ارشد نظامی استان البرز:

آزادراه کرج - قزوین به نام شهید سرلشکر «ولی‌الله فلاحی» مزین شد

امیر نجفی گفت: در آستانه برگزاری نخستین یادواره شهید سرلشکر «ولی‌الله فلاحی»، آزادراه کرج- قزوین به نام این شهید والامقام مزین شد.
کد خبر: ۶۲۹۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸ - 12November 2023

آزاد راه کرج - قزوین به نام شهید سرلشکر «ولی‌الله فلاحی» مزین شدبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم ستاد «اکبر نجفی» فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۳ متحرک هجومی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارشد نظامی استان البرز روز گذشته (شنبه) در نشست خبری که در آستانه نخستین یادواره ملی شهید سرلشکر «ولی‌الله فلاحی» در سالن شهدای مدافع حرم اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: در آستانه برگزاری نخستین یادواره شهید سرلشکر «ولی الله فلاحی»، نخستین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، آزادراه کرج - قزوین از امروز (شنبه) به نام این شهید والامقام مزین شد. این نامگذاری از پل فردیس تا ورودی جاده شهرستان طالقان انجام شده که تا پیش از این با نام آزادراه کرج - قزوین شناخته می‌شد.

ارشد نظامی استان البرز در ادامه به ارایه برخی از برنامه‌های یادواره شهید فلاحی پرداخت و گفت: روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه همزمان با برگزاری یادواره شهید فلاحی از تمبر یادبود، شناسنامه و کارت ملی این شهید بزرگوار رونمایی می‌شود.

امیر نجفی انتشار ۵۰۰ جلد کتاب «تمرد» و «امیر خستگی‌ناپذیر» که بر اساس زندگینامه شهید فلاحی به رشته تحریر درآمده و توزیع آن در روز یادواره اشاره کرد و گفت: تولید موشن‌گرافی و تیزر با موضوع شهید فلاحی، سخنرانی در مدارس، مسابقه کتابخوانی با موضوع کتاب تمرد در بستر سامانه شاد و برپایی نمایشگاه فرهنگی و نظامی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در آستانه یادواره شهید فلاحی به شمار می‌رود.

وی در ادامه به بیان معرفی شخصیت این شهید سرافراز و ارتشی خستگی‌ناپذیر پرداخت و افزود: ما باید همواره شهدا را یادآوری کنیم و به یاد بیاوریم و از رفتار و سکنات آن‌ها الگویی داشته باشیم تا به نسل جوان منتقل کنیم و شهید، ولی الله فلاحی یکی از شهدای شاخصی است که تاکنون به شخصیت و معرفی این شهید به خوبی پرداخته نشده است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۳ متحرک هجومی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص زندگینامه این شهید و فراز و فرود‌هایی که در طی دوران زندگی خود داشت، گفت: این امیر سرافراز ارتش اسلام در سال ۱۳۱۰ در طالقان متولد شد و تحصیلات ابتدائی را با مشکلات جاده‌های سرد طالقان پشت سر گذاشت و برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۲۴ شمسی به تهران آمد، سه سال اول دبیرستان را در دبیرستان علامه گذراند و سپس وارد دبیرستان نظام شد.

وی افزود: از مهر ماه سال ۱۳۳۰در دانشکده افسری تحصیلات خود را ادامه داد و پس از اخذ لیسانس در سال ۱۳۳۳ با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شد و پس از خدمت خود را در لشکر ۹۲ زرهی اهواز آغاز کرد.

امیر نجفی تصریح کرد: این شهید والامقام ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۳۷ شمسی به تهران منتقل و در دانشگاه نظامی، در سمت فرماندهی گروهان دانشجویان و فرماندهی گردان انجام وظیفه می‌کرد.

ارشد نظامی استان البرز ادامه داد: فلاحی در سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۳دوره پرسنل نظامی و سپس دوره عالی آجودانی را در آمریکا گذراند و پس از بازگشت به ایران رسته آجودانی را پایه‌گذاری کرد.

وی اضافه کرد: شهید فلاحی در سال ۱۳۴۸ برای گذراندن دوره فرماندهی و ستاد به دانشکده فرماندهی و ستاد (دافوس) منتقل شد و به مدت هشت سال فرمانده لشکر دافوس ارتش در زمان طاغوت بود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۳ متحرک هجومی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ثمره خدمت هشت ساله به عنوان فرمانده دافوس تربیت شاگردانی توسط شهید، ولی الله فلاحی بود که در دوران دفاع مقدس نقشی تاثیرگذار داشتند.

وی افزود: شهید فلاحی به دلیل اعتقادات مذهبی شک ضد اطلاعات ارتش را برانگیخت و به همین جهت به او فقط مشاغل یا ماموریت‌های فرهنگی محول می‌شد و ارتقای درجه امیری او هم به شرطی پذیرفته می‌شد که به وی شغل فرماندهی لشکر داده نشود.

امیر نجفی تصریح کرد: در هر حال حضور شهید فلاحی در شیراز مقارن با اوج گرفتن مبارزات انقلابی مردم بر ضد حکومت پهلوی بود به طوریکه پس از اعلام حکومت نظامی در بسیاری از شهر‌های ایران، در اثر کوشش‌های او حکومت نظامی در شیراز لغو شد و نیرو‌های نظامی از خیابان‌ها جمع شدند و مسوولیت این حکم دولتی به شهربانی محول شد.

فرمانده لشکر ۲۳ تکاور ارتش جمهوری اسلامی گفت: چندی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سرتیپ، ولی الله فلاحی طی حکمی بازنشست شد، اما طولی نکشید که با موافقت شورای عالی انقلاب اسلامی و با حکم دیگری از جانب سرلشکر «محمدولی قرنی» به خدمت اعاده و به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد.

وی افزود: امیر فلاحی پس از پشت سر گذاشتن مشکلات فراوان به خصوص بحران و تشنج در منطقه کردستان که به دست ضد انقلاب وابسته صورت می‌گرفت و همچنین پس از موفقیت در تحکیم نظم و انضباط و مقررات و سازماندهی نیروی زمینی، در تاریخ ۲۹خرداد ۱۳۵۸ شمسی به ریاست ستاد مشترک ارتش برگزیده شد.

امیر نجفی تصریح کرد: سه ماه بعد با شروع جنگ عراق با ایران، شهید فلاحی همواره در مناطق جنوب یا غرب کشور حضور داشت و از نزدیک ناظر طرح‌های مختلف عملیاتی و لجستیکی بود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۳ متحرک هجومی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: شهید فلاحی در دورانی که مردم به ارتش بی اعتماد بودند و هنوز آن را سازمانی انقلابی و اسلامی نمی‌دانستند طی سخنرانی خود در نماز جمعه روز پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ گفت «من به عنوان یک خدمتگزار امین و صدیق و صغیر در پیشگاه ملت کبیر ایران می‌خواهم استدعا کنم که تلاش پرسنل نیروی زمینی، هوایی، دریایی، ژاندارمری و شهربانی را تایید بفرمایید، این انسان‌های فداکار در برابر محرومیت‌ها، رنج‌ها، تنهایی‌ها، گرسنگی‌ها، فقر و بیماری‌ها و شهادت‌ها فقط انتظار حق‌شناسی از ملت ایران دارند».

وی به نقش تاثیرگذار این شهید در شکست حصر آبادان و عملیات کمان ۹۹ اشاره کرد و افزود: اعتمادی که امام به این شهید داشت، بی‌نظیر بود؛ زیرا زمانی که بنی‌صدر ملعون عزل و فراری می‌شود، این فرمانده دلاور به عنوان فرمانده کل قوا تفویض اختیار می‌شود.

امیر نجفی خاطرنشان کرد: این شهید سرانجام در مهرماه سال ۱۳۶۰ همراه با تنی چند از فرماندهان در اثر سقوط هواپیما به شهادت رسید.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار