تمجید از مواضع انسان‌دوستانه صلیب سرخ نسبت به مظلومیت مردم غزه، خواستار اقدام عملی جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از قطع آب، برق، سوخت و دارو و ارسال کمک‌های فوری به غزه شد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا جنایت‌های رژیم صهیونیستی را مصداق بارز نسل‌کشی دانست و سکوت مجامع اروپایی نسبت به این فاجعه انسانی را دردآور و غیرقابل قبول توصیف کرد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار