رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از سامانه شتاب دهنده الکترونیکی قزوین خبر داد؛

ساخت ۱۵۹ دستاورد هسته‌ای اثر گذار در یک ساله گذشته توسط دانشمندان ایرانی

اسلامی گفت: در یک سال گذشته ۱۵۹ دستاورد هسته‌ای توسط دانشمندان این صنعت جهت خدمت به مردم ساخته شده است.
کد خبر: ۶۲۹۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹ - 09November 2023

ساخت ۱۵۹ دستاورد هسته‌ای اثر گذار در یک ساله گذشته توسط دانشمندان ایرانی

به گزارش دفاع‌پرس از قزوین، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در آیین افتتاح مجتمع پرتودهی نوین قزوین اظهار داشت: پروژه شتاب دهنده چشمه نور که امروز افتتاح و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، صنعت مهمی است که این صنعت بیش از ۶ دهه است که در صنایع کشاورزی و امنیت غذایی و حوزه‌های مختلف تاثیر گذار است و برای آفت زدایی بهترین کارایی را دارد.

اسلامی گفت: این صنعت جهت کاهش ضایعات مواد غذایی که سالیانه ۳۰ درصد می‌باشد بسیار اهمیت دارد و با این پیشرفت هم آفت زدایی و بازدهی بیشتری را برای امنیت غذایی به همراه خواهد داشت و هم موجب بهبود معیشت خانواده‌ها در بحث کشاورزی خواهد شد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: سامانه پرتودهی علاوه بر امنیت غذایی و ارتقا کیفیت محصولات کشاورزی جهت کاهش استفاده از سموم نقش ویژه دارد. این طرح بسیار سنگین و هزینه بالایی دارد که با قرارداد و تفاهم ۱۰ ساله بین دانشگاه امام بین المللی امام خمینی (ره) برای جانمایی و اجرای برنامه‌های دانش محور و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها کار‌های بزرگی صورت گرفته است. همچنین این صنعت در بحث کابل و پلیمر می‌تواند باعث افزایش عمر آن‌ها شود و صدمات کمتری به خطوط برق و صنعت وارد نماید.  

وی تشریح کرد: در گذشته یک سامانه ساخته شده بود و به دلیل نقص فنی مورد استفاده قرار نگرفت و امیدواریم با کمک مهندسین رفع نقایص صورت گیرد و به عنوان یک سامانه پرقدرت وارد مدار خدمت رسانی شود که سامانه پرتودهی در قزوین نیز این ظرفیت بی نظیر را دارد.  

رییس سازمان انرژی هسته‌ای در پایان عنوان کرد: ۱۵۹ دستاورد صنعتی، هسته‌ای و فناورانه داشتیم که دستاورد‌های یک سال شمسی گذشته هستند و به صورت روزانه این خدمات در زندگی مردم نقش دارد.    

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها