حجت‌الاسلام رئیسی در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه مشترک ایران و تاجیکستان؛

اشتراکات میان ایران و تاجیکستان زمینه مناسبی برای گسترش روابط است

رئیس‌ جمهور گفت: اشتراکات متعدد و سوابق دیرینه تاریخی، دینی، فرهنگی و تمدنی میان ایران و تاجیکستان زمینه مناسبی برای گسترش روابط در همه ابعاد است.
کد خبر: ۶۲۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵ - 08November 2023

اشتراکات میان ایران و تاجیکستان زمینه مناسبی برای گسترش روابط استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهور بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در جریان سفر به تاجیکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، اشتراکات متعدد و سوابق دیرینه تاریخی، دینی، فرهنگی و تمدنی میان ایران و تاجیکستان را زمینه مناسبی برای گسترش روابط در همه ابعاد دانست و اظهار داشت: در دو سال گذشته قدم‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور برداشته شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

حجت‌الاسلام رئیسی هدف‌گذاری برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور در قدم اول تا سطح ۵۰۰ میلیون دلار را کاملاً امکان‌پذیر دانست و افزود: با توجه به زمینه‌های مختلف همکاری در بخش نفت، گاز، آب، صدور خدمات فنی و مهندسی و داروسازی دستیابی به این هدف در دسترس است.

رئیس جمهور نگاه دو کشور به مسائل جهان را دارای اشتراکات فراوان برشمرد و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم امروز ظلم و جنایات بی‌سابقه علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در غزه است که در این زمینه ما به عنوان دو کشور مسلمان موظف به تلاش برای خاتمه دادن به این ظلم تاریخی هستیم.

وی کمک به برقراری امنیت کامل در افغانستان و مبارزه با پدیده‌های مخربی همچون تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته را از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور دانست.

در این نشست «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز توسعه همه جانبه روابط دو کشور به خصوص در بخش معدن، سلامت، کشاورزی، تأسیس شرکت‌های فناوری و صنعتی، نیروگاه‌های برق آبی، اکتشاف و استخراج نفت و گاز و همکاری‌های فرهنگی و علم و فناوری را ضروری دانست.

وی رئیس‌جمهور تاجیکستان در ادامه وضعیت کنونی فلسطین و کشتار هزاران انسان به‌ویژه زنان و کودکان مظلوم و بی‌گناه غزه را به‌شدت محکوم و بر ضرورت تلاش برای برقراری آتش‌بس فراگیر در غزه تاکید کرد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان با اشاره به دیدگاه‌های نزدیک و مشترک دو کشور در مسائل مختلف بین‌المللی خاطرنشان کرد: باید برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و همچنین فرصت عضویت مشترک دو کشور در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر تلاش کنیم.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار