در آئین ملی بزرگداشت روز کتاب:

رئیس مجلس شورای اسلامی: ضرورت ایجاد عقلانیت‌ عمومی از دریچه فرهنگ‌/ آثار کتاب در روستاها و مناطق محروم امیدبخش است

قالیباف گفت: بیش از هر چیزی در جامعه نیازمند عقلانیت عمومی هستیم و اگر انتقادی هم مطرح می‌شود باید مبتنی بر دانش، مهارت و اندیشه باشد.
کد خبر: ۶۳۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵ - 15November 2023

در جامعه نیازمند عقلانیت عمومی هستیم/توجه دولت به موضوعات فرهنگیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در آیین بزرگداشت روز کتاب، با بیان اینکه موضوع کتاب، یک موضوع مهم، ریشه‌دار و اساسی است، اظهار داشت: این روز را به کسانی که در تولید و نشر کتاب، و کسانی که در مسیر مطالعه و ترویج کمک می‌کنند، تبریک می‌گویم.

قالیباف با تاکید بر اینکه در بین کتابداران، جمع خانم‌ها از آقایان بیشتر است که موجب خلاقیت می‌شود، تاکید کرد: امیدواریم قدر بانوان و توانمندی‌های بانوان در عرصه تربیتی و آموزشی را بدانیم. بدون شک اگر خانواده را اولویت می‌دهیم، نقش بانوان در آن محوری است، که باید تقویت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد تحول را چالش کشور دانست و با بیان اینکه بارها رهبر معظم انقلاب اسلامی این موضوع را مورد تاکید قرار داده‌اند، گفت: واقعا نتوانسته‌ایم این تحول را در حکمرانی فرهنگ و اقتصاد به‌وجود بیاوریم؛ از کجا، چگونه و کی باید این تحول را به‌وجود آوریم. این روزها اقتصاد و فرهنگ مورد بحث قرار می‌گیرد و ما در مجلس این رویکرد را داشتیم. اقتصاد حتمأ موضوع اول است، اما این تحول باید از کجا شروع شود؟ معتقدم مهم‌ترین جایی که باید برای تحول مورد توجه باشد، مردم و جامعه است.

قالیباف ادامه داد: ما بیش از هر چیزی در جامعه، نیازمند عقلانیت و فرهنگ‌ عمومی هستیم. حتی اگر مخالفین و منتقدین جدی داریم، اگر این مخالفت و انتقاد مبتنی بر دانش و اندیشه باشد، خیلی بهتر از کسانی است که مجهز به عقلانیت، نباشند. پس ما اگر در جامعه در مسیر عقلانیت‌ عمومی و فرهنگ‌ عمومی فرهنگسازی کنیم، اینجا رشد و حیات اجتماعی تولید می‌شود.

وی پرداختن به فرهنگ در یک نهاد عمومی را یک جبران عمومی در مسیر تقویت فرهنگ دانست و تاکید کرد: اگر هماهنگی در دستگاه‌ها وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات قابل حل است. نقش شهرداری‌ها در تقویت فرهنگ مهم است؛ پرداختن به کتاب پول نمی‌خواد و به‌نظرم این کار تنها دل می‌خواهد و هماهنگی و باید از ثروت‌های عمومی شهرداری‌ها استفاده کرد.

رئیس مجلس به ۶۰۰ کتابخانه‌ در شهر تهران پرداخت و با بیان اینکه مسجد و مدرسه در این مسیر می‌تواند موفق باشد، افزود: در این مسیر باید محله‌محور فعالیت کرد؛ اینجا ظرفیت‌های زیاد بلا استفاده‌ای وجود دارد که باید در این باره هماهنگی صورت گیرد.

قالیباف با تاکید براینکه گره‌های اصلی در حوزه تحول عدم هماهنگی است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم یک جامعه آگاه، خلاق و پیش‌رو داشته باشیم، باید حتمأ هماهنگی داشته باشیم چراکه بسیاری از اوقات به داشته‌هایمان توجه نمی‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر کاری اگر منوط به موضوع اعتبار و پول شود و بگوییم به شرط پول این کار انجام می‌شود، پذیرفتنی نیست. اگر ما فعالیت خود را به درستی انجام دهیم و ابعاد ستادی آن را دربیاوریم و با مشورت و خرد جمعی تصمیم بگیریم، در آن کار اختیار وجود خواهد داشت. مطمئن باشید که آن کار در خودش ظرفیت مالی هم خواهد داشت. اگر کاری را با خرد جمعی و باورهای برخاسته از مباحث دینی، اسلامی و قرآنی انجام دهیم، در آن اختیار و ظرفیت مالی هم مستتر است.

وی اظهار داشت: حتماً باید توجه کنیم که خانواده‌های ما با دو شیفت کار برای نیازهای معیشتی و مسکن دچار مشکل هستند و در این شرایط کمتر به سمت کتابخوانی می‌روند. در همین شهر تهران، کتاب مترو، اتوبوس و تاکسی شکل گرفت و در هر سرای محله‌ای کتابخانه شکل گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در محله‌ها باید بحث مدرسه، مسجد و کتابخانه در کنار هم باشد و توان مالی و امکانات آن هم وجود دارد. در تنظیم لایحه برنامه هفتم توسعه همه این موارد لحاظ خواهد شد و پیگیری می‌کنم. مطمئن هستیم که دولت به موضوعات فرهنگی توجه دارد.

قالیباف بیان کرد: ما گاهی اوقات از داشته‌های خود استفاده نمی‌کنیم. حتماً اولویت اول فرهنگ، کتاب و کتابخوانی است اما محتوا هم مهم است. در حوزه محتوایی ظرفیت‌های زیادی داریم و باید از داشته‌های خود به خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها