هدف گیری رسانه‌های بیگانه نشان از خشاب خالی آنهاست!

علیرضا داودی کارشناس و تحلیلگر ارشد گفت: دلیل هدف گیری رسانه‌های بیگانه، مشت خالی آنهاست و این به معنای فعال شدن صد در صد ظرفیت رسانه‌ای است در نتیجه آن‌ها یا میدان را از دست داده اند و یا در حال از دست دادن میدان هستند.
کد خبر: ۶۲۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵ - 09November 2023

هدف گیری رسانه‌های بیگانه نشان از خشاب خالی آنهاست!به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، برنامه امواج شبهه رادیو گفت‌وگو در گفت‌وگو با محمدعلی گودرزی (کارشناس و فعال رسانه) و دکتر علیرضا داودی (کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه) به بررسی راهبرد‌های رسانه‌های بیگانه در زمینه‌ی خطا‌های محاسباتی تا خلا‌های تصمیم گیری پرداخت.

بازآرایشی محیط با هدف فراموش شدن واقعیت از ذهن مخاطب

دکتر علیرضا داودی کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه در پاسخ به این سوال که چه قواعد تکرارپذیری را می‌توان به عنوان یک مدل زنده در خصوص ارتباط میان رسانه و میدان و خطا‌ها ذکرکنیم، گفت: معمولا رسانه‌های بیگانه در مجموع اتفاقاتی که رخ می‌دهد، سه پیک دارند. پیک اول زمانی است که می‌خواهند موضوعی را شروع کنند تا به مخاطب اثبات کنند که هم مسلط بر موضوع هستند و هم اشراف بر اطلاعات دارند. این پیک برای آن‌ها حکم شتاب دهنده را دارد. در پیک دوم رسانه‌های بیگانه به معکوس سازی آنچکه در میدان اتفاق افتاده، می‌پردازند که معمولا دو حالت پیدا می‌کند اگر مسئله اجتماعی، سیاسی باشد بی بی سی هد ماجرا می‌شود. اگر مسئله امنیتی، اقتصادی باشد، اینترنشنال و من و تو ماجرا را دست می‌گیرد و اگر مسئله نظامی، امنیتی با تبعات سیاسی داشته باشد، میان این شبکه‌ها نوسان خواهد داشت. در این پیک به دلیل اینکه میدان لزوما دست رسانه‌های بیگانه نیست با تاخیر تولید محتوا روبه رو هستند.

وی اضافه کرد: در پیک سوم که مرحله بسیار پیچیده‌ای است معمولا به سمت ترکیب مفاهیم می‌روند که اصطلاحا می‌گویم قوسی ایجاد می‌شود که ما همیشه بالای آن قوس را می‌بینیم در صورتیکه اصل آن به پیچ و مهره‌های زیرین آن برمی گردد و معمولا کاشت‌های موضوعی است که از قبل انجام داده‌اند، یا باید از آن کاشت‌ها حمایت و حفاظت کنند یا مجبورند که کاشت‌ها را تغییر دهند. اسرائیل مقتدر، اسرائیل مسلط بر منطقه، اسرائیل امن، اسرائیلی که همه‌ی کشور‌ها مجبورند با آن رابطه داشته باشند، همه این‌ها مفاهیمی هستند که به یکباره پیچ و مهره‌های آن شل شده است و عبور از آن به معنای فروریختن کل مجموعه است؛ بنابراین باید به دو امر بپردازند. یک؛ اجازه ندهند ذهن مخاطب از روی این ریل عبور کند. دو؛ مجددا به بازآرایشی محیط با هدف فراموش شدن واقعیت از ذهن مخاطب بپردازند.

توهم سازی در ادبیات رسانه‌های بیگانه

داوودی همچنین گفت: رسانه‌های بیگانه با این سه اقدام، در نهایت وارد دو مرحله می‌شوند. مرحله اول؛ که اصطلاحا به آن ابر متراکم گفته می‌شود. در این حوزه کلید واژه ها، مفاهیم، قواعد، موضوعات به قدری به هم نزدیک است که مخاطب قدرت تشخیص این دو را از هم ندارد. در حال حاضر امنیت در رژیم صهیونیست کاملا از دست رفته و هیچ امنیت پایداری ندارند. اما برای اینکه مخاطب به ناپایداری امنیت در رژیم فکر نکند و در عوض تنها متوجه ناامنی موشک باران، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی در نوار غزه باشد، به متراکم سازی مفاهیم می‌پردازند تا مخاطب امکان تمرکز جدی بر از بین رفتن امنیت در رژیم صهیونیستی نداشته باشد. به مرحه دوم؛ اصطلاحا گارد ریل گفته می‌شود. در این مرحله ذهن مخاطب را سازماندهی می‌کنند و به کاشتن خط و نقطه‌ها می‌پردازند. مسئله خط و نقطه در این موضوع به ضریب هماهنگی این رسانه‌ها با همدیگر برمی گردد. به طور مثال گفتن سَرِمار توسط رسانه‌های بیگانه به معنای ایجاد یک انحراف است که مردم فراموش کنند که چطور رژیم صهیونیستی بعد از ۷۶ سال و هزینه‌های هنگفتی که کرد، غافلگیر شد. حماس کل داشته‌های رژیم را زیر سوال برده و این همان چیزی است که رسانه‌های بیگانه یا از فهم آن عاجز هستند یا نمی‌خواهند بفهمند.

ناتوانی رسانه‌های بیگانه در حافظه تاریخی مخاطبان خواهد ماند

این کارشناس با بیان اینکه ناتوانی رسانه‌های بیگانه در حافظه تاریخی مخاطبان خواهد ماند، گفت: بی بی سی فارسی از سال ۹۶ دگردیسی در خود ایجاد کرد. بی بی سی همیشه به دنبال این بود که با یک خشاب محتوایی پر، هدف گیری مطمئنی را نشان دهد. اما اینبار در خصوص عملیات طوفان الاقصی از خشاب خالی و هدف گیری مطمئن بهره گرفتند و با خود گفت که من می‌توانم کاری کنم که مهندسی رفتار رسانه‌های مقابلم به نحوی انجام شود که توقعات فزاینده و مضاعف حاصل شود و متاسفانه تا حدودی توانست، این کار را انجام دهد. اسرائیل در میدان باخته است و رسانه‌های بیگانه به نقطه‌ای رسیدند که نمی‌توانند صحبت‌های سیدحسن نصرالله را متوجه شوند و به گیجی دچار شده اند.

رسانه‌های بیگانه و ایجاد توقعات فزاینده در ذهن مخاطب

داودی عنوان کرد: رسانه‌های بیگانه نمی‌خواهند که این مسئله بزرگ شود. بنابراین؛ سپر دفاعی را در ذهن مخاطب با ایجاد توقعات فزاینده جابه جا می‌کنند و با فشاری که به رسانه‌های داخلی می‌آورند قصد دارند تا آن‌ها در زمان طلایی فقط به نشان دادن مظلومیت فلسطین بپرازند تا مردم بگویند تنها راه خنک شدن دل ما بواسطه‌ی جنایت‌هایی که رژیم صهیونیست کرده، این است که یک حمله تمام عیار نظامی و تمام کننده توسط حزب الله صورت بگیرد. در صورتیکه سیدحسن نصرالله گفت که اسرائیل برای حماس باشد. این یعنی که اسرائیل از رنکینگ ما خارج است و طرف ما آمریکاست.

هدف گیری کنونی رسانه‌های بیگانه نشان از خشاب خالی آنهاست!

وی افزود: اکنون رسانه‌های بیگانه نقطه‌ی کانونی را در ایران متمرکز کرده است به این دلیل که نمی‌خواهد ضعف رژیم بیش از این مشخص شود و در نقطه کانونی به ایجاد هدف می‌پردازند. حتی اگر خشاب رسانه‌های بیگانه خالی باشد، برای اینکه مشخص نشود مشت آن‌ها خالیست، هدف گیری می‌کنند و این به معنای فعال شدن صد در صد ظرفیت رسانه‌ای است در نتیجه آن‌ها یا میدان را از دست داده اند و یا در حال از دست دادن میدان هستند. بنابراین؛ سفره را در زمین حریف پهن می‌کنند و اینجاست که مسئولیت رسانه‌های داخلی در پاسخگویی به این معادله بیش از پیش مشخص می‌شود.

نقاط ضعف رسانه‌های بیگانه/ رسانه‌های بیگانه گفتمان ساز نبودند

این کارشناس همچنین گفت: در حال حاضر رسانه‌های بیگانه سه نقطه ضعف دارند. یک؛ اکنون دیگر آلمان نازی نیست که بتوانند یک کشتار جمعی را به آن انتساب دهند و ۷۰ سال برآن موج سواری کنند و به لحاظ تاریخی ظرفیت چنین مسئله‌ای وجود ندارد. دو؛ رسانه‌های بیگانه متخصص دو ماراتون هستند نه دو امداد و مدل آن‌ها مقاومتی و بلند مدت نیست بلکه سرعتی، کوتاه مدت و نتیجه بخش عمل می‌کنند و اصلا از توانایی آن‌ها نیز خارج است. سوم؛ به دلیل افکار عمومی جهانی در خصوص رژیم صهیونیست رسانه‌های بیگانه مجبورند از حالت آفندی به پدآفندی سوییچ کنند. تمامی این‌ها ما را به دو نکته می‌رساند. یک؛ رسانه‌های بیگانه گفتمان ساز نبودند بلکه تلاش می‌کردند گفتمان که اصالت دارد در نطفه خفه کنند. دو؛ سعی می‌کردند ضدگفتمان ساز‌ها را در کشور مبدا ایجاد کنند.

رسانه‌های غربی از ترمیم رژیم صهیونیستی عاجز است

محمدعلی گودرزی کارشناس و فعال رسانه در ادامه برنامه امواج شبهه خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که این اتفاق، رسانه‌های بیگانه و حتی سیاستمداران و نظامیان کل جهان را غافلگیر کرد و همان طور که شاهد بودیم، رسانه‌های بیگانه در ۴۸ ساعت اول در یک گم‌گشتگی به سر می‌بردند و پس از اینکه به خودشان آمدند به روش‌های مختلف سعی کردند تا به تحریف افکار عمومی بپردازند و آن‌ها را از واقعیت میدان دور کنند. اما افکار عمومی به این نتیجه رسیده بود که هیمنه‌ی رژیم صهیونیستی به خصوص در بعد امنیتی و نظامی آن کاملا فرو ریخته است و رسانه‌های غربی از ترمیم آن عاجز بودند.

تیر خلاص مقام معظم رهبری به جبهه رسانه‌ای

وی افزود: رسانه‌های فارسی زبان بیگانه به هر طریقی سعی کردند تا موضوعات داخلی ما را برجسته کنند. تلاش کردند تا با فوت آرمیتا گراوند، دوباره مهسا سازی کنند که ناکام ماندند. یا با افزایش قیمت دلار سعی کردند که به این موضوع دامن بزنند، ولی جواب نگرفتند و هیچ کدام از تیر‌های آنان به هدف نخورد و زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که این مسئله کاملا فلسطینی بوده، تیر خلاص به جبهه رسانه‌ای بود. بعد از این تمام تلاش آن‌ها این بود که به طریقی افکار عمومی را منحرف سازند.

حمایت افکار عمومی جهان از جبهه مقاومت یک دستاورد مهم است

گودرزی اضافه کرد: بعد از شکست میدانی رسانه‌های بیگانه دو اتفاق افتاد. یک؛ بحث گفتمان سازی جبهه مقاومت. افکار عمومی جهان به حمایت از این گفتمان پرداختند و این امر دستاورد بسیار مهمی است. دو؛ تنفر عمومی از رژیم صهیونیستی معضلی است که رسانه‌های بیگانه با آن روبه رو هستند. افزایش تنفر عمومی از رژیم، تبعات نشان دادن تصاویری بود که آن‌ها از مظلومیت فلسطین داشتند.

وی با بیان اینکه جبهه مقاومت بسیار با تدبیر عمل می‌کند، گفت: عصبانیت در فضای رسانه بیگانه از گفتمان سازی جبهه مقاومت کاملا مشهود است و دست و پا زدن آن‌ها در از بین بردن تنفر عمومی از رژیم بیشتر آن‌ها را در این باتلاق فرو می‌برد.

گودرزی در پایان گفت: هر چه این جنگ فرسایشی‌تر شود، به ضرر رژیم صهیونیستی و جبهه غرب و به نفع جبهه مقاومت است. ضربه‌ای که به رژیم وارد شد جبران ناپذیر است و اختیار عمل همچنان دست حماس است و در پایان روسیاهی آن برای رژیم خواهد ماند.

گفتنی ست؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳،۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکتر علیرضا داودی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی محمود شهیدی به روی آنتن می‌رود همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، سیده‌ایمان مسئله‌گو خبرنگار و مائده حیدری به‌عنوان آیتم ساز برنامه امواج شبهه فعالیت می‌کنند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار