جزئیات هفتمین «کنگره زنان عاشورایی» تشریح شد؛

مستشارنظامی: ۷۰۰ شعر به دبیرخانه کنگره زنان عاشورایی رسید/ زنجان میزبان اختتامیه است

دبیر علمی هفتمین کنگره شعر زنان عاشورایی با بیان اینکه ۷۰۰ شعر به دبیرخانه این کنگره رسیده است که ۱۶ برگزیده خواهد داشت، گفت: بعد از تهران، مشهد و شیراز، اختتامیه هفتمین کنگره شعر زنان عاشورایی در زنجان برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۶۲۸۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴ - 05November 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری هفتمین «کنگره زنان عاشورایی» با حضور علیرضا قزوه رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود صداوسیما؛ نغمه مستشارنظامی، دبیر علمی و فرح‌روز فتاحی رئیس جشنواره در مرکز شعر، موسیقی و سرود صداوسیما برگزار شد. 

در ابتدا، علیرضا قزوه با بیان اینکه افتخار می‌کنیم طی مدت فعالیت در این مرکز از جشنواره زنان عاشورایی میزبانی و حمایت می‌کنیم، گفت: امسال دبیر علمی کنگره زنان عاشورایی سرکار خانم نغمه مستشارنظامی است و ولی‌الله کلامی دبیر اجرایی این کنگره است که این برنامه‌های آن در حسینیه اعظم زنجان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال تعداد زیادی از شاعران در کنگره شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: آثار رسیده به دبیرخانه در دور مرحله داوری شده است و کتاب «بانوی نخستین» چاپ شده است که تلاش خیلی خوبی است. معتقدم هر جشنواره‌ای بتواند اثرمحور باشد و کتابی از خودش به‌یادگار بگذارد به رسالت خودش عمل کرده است لذا کتاب امسال کنگره زنان عاشورایی درباره حضرت خدیجه کبری(س) است که تاکنون کتاب مستقلی درباره ایشان کار نشده بود.

رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود صداوسیما درباره مهمانان خارجی این کنگره عنوان کرد: هفتمین کنگره شعر زنان عاشورایی در زنجان برپا خواهد شد و ما کمک کردیم شاعران مختلفی را دعوت کنیم که تاکنون حضور شاعرانی از هند، پاکستان و تاجیکستان را قطعی کرده‌ایم تا چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه در حسینه اعظم زنجان حضور داشته باشند. 

فتاحی: حضرت خدیجه (س) بخش ویژه کنگره شعر زنان عاشورایی
در ادامه، فرح‌روز فتاحی رئیس جشنواره یاد و خاطره تمام شهدای غزه و زنان مظلوم فلسطینی را گرامی‌ داشت و با بیان اینکه امسال در بخشی از جشنواره به شهدای غزه خواهیم پرداخت، گفت: بنیاد آیه‌های ایثار با تلاش جمعی از زنان ایثارگر از سال ۱۳۸۰ با محوریت زنان و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در راستای ترویج فرهنگ ایثار فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. 

وی با بیان اینکه تاکنون در این مرکز بیش از ۱۲۰ کتاب چاپ شده است، تصریح کرد: «پیک افتخار» یکی از فعالیت‌های این مرکز در حوزه سیره شهدا بود خلاصه‌ی سیره شهدا را جمع‌آوری می‌کردیم و با هدف استفاده در اماکن عمومی تدوین شد و تاکنون ۶۴ عنوان آن‌ها که هرکدام ۱۰ هزار تیراژ داشت، چاپ شده است.

هفتمین «کنگره زنان عاشورایی» خاطرنشان کرد: کنگره‌های شعر زنان عاشورایی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را شش دوره برگزار کرده‌ایم که هر دوره یک بخش ویژه داشته است و امسال بخش ویژه آن مربوط به حضرت خدیجه (س) است.

فرح‌روز با تاکید براینکه فعالیت دیگر ما در زمینه فیلم است، تصریح کرد: در عرصه سینما درخصوص زنان خیلی کار مهمی درباره ایثارگری زنان و نقش‌آفرینی آن‌ها در پشت جبهه صورت نگرفته است درحالی که اتفاقات زیادی در این زمینه وجود داشته است و رهبر انقلاب تاکید داشتند باید برای این کار ۱۰۰ سال فعالیت مستمر صورت بگیرد لذا جشنواره فیلم کوثر که پنج دوره برگزار شده است و یکی از رویدادهای سینمایی است که مقدمات ششمین دوره آن را انجام می‌دهیم.

مستشارنظامی: ۷۰۰ شعر به دبیرخانه کنگره زنان عاشورایی رسید

در ادامه، نغمه مستشارنظامی با بیان اینکه در آستانه هفتمین دوره کنگره زنان ایثارگر و عاشورایی هستیم، تصریح کرد: تهران، مشهد و شیراز تاکنون میزبان این کنگره بوده‌اند و دور هفتم آن را در استان زنجام برگزار خواهیم کرد. 

وی به آثار ارسال شده به دبیرخانه کنگره پردخت و گفت: در مجموع ۷۰۰ شعر به دبیرخانه کنگره رسیده است؛ که ۴۸۳ اثر در بخش اصلی؛ ۹۳ اثر در بخش ویژه؛ ۸۱ شعر کودک و ۴۳ شعر به زبان‌های عربی، انگلیسی و گویش‌های محلی بوده است.

دبیر علمی کنگره زنان عاشورایی درباره رویدادهای جنبی این کنگره گفت: روز اول کنگره را با برگزاری یک شب شعر به همت شاعران کودک و نوجوان خواهیم داشت؛ پیش از این کنگره یک شب شعر مجازی با موضوع زنان غزه برگزار کرده است. حاصل این کنگره یک کتاب به اسم «بانوی نخستین» خواهد بود که انتشارات شاعران فارسی ‌زبان آن را چاپ کرده است.

مستشارنظامی با بیان اینکه در آستانه سالروز وفات ابوالقاسم حسینجانی برنامه گرامی‌داشتی را از این شاعر برگزار خواهیم کرد، گفت: شاعرانی از هند، پاکستان و تاجیکستان و شاعر از لبنان و چهره‌های ادبی معاصر در این کنگره حضور خواهند داشت. از ویژگی‌های کنگره تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم است که امسال نیز انجام خواهد شد. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار