به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، نشست خبری جشنواره سرود فجر صبح امروز با حضور محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد جلیلی مسئول دفتر سرود و حسین صیامی دبیر جشنواره برگزار شد.
محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره ملی سرود فجر، حامد جلیلی مدیر سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر اولین جشنواره ملی سرود فجر و مسعود صیامی دبیر اجرایی جشنواره ملی سرود فجر مسئولانی بودند که در این نشست حضور داشتند و هر کدام در جایگاه خود به تشریح اهداف، سیاستها، بخشها و مراحل برگزار این جشنواره پرداختند.
دفتر سرود در پی اعتلای سرود است/ دولت سیزدهم در پی احیای سرود است
در ابتدا، محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره ملی سرود فجر: خوشبختانه دبیر جشنواره و مدیران اجرایی جشنواره تلاش میکنند تا به محض انتشار فراخوان جشنواره اخبار و فعالیتهای انجام گرفته در این رویداد را با مردم و اهالی رسانه به اشتراک بگذارند. با روی کارآمدن دولت سیزدهم و حضور آقای اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید بر این بود که گونه سرود دوباره احیا شود.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا بتوانیم سرود را به جایگاه واقعیاش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانیم حتی در تلاش هستیم که این مقوله در ساختار رسمی وزارتخانه قرار گیرد. خوشبختانه حضور حامد جلیلی به عنوان مدیر دفتر سرود موسیقی وزارت ارشاد باعث شد تا به شناسایی گروههای سرود کشور، توانمندسازی سرپرستان گروههای سرود، ارتقای سطح موسیقایی گروه سرود و مواردی از این دست بپردازیم.
رئیس جشنواره ملی سرود فجر گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان تاکید ویژهای بر گسترش سرود در کشور دارند. از این رو برنامههای بسیاری برای گسترش سرود در بین اقشار مختلف کشور داریم. ما علاوه بر این موضوع تصمیم داریم تا با استفاده از آثار آهنگسازان شناخته شده موسیقی و سرود کارهایی را در حوزه بزرگسال انجام دهیم. ما به هیچ عنوان قصدی برای رقابت با ارگانهای دیگری که در عرصه سرود فعالیت میکنند را نداریم آنچه انجام میشود موازیکاری نیست بلکه تنظیم فعالیتهای سرود کشور به واسطه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هم اکنون نیز در حال انجام است.
اله یاری ادامه داد: طی این ماهها جلسات متعددی را با گروههای سرود و فعالان این عرصه برگزار کردیم و تصمیم داریم با برگزاری جلسات آسیبشناسی شرایط بهتری را برای ارتقای سطح کیفی آثار انجام دهیم. در بخش تولید هم در ماههای گذشته سرودهایی در دفتر سرود تولید شده که به زودی در قالب یک آلبوم منتشر خواهد شد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سرود قابلیت این را دارد که یک جشنواره بزرگ و مستقل داشته باشد و امیدوارم برگزاری جشنواره سرود فجر بتواند به ارتقای سطح کیفی و افزایش وحدت و مودت بین اهالی موسیقی و سرود کمک کند.
سرود رسالتی متعالی دارد
حامد جلیلی مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر نخستین جشنواره ملی سرود فجر گفت: هدف ما ارتقای سطح شنیداری مردم است. سرود یک رسالت متعالی دارد که باید از قابلیتهای آن استفاده کرد.
وی افزود: تمام تلاشمان را انجام دادیم تا موضوعات تربیتی و تعلیمی در بخشهای مختلف جشنواره سرود فجر پیشروی مخاطبان قرار گیرد. این در حالی است که ما در حوزههای خانواده هم تصمیم داریم که بخشهای ویژهای را در نظر بگیریم که میتواند دربرگیرنده تنوعات مختلفی باشد. در این زمینه برنامهریزیهای خوبی صورت گرفته که به زودی جزئیات آن اعلام میشود.
مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از بخشهایی که در این جشنواره روی آن تاکید زیادی داریم بخش موسیقی کرال است. موضوعی که در ورای آفت پلیبکخوانی است و میتواند دربرگیرنده مؤلفههای مهم آموزشی باشد که در این زمینه برنامهریزیهایی انجام گرفته که میبایست حتی خارج از جشنواره موسیقی فجر نیز مورد توجه ما باشد. ما باید گروههای سرود را مجاب کنیم که به حوزه موسیقی کرال توجه بیشتری داشته باشند. این موضوع یکی از مهمترین اهداف ما در بخش سرود دفتر موسیقی است که میبایست روی آن تمرکز بیشتری داشته باشیم.
جشنواره سرود فجر در چهار مرحله برگزار میشود
مسعود صیامی دبیر اجرایی جشنواره ملی سرود فجر عنوان کرد: امسال جشنواره با رویکرد متفاوتی در حوزه فراخوان پیشروی شرکت کنندگان قرار گرفت. شرایطی که مشتمل بر سرود، آکاپلا و گروههای کُر است. ما در کنار بخشها بخش پایاننامه هم داریم که در این راستا بر اساس محتوای فراخوان هنرمندان میتوانند شرکت کنند. ما در این زمینه هیچ محدودیت جنسیتی نداریم و همه گروهها و هنرمندان این عرصه میتوانند آثارشان را بر اساس فراخوان به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
دبیر اجرایی جشنواره گفت: ما برای این جشنواره چهار مرحله را طرحی کردیم که به نظرم اتفاق متفاوتی است. مرحله اول ابتدا ارسال آثار است که ما در این زمینه روی اجرای زنده گروهها تاکید داشته و داریم. یعنی گروهها باید اثر مورد نظرشان را برای ارسال به ستاد جشنواره به صورت زنده بازخوانی کرده و تصویر آن را به جشنواره ارسال کنند. بعد از این ما مرحله مقدماتی را داریم که پس از آن آثار به مرحله منطقهای و استانی راه پیدا خواهند کرد. ما در این حوزه پنج یا شش منطقه کشوری را انتخاب کردیم که در این مرحله آثار مورد داوری قرار میگیرند و پس از آن آثار منتخب به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا میکنند.
وی تصریح کرد: البته گروههای راهیافته به بخش نهایی جشنواره موظفند که یک اثر تولیدی جدید را با حضور یک «راهبر» تولید کنند که این میتواند شرایط برگزاری جشنواره را متفاوت کند. هیأت داوران اجرای زنده آثار است که از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود به همین جهت تلاش شده تا بخش نهایی جشنواره سرود فجر بتواند دربرگیرنده تفاوتهای کیفی باشد.
انتهای پیام/ 121