استاندار خراسان رضوی:

گسترش حاشیه شهر در شرق مشهد باید اصلاح شود

«نظری» گفت: با توجه به توسعه شهر مشهد در شرق، حاشیه شهر بیشتر به آن سمت سوق داده شده که مسئولان و صاحبان نظران باید به این موضوع بپردازند تا حاشیه شهر اصلاح شود.
کد خبر: ۶۲۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲ - 03November 2023

گسترش حاشیه شهر در شرق مشهد باید اصلاح شودبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «یعقوبعلی نظری» استاندار خراسان رضوی در اختتامیه شصت‌ و نهمین نشست مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها که در تالار شهر برگزار شد، اظهار داشت: یاد و نام شهدای حماس و غزه و همه کسانی که در خط مقدم مقابله و مبارزه با باطل و دنیای استکبار قرار گرفتند و با صبر، مقاومت و مبارزه خود از حق در حال دفاع هستند.

وی با اشاره به اینکه مشهد پایتخت معنوی ایران اسلامی است، افزود: همه اتفاقاتی که می‌افتد و تصمیم‌گیری‌هایی که به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به سرانجام می‌‌رسد، به نوعی همه شریک هستند، هر کجا دل در آنجا باشد همه در تصمیمات و اقدامات و در آن فضا نیز شریک هستند؛ بر همین اساس از نظر ما بسیار مهم است با این اتصالات دلی، قلبی و اعتقادی و معنوی کمک شود این شهر همان گونه که همه می‌خواهند و در شأن این شهر و فلسفه وجودی این شهر است، محقق شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در مشهد چهار مسئله اصلی وجود دارد که باید در این گفت‌وگوها و تبادل نظرات به آن رسیدگی کرد، ادامه داد: باید شورای و شهرداری شهر مشهد و به صورت عام همه مسئولانی استانی کمک کنند تا بتوانیم از زائران میزبانی کنیم.

وی با بیان اینکه مسئله و مشکل اول در مشهد حوزه شهرسازی این کلانشهر است، ادامه داد: در گسترش سطحی، ارتفاعی، معماری و معابر به نظر می‌رسد در اتصال فرهنگ رضوی و از دریچه وجودی این شهر لازم است، کمک شود تا در مسیر اصلاح قرار گیرد. گسترش سطحی مشهد نسبت به نقطه کانونی که بارگاه امام رضا (ع) است، درست و دقیق نیست و این موضوع به‌عنوان مسئله جدی محسوب می‌شود. مشهد متعلق به امام رضا (ع) و بارگاه اوست و دارای نقطه کانونی و مرکزی است.

نظری با اشاره به اینکه مسئله دوم حاشیه شهر است، گفت: شاید مشهد بزرگترین حاشیه شهر را در بین شهرها را داراست، لذا باید مسئله حاشیه شهر حل شود. کمک همه صاحبان نظر و صاحبان عمل در گرو این شهر است. در هر نقطه‌ای، نسبت به این اتفاقات از جمله حاشیه شهرها حساسیت دارد و باید برطرف شود. در مشهد در حد علا مسائل و مشکلات باید مورد نظر قرار بگیرد و به آن‌ها پرداخته شود.

وی با اشاره به مسئله سوم که ورود زائران به مشهد است، ادامه داد: امروز از نظر اقامت، حمل و نقل و سایر خدمات شهری مشکلاتی را در مشهد داریم برای دسترسی زائران در اسرع وقت، با سهولت ارزان و آرام به بارگاه امام رضا (ع) باید برای مجاور و زائران تدبیر کرد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: وقتی که ما مواجه هستیم با مقاطع اوج زائران مشکلات زیادی از جمله اقامت رخ می‌دهد.تخت‌های رسمی در مشهد حداکثر ۱۲۰ هزار تخت است که نسبت به ورود زائران این چه نسبتی است؟ تا کی بنا است که مسکن و اقامت‌های اضطراری و موقت داشته باشیم این موضوعی است که در سطح ملی باید اتخاذ تدبیر شود.

نظری ادامه داد: مسئله چهارم که مهم است وسایل نقلیه برای رفت و آمد زائران است و باید ظرفیت وسایل حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی را افزایش دهیم. این مسئله به صورت مشترک در دستور کار شوراها و سطح ملی به صورت جدی مورد نظر و توجه قرار گیرد. امروز نگاه و ایده این است و تلاش می‌کنیم زمینه تحقق را مهیا شود.

وی گفت: توسعه مشهد به سمت شرق است و حاشیه شهر بیشتر به آن سمت سوق داده شده است و باید مسئولان و صاحبان طرح که اشراف دارند به موضوعات آن رسیدگی کنند و حاشیه شهر اصلاح شود. امکان و ظرفیت اقامت زائران را به صورت گسترده فراهم شود تا تشرف به حرم در حد یک ربع تا بیست دقیقه باشد. حمل و نقل باید سریعتر انجام شود، این‌ها موضوعاتی است که با گفت‌و‌گوها در حال بررسی است.

استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: اگر تاکید بر آن است تا آزادراه حرم تا حرم به سرعت حل شود برای آن است که ۸۵ درصد زائران از راه‌های زمینی استفاده می‌کنند و ظرفیت حمل و نقل هوایی با توجه به عدد شیعیان در دنیا است قطعا ظرفیت حمل و نقل پاسخگو است. امیدواریم در این نشست‌ها و تبادل نظرات برای مشهد و همه کشور همه زمینه‌های به خوبی فراهم شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار