در جلسه هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی با حضور وزیر ارشاد مطرح شد؛

بازگشت قطار فرهنگ و ارشاد به ریل/ ۳۲ درصد چارت اداره‌کل ارشاد خراسان جنوبی بلاتصدی است

«فرخنده» گفت: استان خراسان جنوبی در جذب منابع انسانی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به طوری که ۳۲ درصد چارت سازمانی آن خالی است.
کد خبر: ۶۲۷۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹ - 03November 2023

۳۲ درصد چارت اداره‌کل ارشاد خراسان جنوبی بلاتصدی است/ بازگشت قطار فرهنگ و ارشاد به ریلبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی امروز(جمعه) در جلسه هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی استان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی در بین ۳۱ استان کشور موفق شد رتبه دوم عملکرد در شاخص‌های عمومی و اختصاصی را کسب کند.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی بسیار خاص، علمی، متدین و مردم ولایی و ارزشی دارد، بیان داشت: این استان علاوه بر آثار ثبت ملی فراوان، ۹ اثر ثبت جهانی در شش گروه دارد که این گنجینه‌ها و مساجد تاریخی نشان‌دهنده غنای فرهنگی این استان است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۴ روستا در سطح کشور در جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب برتر شده‌اند که دو روستا متعلق به خراسان جنوبی است، تصریح کرد: این استان از لحاظ زیرساخت‌ها از جمله استان‌های کم‌برخوردار است اما در مسائل و اعتقادات دینی از استان‌های برخوردار هستیم.

قناعت اعلام کرد: خراسان جنوبی در نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف انقلاب و نظام اسلامی همواره رتبه‌های برتر را داشته است و در زمینه درصد مشارکت انتخابات نیز در رتبه اول یا دوم کشور بوده است.

وی با اشاره به وجود مشکلات اعتباری و زیرساختی در استان خواستار همکاری در صدور مجوز هنرستان هنرهای زیبای پسران و احداث ساختمان برای دختران و پسران شد و افزود: در خصوص جذب منابع انسانی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی وضعیت مناسبی نداریم که زیبنده این استان فرهیخته نیست و ۳۲ درصد چارت سازمانی آن خالی است.

بازگشت قطار فرهنگ و ارشاد به ریل

«سلمان اسحاقی» رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی نیز در این جلسه، اظهار داشت: یکی از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب در بحث فرهنگ این بود که این جایگاه به دست شخصیتی قرار بگیرد که در شأن فرهنگ و ارشاد و دور از سیاست باشد که متأسفانه در دولت گذشته به خاطر نگاه‌های سیاست شاهد این بودیم که آسیب فراوانی به بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی زد.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر قطار فرهنگ و ارشاد که از ریل خارج شده بود به ریل برمی‌گردد و با سرعتی شایسته به مسیر خودش یعنی آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت می‌کند، افزود: حوزه اقتصاد و معیشت، ورزش، جوانان همه مهم است اما صیانت و حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای این استان مهم‌تر است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه خراسان جنوبی در فتنه‌های اخیر سربلند بیرون آمد و هیچ‌گاه درگیر حواشی و اغتشاشات نشد، بیان داشت: معرفی چهره نخبگان، فرهیختگان و ماندگار استان‌ها از ضرورت‌ها است و همچنین معرفی شهدا می‌تواند سرمایه اجتماعی جبهه مقاومت را تقویت کند.

اجرای طرح «رواق» در راستای «جهاد تبیین»

«مجتبی حسین‌پور» دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز عرصه تبیین را مهم‌ترین عرصه‌ای دانست که به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید به آن ورود پیدا کنیم و اظهار داشت: بعد از فرمان «جهاد تبیین» ایشان در قشرهای مختلف به تبیین‌گری پرداخته‌ایم و یک طرح اصلی در حوزه دانش‌آموزی با عنوان «رواق» در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی بیان داشت: این کار ابتکاری است و برای حدود ۸۰۰ دانش‌آموز فعالیت‌های تبیینی خواهیم داشت که زیر نظر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مدیریت می‌شود و هیچ بودجه و اعتباری برای این طرح پیش‌بینی نشده و در قالب قرارگاه شهید «آوینی» ارسال کردیم اما هنوز به جایی نرسیده و نیازمند تأمین اعتبار است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان جنوبی بر ضرورت حمایت از طرح‌های بصیرت‌افزا و تربیت کادرهای انقلابی تأکید کرد و گفت: در خراسان جنوبی مهم‌ترین دغدغه بحث «تبیین» است و این استان در اغتشاشات سال گذشته نشان داد که بُن مایه آن بیشتر از این مباحث است و خیلی درگیر اغتشاشات نبود.

بیرجند؛ محروم از اداره فرهنگ و ارشاد

«علی فاضلی‌فرد» فرماندار بیرجند نیز اظهار داشت: خراسان جنوبی در حوزه سخت‌افزاری و ابزار فرهنگی ضعیف است و تنها پروژه تالار شهر استان زیر 10 درصد پیشرفت فیزیکی سال‌ها رها شده که با وجود عنایت سفر وزیر فرهنگ و ارشاد به استان، امیدواریم این بخش سخت افزاری جبران شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی استانی با فرهنگی غنی و مردمانی سخت‌کوش و علمای فرهیخته است، بیان داشت: یک سوم جمعیت استان خراسان جنوبی در مرکز استان (بیرجند) است اما در بیرجند  اداره فرهنگ و ارشاد نداریم و بسیاری از امورات فرهنگی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار