«هم‌سنگ طوفان» به ابعاد حماسی «طوفان‌الاقصی» می‌پرازد/ روایت اقتدار ضروری است

دبیر علمی کنگره شعر هم‌سنگ طوفان با بیان اینکه رویکرد این کنگره پرداختن به ابعاد حماسی عملیات بزرگ طوفان‌الاقصی است، گفت: چیزی که در این عملیات امروز مغفول مانده، روایت اقتدار است که در کنگره هم سنگ طوفان به آن خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۶۳۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷ - 19November 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری کنگره سراسری شعر حماسه غزه مظلوم با عنوان «هم سنگ طوفان» با حضور قاسم صرافان، علی داوودی و هادی ملک‌پور در حوزه هنری برگزار شد.

داوودی: روایت اقتدار ضروری است

در ابتدا، علی داوودی شاعر و نماینده حوزه هنری در این کنگره به موضوع نسبت شعر و انسان پرداخت و با تاکید براینکه انگاه که گفت‌وگوهای متداول روزمره پاسخگوی نیازها نیست، شعر تولید می‌شود، گفت: شعر زبان هم‌دلی انسان در سطح جهان است چون زبان بدون مرز است؛ نسبت قوم عرب هم با شعر مشخص است.

وی با تاکید براینکه طی ۷۵ سال ظلم رژیم جعلی صهیونیستی شعر در خط مقدم مبارزه بوده است و شاعران شهیدی در این زمینه وجود دارند، گفت: در ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بخشی از گفتمان انقلاب اسلامی، آزادی قدس بوده است و بخاطر همین فلسطین در شعر جلوه ویژه کرده است.

این شاعر با تاکید براینکه غزه در شعر ایران و شعر عرب محوریت پیدا کرده است، ادامه داد: امروز افتخار می‌کنیم که واکنش شاعران به موضوع فلسطین بیشتر از دیگر گونه‌های هنری بوده است. طی بیش از ۴۰ روزی که از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد، با حجم انبوهی از شعر شاعران روبرو بودیم که طی سال‌های گذشته سابقه نداشته است و در این رویداد به‌جمع‌آوری این آثار برای ثبت در تاریخ خواهیم پرداخت.

داووی روایت تصویر جدید فلسطین را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: منکر تلخی و سختی‌های صورت گرفته در جریان عملیات طوفان الاقصی نیستیم اما در گذشته به یاد داریم فلسطین وضعیت دیگری داشت اما امروز به پرتاب موشک و پهپهاد رسیده است و این یک روایت جدید لازم دارد که در این کنگره به‌دنبال تحقق آن هستیم.

ملک‌پور: هم‌سنگ طوفان به ابعاد حماسی طوفان‌الاقصی می‌پردازد

در ادامه، هادی ملک‌پور دبیر علمی کنگره بابیان اینکه حلقه‌ی فرات پس از طوفان‌الاقصی با ایده‌ی جمع‌آوری آثار حماسی به دنبال برگزاری یک کنگره شعر بوده است، گفت: مرکز آفرینش‌های حوزه هنری ما را در این کار همراهی می‌کند تا یک کار باکیفیت ادبی تولید شود. مؤسسه شهرستان ادب، مجمع شاعران اهل بیت(ع) و معاونت فرهنگی سپاه نیز ما را یاری می‌کنند. نگاه کنگره هم‌سنگ طوفان به ابعاد حماسی عملیات طوفان‌الاقصی است چراکه اتفاقات ویژه‌ای در این عملیات صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰۰ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال شده‌است، افزود: آخرین زمان ارسال تا دهم آذرماه است. پیش‌بینی می‌شود اختتامیه این رویداد در حوزه هنری با تقدیر از برگزیدگان در اواخر دی‌ماه برگزار شود.

صرافان: شهر اهل بیت(ع) ظلم ستیز است
در پایان، قاسم صرافان گفت: پایه‌ی و اساس این کنگره توسط انجمن ادبی فرات نهاده شده است؛ انجمنی که برای شعر اهل بیت و شعر آئینی و شعری است که منتصب به شعر هیئت است، تاسیس شده است. برخلاف اینکه فکر می‌شود شعر آئینی جدای از ظلم‌ستیزی است، این مجموعه مبدأ کنگره هم‌سنگ طوفان شده است که ارزشمند است.

وی افزود: در این کنگره حول حماسه عملیات طوفان الاقصی متمرکز و آثار را بررسی خواهد کرد؛ در ضمن این کنگره با مشارکت موسسات و مجامع دیگری همچون مؤسسه فرهنگی هنری عقيق؛ مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب؛ مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام و معاونت فرهنگی و تبليغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار