دبیر رویداد ملی گهواره:

لالایی عصاره فرهنگ و اولین مواجهه‌ انسان با هنر و ادبیات هر ملت است

«صاحبی» با تاکید بر اینکه لالایی عصاره فرهنگ و یکی از اولین مواجهه‌های انسان با هنر و ادبیات هر ملت است، گفت: اولین فراخوان ملی لالایی با عنوان گهواره با هدف احیای ظرفیت فرهنگی مهم اما مغفول‌مانده لالایی صورت گرفت که از قدیمی‌ترین قالب‌های ادبی ایران و جهان است.
کد خبر: ۶۳۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳ - 18November 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه اولین فراخوان ملی لالایی با عنوان «گهواره» که شهریورماه سال‌جاری با محوریت لالایی‌های اقلیمی، سرایش و باز‌سُرایی و لالایی مادران شهدا منتشر شده بود، امروز با حضور «محمدرضا سنگری» پژوهشگر دینی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، «بشری صاحبی» دبیر این رویداد ملی با بیان اینکه آینده از آنِ کسانی است که رویایی دارند و آن رویا را روایت می‌کنند، اظهار داشت: ما خوشبختیم که میراث‌دار رویای آینده‌ی روشنیم؛ رویایی که نسل به نسل لالایی مادرانمان است و امید بازگشت آن مرد بزرگ را نوید می‌دهد و چراغ «إن الارض یرثها عبادی الصالحون» را در دل‌ها روشن نگه می‌دارد.

وی تصریح کرد: لالایی نه کلام صرف است و نه موسیقی مطلق، بلکه عصاره فرهنگ و یکی از اولین مواجهه‌های انسان با هنر و ادبیات هر ملت است و موجبات آرامش توأمان مادر و فرزند را فراهم می‌سازد و چه زیباست که حلاوت داشتن رویای آینده روشن از روزهای نخست زندگی و از طریق لالایی به جان نسل‌های آینده بنشیند.

دبیر رویداد ملی گهواره گفت: اولین فراخوان ملی لالایی که با عنوان گهواره شناخته می‌شود با دو هدف منتشر شد. نخستین هدف احیای ظرفیت فرهنگی مهم اما مغفول‌مانده لالایی بود که از قدیمی‌ترین قوالب ادبی ایران و جهان است و به رغم اثرگذاری فراوان بر شکل‌گیری هویت کودکان، امروزه کمتر به آن پرداخته می‌شود. 

صاحبی افزود: هدف دیگر نیز فراهم آوردن شرایطی بود که بتوانیم رویای آینده روشن را از روزهای نخست زندگی در گوش فرزندانمان زمزمه کنیم و اینگونه در مسیر تحقق آن رویا قدمی برداشته باشیم.

دبیر جشنواره ملی گهواره لالایی عنوان کرد: قریب به یک سال زمان برد تا طرح «گهواره» که شامل اولین فراخوان ملی لالایی و اولین دوره تخصصی آموزش لالایی است، بعد از ساعت‌ها مطالعه و مشورت با اساتید مختلف به قوام رسید.

وی اظهار داشت: در ۳۰ مردادماه سال جاری با حضور اساتید برجسته شعر کودک و نوجوان، پژوهشگران عرصه لالایی و فعالان حوزه روان‌شناسی کودک، از پوستر گهواره رونمایی شد و تا ۳۰ مهرماه آثار ارزشمند هنرمندان را در سه محور احیای تراث، سرایش لالایی با محورهای موضوعی طرح شده و بازآفرینی لالایی مادران شهدا به انتظار نشستیم.

صاحبی با بیان اینکه قریب به ۲۰۰ اثر از ۲۰ استان کشور به دبیرخانه رسید و برای داوران مربوطه ارسال شد، افزود: داوری بخش سرایش موضوعی که مهمترین بخش فراخوان و زمینه ساز همراهی دغدغه‌مندان و کشف استعدادهای عرصه لالایی بود در سه محور ادبی، محتوایی و روان‌شناختی انجام شد و سرانجام در ۲۱ آبان‌ماه طی نشست جمع‌بندی داوری، اولین فراخوان ملی لالایی برگزیدگان خود را شناخت.

دبیر این رویداد با بیان اینکه امروز اختتامیه «گهواره» است و این پایان راه نیست، بلکه شروع مسیر روشن سرایش لالایی است؛ مسیری که با حضور و همراهی یکایک شما هموارتر خواهد شد، گفت: از حوزه هنری بخاطر توجه به این مسئله مغفول‌مانده قدردانی می‌کنم و امیدواریم مسیر این رویداد ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار