عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

قرآن بهترین راهنما برای تبیین جهاد فی سبیل‌الله است

رحیم‌پور ازغدی گفت: آیات قرآن بهترین راهنما برای چگونگی پرداختن به جهاد فی سبیل‌الله است و بسیاری از مسائلی که برای جهاد در قرآن وجود دارد در زمان حال هم مصداق پیدا می‌کند.
کد خبر: ۶۳۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱ - 13November 2023

قرآن بهترین راهنما برای تبیین جهاد فی سبیل‌الله استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «حسن رحیم‌پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سلسله جلسات تفسیر امام رضا (ع) که در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به آیات ۱۶۲ و ۱۶۳ سوره آل عمران؛ اظهار داشت: این آیات زمانی که رسول خدا (ص) دستور حرکت به سوى اُحد را صادر کردند نازل شده است.

وی تصریح کرد: بعد از این دستور پیامبر (ص) منافقان به بهانه‏هاى مختلف در مدینه ماندند و گروهى از مسلمانان ضعیف‌الایمان نیز از آن‌ها پیروى کرده و در جبهه حاضر نشدند و خداوند در آین آیات می‌فرماید: «آیا كسى كه خشنودى خدا را پيروى مى‌‏كند مانند کسی است كه به خشم خدا دچار گرديده و جايگاهش جهنم است و چه بد بازگشتگاهى است. هر یک از ايشان را نزد خداوند درجاتى است و خدا به آنچه مى كنند بيناست.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این آیه نشان می‌دهد که بهشت هم مراتب و مدارجی دارد و اینطور نیست که همه بهشتیان جایگاه یکسان و مساوی داشته باشند بلکه بسته به عملی که دارند در آنجا درجه‌بندی می‌شوند. بنابراین اعتقادات و اعمال در درجات بهشتیان تأثیر دارد.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: طبق بخش پایانی آیه ۱۶۳ این سوره اعمال و رفتار از ریز و درشت زیر ذره‌بین خداوند است و او بر همه اعمال و حتی تخیلات و خطورات ذهنی ما نیز بینا است و به هر کس طبق نیت و ایمان او درجه و رتبه عطا می‌کند.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) ذیل این آیات فرموده‌اند فاصله درجات شما در بهشت از زمین تا آسمان است آن عده‌ای که پشت به خدا و پشت حق زندگی کرده‌اند «مَأْوَاهُ جَهَنَّم» است و این جهنم بروز همان اعمال آن‌ها در زندگی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خداوند از تعبیر «مَأْوَاهُ جَهَنَّم» برای کفار، مشرکین و افراد بت‌پرست استفاده نکرده بلکه این تعبیر راجع به مسلمانان و کسانی است که همراه پیامبر (ص) به جنگ آمده بودند ولی وقتی دیدند ادامه جنگ به نفع آن‌ها نیست جبهه اسلام را رها کردند.

رحیم‌پور ازغدی بیان داشت: خداوند در آیه ۱۵۵ سوره آل عمران از عفو و بخشش كسانى که در جنگ اُحُد بر اثر ضعف ایمان فرار كردند خبر داده است ولی خداوند کسانی را که از پیروزی مسلمانان ناراحت می‌شوند و منافق را نمی‌بخشد.

وی خاطرنشان کرد: آیه دیگری که حضرت رضا (ع) در ذیل آن فرمایش فرموده‌اند، آیه ۱۸۶ این سوره است؛ لَتُبلَوُنَّ فِي أَموَلِكُم وَأَنفُسِكُم وَلَتَسمَعُنَّ مِنَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلكِتَبَ مِن قَبلِكُم وَمِنَ ٱلَّذِينَ أَشرَكُواْ أَذى كَثِير وَإِن تَصبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِكَ مِن عَزمِ ٱلأُمُورِ» است. امام رضا (ع) در تبیین این آیه فرموده‌اند خداوند شما را با اموال و جان‌هایتان آزمایش می‌کند. بنابراین کسانی که خداوند مال زیادی به آن‌ها عنایت فرموده است بین دو راهی بهشت و جهنم هستند اگر از این مال به فقرا و مستمندان کمک کنند بهشتی و اگر بخل بورزند و انفاق نکنند جهنمی خواهند بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار